Първият Уикенд пазар на територията на „Женския пазар“ бе анонсиран вече в програмата ни. Днес гостуваме там, за да се насладим заедно на селекция от ресторанти с приготвена на място храна, напитки, книжен пазар, цветен пазар, фермерски пазар, картини на български автори, музика, антики и дрехи. Пазари „Възраждане“ са организатор на първия в София Уикенд пазар с вход откъм ул. „Кирил и Методий“. Логично, първият ни събеседник е Драгомир Димитров – изпълнителен директор на Пазари „Възраждане“:
"Изключително сме вдъхновени. Женският пазар се превръща в модерно пространство, каквото дълго време не е било. От 5 години променяме начина му на функциониране. Тук почват да идват туристи и млади хора.
Пазарът олицетворява разбирането ни съвременен пазар - у нас пазарите са консервативни. Мястото е с над 140-годишна история. Това е сърцето на София. Пазарът е генератор на социални отношения.
Всеки уикенд създаваме модерно пространство, където хората освен да си купят плодове и зеленчуци, да могат да хапнат и да си прекарат добре.
Приятно сме изненадани от летящия старт. Над 1000 човека дойдоха на доверие, видяхме тяхното удоволствие, което ни мотивира.
Пазарът се превърна в туристическа дестинация в партньорство с туристически и ивент-агенции. Създадохме редица фестивали, привличащи аудитория, нехарактерна за пазарите. Така стигнахме до идеята да направим нещо по-трайно.
Стимулираме българските производители с фермерския ни пазар. Даваме им добри условия. Производителите имат отделна квота, различна от търговците и прекупвачите. Важното е те да са на пазара, а не прекупвачите.
Всеки уикенд от 10 до 19 ще има различна културна програма и различни производители. Това е плюс за посетителите."
Джиджи Лагадинова е мениджър на проекта и внася още уточнения:
"Всички искаме да имаме приятни места за прекарване като във всяка европейска столица. Досега всичко тук е било еднократно. Тук са визионери. Намерили сме правилните съмишленици.
Основно сме се спрели на фермери от София до не много далечни дестинации - Пловдив, Банско. Критерият е разнообразие и качество.
Всеки уикенд ще предлагаме нови неща - ще има рибен уикенд, винтидж маркет, меджик бар, Книговище също ще се включат."
Стефан Стефанов от Оча.бг ни въвежда в тайните на японския зелен чай:
"Зеленият чай е внесен от японски монах преди 13 века от Китай. Сенча се пие от сутрин до вечер. Той ви държи еднакво балансирани и работоспособни през целия ден. Помага за храносмилането, силен антиоксидант е. Съдържа рядка група полифеноли.
Чаят се обработва на пара. Гьоко е превъзходната степен на Сенча, в превод - нефритена роса. Той е само 1%, слави се като чай на благородниците, на императорите.
С едни и същи листа се правят три запарки. Япония е страна на детайла. Керамични са и чайниците, и купите. Японският чай се слави с умами, петия вкус. Всяка нотка е за различни части на тялото.
Мача е чаят на прах. Има и за готвене, и за пиене - с него са чаените церемонии. Тя е с 800 години история."
Владислав Пенов е шеф готвач на ресторант „Космос“ и ще ни представи една нова дума и нейната рецепта:
"Кухнята ни използва традиционни български продукти от малки производители. Правим модерен прочит на българската кухня. Използваме ферментациите. Синдермьото тук е с качамак и родопски масло и кашкавал." (не пропускайте да чуете и рецептата).
Али Хъйрола - фермер от Аврамово (до Якоруда) всеки ден пътува до София с продукцията си:
"Сирене, кашкавал, мед, сладка. Не кандидатстваме никъде по програми, справяме се сами. Работим по 12 часа на ден, майка ми, съпругата ми и близки. Искаме да създадем мини-мандра. Хубавото сирене и кашкавал са само от естествено, а не от сухо мляко. Правим до 40 кг на седмица. Имаме 17 кошера, като свърши нашия мед, продаваме този на братовчед ми, който е със 130 кошера."
