Обширно генетично проучване, проведено от биолози от пет страни, не установи връзка между нивата на витамин D и чувствителността към коронавирус, хоспитализацията след заразяване с него или тежестта на преболедуване. Резултатите са публикувани в списанието PLOS Medicine.
През изминалата година бяха публикувани редица статии, в които въз основа на резултатите от наблюдателни проучвания авторите стигнаха до заключението, че повишените нива на витамин D могат да предпазят от Covid-19, но те не предоставиха обяснение на механизма на връзка между нивата на витамина D и чувствителността към Covid-19. Освен това някои от тези изследвания показват много противоречиви резултати.
Учени от университета McGill в Канада, заедно с колеги от Япония, Израел, Италия и Обединеното кралство анализираха 4 134 души с Covid-19 и 1 284 876 души без Covid-19 от 11 страни, използвайки метод на менделеева рандомизация на ДНК, за да определят дали генетичната предразположеност, свързана с по-високи нива на витамин D влияе на заболяването след заразяване с коронавирус.
„Повечето проучвания за връзката на витамин D с коронавирусна инфекция са много трудни за тълкуване, тъй като те не вземат предвид такива известни рискови фактори за тежък Covid-19 като старост, хоспитализация, наличие на хронични заболявания, които също обуславят ниските нива на витамин D", заяви ръководителят на изследването д-р Гийом Бътлър-Лапорт.
„Най-добрият начин да се отговори на въпроса за ефектите на витамин D е чрез рандомизирани проучвания, но те са сложни, ресурсоемки и отнемащи време. По-ясно разбиране на ролята на рисковите фактори може да се осигури чрез метода на менделеева рандомизация, тъй като това минимизира потенциалните системни грешки", добави той.
Прилагайки този метод в изследването си, учените не откриха доказателство, че повишените нива на витамин D нямат връзка с честотата на заразяване с коронавирус, хоспитализацията или тежестта на заболяването.
От 23 до 26 ноември 2024 г. между 16.00 и 22.00 ч., в Културно пространство "Бобина", ще бъде представена експерименталната аудио-визуална инсталация на режисьорката Златина Тенева "Вечерята". Спектакълът проследява завихрянето на семеен конфликт, в който детето неволно се оказва не само наблюдател, а и участник. Инсталацията преплита кино и..
"Контрасти" - изложба, в която си дават топла приятелска среща живопистта и музиката. На 22 ноември известният български художник Панчо Малезанов ще открие съвместна изложба с много обичания български музикант и джазмен Васил Петров. Художникът има зад себе си 30 самостоятелни изложби за малко над 30 години, близо 30 участия в общи художествени..
Пред днешния ден Френско-българската търговска и индустриална камара организира посрещане на новото божоле в София, съобщават от камарата. По стара френска традиция всяка година в третия четвъртък на месец ноември се посреща първото младо вино "Божоле" . Вече близо 20 години тази традиция се спазва и в България. Основна заслуга за провеждането на..
Пет задължителни насоки за проектиране и ремонт на улици и градска среда, които да гарантират безопасност, функционалност и естетика, предлагат общинските съветници от групата на "Продължаваме промяната-Демократична България и Спаси София". Мерките са обособени в групи: - Пътната безопасност или ясно обозначени пешеходни пътеки,..
Летище София работи нормално при зимни условия, съобщават от пресцентъра на аеропорта. Извършват се процедури срещу обледеняване на самолетите. Летище София призовава пътниците да идват поне два часа по-рано на терминалите преди пътуване.
Условията в планините не са подходящи за туризъм, съобщават от Планинската спасителна служба (ПСС) на Българския Червен кръст (БЧК). Времето е ветровито и облачно. На повечето места има минимална снежна покривка - между 1 и 6 см. Лифтовите съоръжения в курортите не работят заради силния вятър. Няма регистрирани инциденти с туристи през последното..
В началото на месец октомври, Агенция за онлайн маркетингови проучвания извърши национално-представително изследване, което цели да определи навиците и мотивацията на онлайн потребителите. Данните показват, че има три основни категории купувачи – прагматични, спонтанни и неутрални потребители, каза пред Радио София маркетологът Даньо..