Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо Витоша изглежда недостъпна за софиянци?

Снимка: БГНЕС

“Витоша за София е това, което е Везувий за Неапол. С тези думи на австрийски архитект от XIX век Любомир Попйорданов от Сдружение “Планински водачи и приключенски туризъм” посочи стойността и значението на планината за столицата ни.

"Тази планина, която е истинска благословия, че я имаме, някак си не я искаме. Няма такава столица в Европа, където да можеш да правиш толкова приключенски неща - летене, катерене, пещери (тук се намира най-голямата пещера в България - “Духлата”).

Има мечки, имаме над 200 вида птици, има ендемични видове растения. Но в същото време имаме и тази недостъпност. Човек трябва да иска, за да отиде на Витоша. Това казва в ефира на Радио София Любомир Попйорданов.

Според него проблемите с планината и нейната недостъпност опират до собствеността - дали е на “Лифтови съоръжения”, дали са неуредени права на пътната инфраструктура, която се води горски пътища. Тази собственост трябва да се преуреди.
Лифтовете - Княжевският, Драгалевският, Симеоновският, очевидно са в тежко състояние, трябва да се сменят.

В същото време планината предоставя едно от най-добрите места за летене с парапланер, може да се практикува и планинско бягане.
“Потенциалът на планините около София е изключителен”, казва той.

Заради всички тези трудности около достъпността на планината Витоша, е станала не толкова популярна през последните години и не привлича столичани по начина, по който може. Една от причините за това, е че липсва визия на Столичната община за развитието на Витоша.

“В последните няколко месеца направихме неща, които години не са правени, а някои и никога не са правени. Например възстановихме транспортното обслужване до планината с автобуси и през седмицата", обясни Симеон Колев от Столичния общински съвет.  

В същото време обаче най-лесният, удобен и приятен начин за достъп до планината са лифтовете, но от трите лифта работи само един и то с намален капацитет, защото вече е твърде стар.

Симеон Колев допълни също, че в най-напреднал етап в посока на въвеждането му в експлоатация между начална станция до средата на маршрута - “Бай Кръстьо”, е Драгалевският лифт, като очакванията са до края на юли месец да има конкретно техническо решение.

“Витоша ски” ще изградят нов лифт, използвайки съществуващите стъпки (бетонните фундаменти, от които излизат стълбовете) на стария лифт, обясни Симеон Колев. Според него един от проблемите, който спира развитието на планината е, че Витоша има приет план за управление от 2005 г., който обаче е много консервативен.

Още по темата чуйте в дискусията с водещ Константин Лавсов в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Васил Терзиев: Смяната по такъв начин на шефа на "Метрополитен" е атентат срещу София

Кметът на София го нарече "атентат срещу града" смяната на шефа на столичното метро и посочи, че го е срам защото директорът на Столичния "Метрополитен" инж. Стоян Братоев не заслужава да бъде отстранен от поста по този начин, тай като е работил за развитието на града. Ще бъдат сменени шест ръководители на общински дружества. Те ще бъдат..

публикувано на 10.07.24 в 18:45

Google Maps с нововъведения

Google Maps с иновации, които ще променят изцяло потребителското преживяване на милиони по света - интервю с Георги Караманев от платформата "Дигитални истории". По думите му постепенно идва време да се интегрират възможностите на изкуствения интелект. "Много нови възможности  дава Google Maps, те го правят тихичко и не толкова шумно..

публикувано на 10.07.24 в 18:09

Да не омаловажаваме рисковете от топлинен стрес! Как да се пазим в жегите?

Текущата 2024 година може да се превърне в най-горещата в историята на метеорологичните записи. От юни 2023 година насам всеки месец е бил най-горещият на планетата в сравнение със съответния месец през предходните години. Това се посочва в месечния бюлетин на програмата на Европейския съюз за наблюдение и мониторинг на Земята „Коперник “...

публикувано на 10.07.24 в 18:05

Защо изборите във Франция са важни за Европа

Пламен Димитров от Българско геополитическо дружество направи коментар на изминалите избори във Франция. Защо те са важни за цяла Европа? "Макрон насочи тези избори с един аргумент, който почива донякъде във френската избирателна система. Той действително загуби изборите за европейски парламент, фронтът на Льо Пен беше на първо място, само че..

публикувано на 10.07.24 в 15:45
Мила е в приюта в Сеславци. В характеристиката ѝ  пише, че се разбира се с деца, с кучета, дори с котки…

От 1500 кучета все някое може да ви хареса, не търсете по обяви

От началото на 2024 г. заловените кучета по софийските улици са над 800. Повече от половината от тях са кастрирани, обезпаразитени и върнати на място в квартала, където са намерени. Това съобщи пред БНР-Радио София Димитър Димитров, директор на "Екоравновесие" . Той апелира хората вместо да търсят куче по обява, да разгледат сайта на..

публикувано на 10.07.24 в 13:07
Протестите започнаха още през май т.г.

Протести пред Столичната община ще предшестват заседанието на СОС

Въпреки, че изминаха повече от две седмици след решението на съда и писмо на СДВР до Столичната община, относно въведената реорганизация на движение и паркиране по бул. "Патриарх Евтимий" , "Фритьоф Нансен" и "Витоша" и "Скобелев", хората, които протестираха многократно, са леко обнадеждени. "Има някаква чуваемост от Столичната община и ще..

публикувано на 10.07.24 в 11:59
Ангел Попов

Ангел Попов: Увеличаването скоростта на автобусите в София е ненужно и опасно

Платформата на спирката на бул. "Патриарх Евтимий" до "Витошка" създава опасност, защото тя е част от велоалеята, но хората, които чакат тролей я смятат за своя. Колоездачите слизат от платформата и я за обикалят, а това създава се рискова ситуация, коментира пред БНР-Радио София Ангел Попов , експерт от Европейския център за транспортни..

публикувано на 10.07.24 в 10:54