Петко Дурмана – основател на групата "Купи изкуство":
"Направихме онлайн галерия, която ще се мултиплицира. Целта ни е да развием онлайн-пазара за изкуство. Идеята ни е творците сами да си помагат. Те нямат самочувствие, че нещата им се продават. Изложбите им са само престиж. Самият пазар е скромен. Една фейсбук-група предизвика експлозия. За тук сме подбрали различни творби - реалистични и абстрактни. Цените на практика са до 1000 лв, но има и доста картини под 100 лв. Всяка седмица ще сме тук от 10 до 18 ч. Като група сме развили нова публика - хора, които досега не са ходили по галерии, но започват да купуват интензивно."
Елеонора Карнаса – Фабрика 360 – дизайн и иновация:
"Можем да помогнем на нашите клиенти за устойчивост и конкурентност. Представяме игра за развиване на креативни умения. Показваме пътя и дейностите за развиване на такива умения. Използват се и ръцете, и ума. Направихме програма "Как да станем дизайнери на собствения си живот." Част от темите ни насочват навътре, но и навън, свързани са с емпатия, креативност. Един успешен предприемач трябва да желае да прави промяна."
Издателство „Рибка“ е представено в репортажа на Ангелина Грозева:
"Принцеси наистина" разказва историята на известни кралици с предизвикателства към читателите. Колекция "Дървета и храсти" прави от децата малки откриватели на гората, стимулира ги да си направят хербарий. В поредицата "Седмицата на мишлето" има послание да правим нещата в ежедневието с удоволствие. Игрите с карти са красиво илюстрирани - те са като ритуал за заспиване"
Мариета Недкова от Борса за цветя на пазар „Димитър Петков“:
"Предлагаме рязан цвят - пустинна роза и лилиум. Първото цвете е много нежно и деликатно. Лилиумът не е ориенталски, български е, много е красив и не създава проблеми на хора с алергии към полени. Всяка празнична трапеза, работно място е хубаво да бъдат аранжирани с цветя. Градинските ни цветя пазят полезните растения от вредители.
Когато говориш на едно цвете е въпрос на отношение, а като дъщерите ми свиреха на пиано, градинските латинки се отваряха."
Собственикът на една от най-големите български IT компании - SiteGround, Тенко Николов е купил емблематичната столична Къща с ягодите. Новината съобщи самият Николов в социалните мрежи: "Най-после приключих сделката за придобиването на тази красавица. Сега е време да възстановим някогашната ѝ слава". Новият собственик обещава да възстанови..
По време на големите намаления за Черен петък винаги трябва да проверяваме търговеца, от който пазаруваме, посъветва Светослава Шапарова - ръководител отдел Управление на качеството в "Български пощи". Пред Радио София тя каза, че това е най-лесно да се направи като проверим името на електронния магазин в интернет. "Обикновено пострадалите са..
Днес над страната ще преобладава облачно време. Още преди обяд в Западна България ще започнат валежи от дъжд, в планините над 1600 m - от сняг, съобщиха от НИМХ. Вятърът ще се ориентира от северозапад, ще се усили и в Дунавската равнина скоростта му ще достига 10-15 m/s. С него ще нахлува студен въздух и температурите ще се понижат и до вечерта в..
Коментатори във "Форум" тази седмица са икономистът и политически анализатор Георги Вулджев и дългогодишният журналист Едуард Папазян. Заедно с водещия Лъчезар Христов, част от темите, които дискутираха днес бяха: - ПП поиска оставките на Явор Божанков и Даниел Лорер - Либерализмът в Европа и САЩ - Футболен обзор в края на годината Подробности по..
Битови отпадъци, строителни материали и автомобилни части - съставът на едно от нерегламентирано образувалите се сметища в град Елин Пелин. Местоположението на изхвърлените ненужни материали се оказва в покрайнините на обработваема площ. В близост до сметището има съмнителни постройки, с охраняващи ги кучета. Пред Радио София кметът на община..
Как да различаваме фактите от фалшивите новини е целта на новаторския проект за дигитална медийна грамотност MediaWise. Той се изпълнява от платформата prepodavame.bg. Един от ключовите компоненти на MediaWise е Тийн мрежата за проверка на факти (Teen Fact-Checking Network / TFCN). Проектът е насочен към ученици от 8 до 12 клас, които имат..