С финансова подкрепа на НФК, по проект „Училище за Зрение“ е изградена „Интерактивна куклена сцена – екран за сенки“, която представлява информационна система и за хибридна (присъствено-дистанционна) творческа колаборация (форуми, обучение и спектакли) между зрящи и незрящи актьори, и аудитория, в смесено „реално-виртуално“ пространство. Тази концепция е част от футуристичната “Теория на интерактивното зрелище на бъдещето” разработена от проф. Велимир Велев в периода от 1996 – 2004
В 2009 проф. Велев създава "Невиждан театър" – първата и единствена в световната история трупа от незрящи актьори, работещи в сферата на визуалните сценични изкуства – нещо, което е считано за невъзможно дотогава. Тя стъпва на различен художествен похват - превръщането на слепотата в художествено изразно средство за нравствено въздействие върху зрителя.
Всички участници получават „нови очи“, нов поглед за себе си, различна гледна точка за живота, променено и по-ангажирано отношение към обществото в което живеят. Първият спектакъл, подготвен специално за тази Виртуално Интерактивна сцена е своеобразна адаптация на „Сянката на моята душа“ – световно известния спектакъл на сенки, представен от незрящи актьори:"Започнах да работя с деца в училището "Брайл" през 2005 и бе голям шок за всички да ги видят как играят с марионетки. Беше приключение. На фестивала в Загреб ни питаха "кой прави сенките" и всички говореха, че това е невиждано и оттам дойде името му. Опитвали сме се с колеги професионалисти да правим същото като незрящите и не сме издържали повече от 10 минути. Те стоят на сцената и повече виждат, а ние сме слепи за ценностите и с тях проглеждаме. Тук позицията не е, че и те могат, а че правят неща, които ние не можем и то буди респект. Усещаме, че те са щастливи.
Събраха се две неща. Пандемията повлия ограничаващо, НФК пусна програма за подпомагане на едногодишни дейности и кандидатствах с моята теория за промяната на зрелищата. Беше ми любопитно да го направя с новите технологии. Новите зрелищни интерактивни модели получиха подкрепа, включително и театърът и незрящите - идеята е да работим на три локации, като осъществим интерактивен проект.
Минах през много преломни периоди. Научих се на смирение. Това е. В началото ми беше обичливо, нямах идеи да смаем света. Беше спокойно и чисто. После срещах негативизъм в различни посоки." (проф. Велев)
Студентите: "Незрящите са хора като нас, подходът е различен и това ме вдъхнови. Процесът е много интересен, трябва да си супер отворен и гъвкав. Отиваме пред тях и те трябва да ни пипнат, за да направят позата на ръцете. Трудността ми бе да се отворя и да приема това, което могат да ми дадат" (Павел). Биляна: "Всичко го създаваме заедно. Очаквам да се случи нещо доста интересно, нещата се получават." Даниела: "На тези хора им е взето нещо, но те ни отварят очите за много неща, които преувеличаваме. Замислям се за много житейски неща. За нас е трудно да правим сенки, а те постоянно ни питат и се справят толкова добре! Това ме мотивира да правя по-добри неща"
Актьорите от "Невиждан театър" могат да бъдат гледани с младите им колеги от НАТФИЗ в интерактивното пространство от 27 до 30 октомври в театър "Освобождение", ще се излъчва и в интернет.
Коментарното предаване на БНР-Радио София "Форум" се завръща. На осмия ден след изборите за 51-во Народно събрание, разбира се първата тема е обусловена от преживяното. Коментаторите Манол Глишев и Тодор Терзиев правят своите следизборни разсъждения и прогнози : Купуването на цяла парламентарна група никога досега не е..
Започна Европейската седмицата на фертилността , която се организира ежегодно в началото на месец ноември. Тази година целта е да се повиши осведомеността по отношение на донорството на гамети (полови клетки), както и да се подчертаят належащите нужди от законови разпоредби. Повече по темата разказа в предаването "Ритъмът на столицата"..
Форматите стават съществени като място за комуникация и послания на автори на съдържание и рекламодатели. Аудио и видеоподкастите се променят като специфика, позициониране и дължина. Сравнително нова за България е възможността, която дава Тик-Ток форматът. Това коментира пред БНР-Радио София Александър Хинков – изпълнителен..
Българознайко е проект, който с времето е намерил път към сърцата на децата. Но той не е сам в този път - зад детските книжки с българска история стои писателката Виктория Петкова, техните родители и учители, които разпознават Българознайко не просто като част от учебния процес, но и като начин, по който децата научават за българската..
Младата изпълнителка Елия Тодорова - Eliya, кани всички на първия си самостоятелен концерт в София на 5 ноември. На сцената с нея ще бъдат Даниеле Феббо (бас и аранжименти), Кристиан Желев (барабани), Николай Костадинов (пиано), Jeko (китара), Иван Йорданов (алт саксофон), Тодор Бакарджиев (тромпет), Гален Николов (баритон саксофон). Певицата казва,..
Девет фундаментални цели с хоризонт от 4 години, които са напълно постижими и биха повишили значително възможностите за развитие и качеството на живот в България, предлагат от Института за пазарна икономика (ИПИ) в Бяла книга „Отключване на растежа: пътят напред след изборите“ . "Напоследък постоянно ни връхлитат някакви кризи, от 3..
Националната галерия провежда безплатна образователна програма с фокус към деца, младежи и семейства . Целта на „Форми, изкуство в публична среда“ е приобщаване към визуалните изкуства чрез поредица от ателиета в “Квадрат 500”. Изкуствоведите от Националната галерия прилагат нестандартни и иновативни подходи за обогатяване знанията на..