Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Градовете, регионите и местните политики – ключови за възстановяването на ЕС

Снимка: europa.eu

„Когато говорим за Европа, обикновено става дума за 27 държави-членки, но Европа всъщност се състои от 300 региона, над 90 000 кметства и милион и сто хиляди местни политици“ – думи на председателя на Европейския комитет на регионите Апостолос Цицикостас. Именно (недостатъчната) роля на тези региони се обсъжда вече трети на ден на 19-то издание на Европейската седмица на градовете и регионите в Брюксел. Форумът, който е най-големият в тази сфера, е хибриден и доста по-разчупен като провеждане. Десетки примери за успешно реализирани проекти (градски, трансгранични, иновационни), дискусии, презентации, резултати и тенденции, както и сесия на Комитета на регионите, който обединява кметове и местни лидери – това са елементите на тази седмица на регионите, при старта на която ЕК направи анализ на одобрените само за 4 месеца 34,1 милиарда (и изплатени 3,5 милиарда) по REACT-EU, първият инструмент на NextGenerationEU, по който бяха направени плащания за възстановяването на държавите членки.

Има реалната опасност обаче европейските средства да не бъдат насочени натам, където градовете и регионите най-много имат нужда, а пандемията е довела до повишаване на неравенства между регионите в ЕС. Комитетът на регионите специално обърна внимание върху задълбочаването на пропастта в дигитално отношение между градските и селските региони (44 % от градските домакинства в ЕС имат висококачествено технологично покритие срещу едва 22 % в селските райони).

Единодушно беше гласувано становище и призив към ЕК за създаване на законова рамка за EU label за по-силна протекция и подпомагане на характерните местни майстори и индустриални продукти в ЕС, знанията и уменията за които се предават от поколение на поколение – като  порцелана от Лимож, кристала от Бохемия, стъклото от Мурано. Да се даде повече надежда, статут, репутация и желание да се купуват локални продукти.

Друг акцент беше диалогът със специалния представител на ООН за намаляване на риска от бедствия, отново с призив от страна на Европейския комитет на регионите за добавяне на локални измерения в тази сфера и с коментари относно факта, че все още средствата, които се отделят за справяне с бедствията, когато те възникват, са 20 пъти по-големи от тези за тяхното предотвратяване и за повишаване на готовността за справяне. И тук отново на сцената излиза важността на взаимодействието между регионите, защото за бедствията официални граници няма и в 38 % от случаите трансграничното сътрудничество е било ключово при справяне с кризи от всякакъв мащаб.

Градовете като двигатели на икономиката и иновациите като неизменна част от развитието са другите лайтмотиви по време на Седмицата на градовете и регионите.

Редица добри примери бяха показани – като Гренобъл, който за 10 години е намалил вредните си емисии с 25%, до голяма степен благодарение на иновативната система за отопление, реализирана с европейски средства; като португалския Брага, който е сред лидерите по зелени пространства и по индекса на това колко гражданите му са щастливи, че живеят именно там; или двама малки гранични града в Словения и Италия, които създават специална програма за две уязвими групи – бременните майки и деца от аутистичния спектър, давайки възможност на деца и майки да посещават различни  безплатни курсове от другата страна на границата.

„Сега решаваме какъв ще е животът ни след 10 години“ – подчерта Елиза Ферейра - еврокомисарят, който отговаря за регионалната политика, добавяйки, че решенията, които се залагат, трябва да са „по-дигитални и по-щадящи природата и работещи в дългосрочен план“. „Време е за трезви, подплатени с данни и факти решения, които не подминават най-уязвимите групи“ – думи на кмета на Атина Константинос Бакоянис.

Жените са по-засегнати от различните аспекти на пандемията Covid-19, а друга уязвима група са били (и продължават да бъдат) младите хора, особено тези с по-ниска квалификация. Все по-често на форума се използваше определението „covid-lost generation” и пътищата, по които да се върви, за да се случи това.

Някои от българските елементи в Европейската седмица на регионите – представянето на региона на Стара Загора, участието в един от панелите на фондация Клийнтех, диалога с Лиляна Павлова като заместник-директор на Европейската инвестиционна банка.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Законодателният акт за изкуствен интелект на ЕС и бъдещето на технологичните компании

Повече от месец на територията на Европейския съюз са в сила нови правила, свързани с изкуствения интелект. Причината – прилагането на вече приетия законодателен акт за ИИ, който поставя на първо място правата на европейските граждани. Извън фокуса остава ефекта, който се постига върху фирмите и по конкретно софтуерните компании. Пред Радио..

публикувано на 05.07.24 в 18:15
Георги Проданов

Георги Проданов: Политическите партии все повече се откъсват от действителността

Политическите партии все повече се откъсват от действителността. Така обобщи пред Радио София събитията от изминалата седмица политологът и преподавател в НБУ Георги Проданов. „Имам предвид концентрирането върху не толкова политика, а математика, ако щете – колко депутати са необходими, за да мине едно правителство на малцинството, колко..

публикувано на 05.07.24 в 15:47

С над 30% се увеличават разходите на НОИ за болнични

Разходите на Националния осигурителен институт за болнични се увеличават с малко над 30%, съобщиха от Института. Причината е нарастване с 15 на сто на броя на боледувалите, както и увеличаване на доходите на осигурените. През първото тримесечие на тази година изплатените суми по болнични листове нарастват с близо 70 млн. лева спрямо същия..

публикувано на 05.07.24 в 13:25

Дигиталният маркетинг и инфлуенсърството

Етиен Янев е дигитален маркетолог с над 12-годишен опит, включващ работа със стартъпи и B2B компании. Преподава в основната програма на Softuni Digital, както и в най-големия студентски кампус за предприемачество в света - RANEPA International. Автор е на обучителната Facebook общност - Дигитален маркетинг за предприемачи. Част е и от Асоциацията..

публикувано на 05.07.24 в 13:05

Да напишеш есе

Книга с особено подходящо заглавие за обществено-политическата действителност, макар и по предмета си на изследване да е рязко отдалечена от нея, вече може да бъде намерена на книжния пазар. Сборникът "Вслушвания" на писателя, литературен критик и журналист Митко Новков съдържа няколко културологични и литературоведски есета продукт на..

публикувано на 05.07.24 в 12:25

"Безцветните зелени идеи яростно спят" казва със своята изложба Наталия Йорданова

Наталия Йорданова (1991) е интердисциплинарна визуална художничка, родена в София и базирана в Амстердам. Като част от постоянно развиващото се търсене на възможни светове и широкото използване на спекулация, артистичната практика на Наталия е проекция за бъдещето, субективен синтез и материално предложение за това, което определя настоящия..

публикувано на 05.07.24 в 12:10