Въпреки правилата, въпреки информацията от ресурсния център, малко са детските и учебните заведения, които имат готовност да работят с деца, които са със специални образователни потребности (СОП). Или нямат желание, или нямат възможността, сподели пред Радио София майка на дете със СОП.
Обучението на децата със специални образователни потребности не би следвало да се подчинява на много различни правила от тези на останалите деца, обясни в радиоефира Калоян Дамянов, директор на Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София. В страната това се случва по два начина: 1. като кандидатстват наред с всички останали и след това се вземат необходимите мерки при обучението им; 2. предварително се прави оценка и при класирането се дават допълнителни точки на такова дете със СОП. В клас могат де бъдат приети до 3 такива деца.
На практика такова дете трябва да може да бъде прието във всяко едно училище, подчерта Дамянов. Препятствие продължава да бъдат предразсъдъците сред учителското съсловие (а и сред родителите), особено когато става дума за дете с по-сложно и предизвикателно поведение. За работа с такъв ученик наистина има нужда от повече ресурс и възможности.
Съответното дете има право на ресурсен учител, психолог, логопед, педагогически помощник. Уроците трябва да са адаптирани. Има помагала. Начинът на преподаване трябва да е съобразен.
В София децата със СОП са над 5000. За всяко се подготвя индивидуален план. Почти няма заведение, което да не е посещавано от такива подрастващи. По-труден е приемът в училища, където вече учат около 30 момчета и момичета със СОП и се получава пренасищане.
По отношение на приобщаващите програми България е напълно съизмерима с другите европейски страни, допълни Калоян Дамянов.
С него разговаря Елена Пъневска.
В средата на седмицата коментаторите Елена Дариева и Светослав Живков разговаряха по темите: Управление във време на демокрация . Избори. "Референдумите не са лек за всякакъв случай. Но стават за "дъвка" на популисти." Особености на национални и местни допитвания – финансиране, изисквания за избирателите, провеждане. Социологическите проучвания..
В присъствието на журналисти днес бяха разяснени част от проблемите за бранша на автоинструкторите, обучаващи нови водачи на моторни превозни средства (МПС). По думите на председателя на "Българско обединение на шофьорите" Христо Радков , вината за неправоспособните шофьори на пътя пада върху обучаващите ги, когато изпитът пред..
Заради проточилия се основен ремонт на Театър София , актьорите от трупата му продължават да изнасят представления от своята програма на други столични сцени – във Военния театър, "Сълза и смях", " Théatro отсам канала", в Младежкия театър "Николай Бинев". Надеждите и очакванията и на състава на театъра, и на почитателите на Мелпомена, са..
Вдъхновена от шедьовъра на Луис Карол "Алиса в страната на чудесата“, режисьорът и хореограф Анна Пампулова създаде своя сценична интерпретация на любимата на много поколения книга. Премиерните дати на танцовия спектакъл на Балет "Арабеск" са на 21.02.2025 г. и 1.03.2025 г. в Националния музикален театър "Стефан Македонски". Музиката е на композитора..
Заложеното в проектобюджета не отговаря на исканията и очакванията от страна на КНСБ за ръст на възнагражденията в обществения сектор . Заложените 5% биха покрили само инфлацията. Това коментира пред БНР-Радио София Петър Мишев , икономически анализатор в Института за социални и синдикални изследвания и обучения към КНСБ. Той..
Фестивалът “Възможното образование“ се завръща с пълно издание от 2020 година насам, в Червената къща, а фокусът му е върху човеколюбивите образователни практики от България. За образованието, но не за невъзможните, а напълно обозрими, нови и съвсем възможни хоризонти, които се откриват пред него, е акцентът на разговора с Нели..
Нова наредба за здравословно хранене на учениците предлага за обществено обсъждане Министерството на здравеопазването. Сега действащата е от 2009 г. През 2018 г. специалистите са преработили Наредбата за физиологичните норми и това налага промени в други документи, свързани с храненето на деца в ясли, градини и в училищна възраст...