Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кохезията – ключова за Европа повече от всякога

Снимка: European Commission

Под мотото за възстановяване и устояване в моменти на криза „Re-cover. Re-built. Re-connect” в Брюксел започна Осмият форум по въпросите на сближаването – мащабно събитие на най-високо ниво, което се повежда на всеки три години и залага бъдещето на кохезионната политика, която (както каза в своето обръщение при откриването еврокомисар Елиза Ферейра) е ключова за всички държави в Европа, не само за по-изоставащите – „и това е само един от митовете, които трябва да бъдат развенчани“, добави тя.

Програмата на форума, до голяма степен, е базирана върху Осмия кохезионен доклад, който бе публикуван през февруари, макар и с две години закъснение. Той обхваща всички сфери на живота, с голямо количество данни и сравнителни карти на регионите в Европа. Както става ясно, държавите в ЕС вървят към сближаване, макар и бавно, но неравенствата между отделните региони вътре все още са големи. Затварянето на националните граници по време на пандемията даже е задълбочило някои от тях. 

Индексът, по който се измерва съотношението между регионите е БВП на глава от населението и тук напредъкът се дължи най-вече на повишаването му в най-бедните за ЕС държави и на задържането на нивата в по-богатите (и даже понижаването в някои региони на Южна и Югозападна Европа). 

До 2023 г. се очаква намаляване на разликите между най-бедните и най-богатите региони с още 3,5 процента, което според всички не е достатъчно. В отговор на икономическата и социалната криза е нараснал дела на публичните инвестиции и в по-слабо развитите страни ЕС кохезионните фондове са съставлявали 52% от тях (срещу 32% в предния програмен период). 

Специално на форума бе представена и новата платформа Kohesio Open Pojects (https://kohesio.ec.europa.eu/), в която всеки може да разбере кои са проектите в даден град или район, които се изпълняват с подкрепата на кохезионни средства.

В доклада се отбелязва реактивността в отговор на кризата с Covid-19 с инструменти като CRII и 50.6 милиарда по линия на ReactEU.  Именно тази адаптивност на кохезионните политики в Европа следва да е запази и задълбочи и за в бъдеще. Защото все по-ясно осъзнаваме, че всички сме в една лодка в едни непредвидими времена – това беше подчертано и от двамата еврокомисари, които откриха форума (Елиза Ферейра – кохезия и реформи и Николас Шмид – работни места и социални права) и от председателите на Европейския икономически и социален комитет и Европейския комитет на регионите. 

Трите основни посоки за дебат през първия ден на форума бяха:
-Европа близо до гражданите
-Smarter Europe – стратегии за умни специализации
-Една по-социална и включваща еднакво всички Европа

Но, разбира се, войната в Украйна и помощта за посрещането, интегрирането (в училища, на работния пазар, в обществото и в общността) на бежанците (които в Европа са 3 милиона) беше първа и определяща на всеки от панелите. 

Надписът #StandwithUkraine е навсякъде, не просто като лозунг, а в същността на формирането на бъдещите политики, с идеята, че солидарността е в сърцето на сближаването. Възможностите на бързо пренасочване на средства, според нуждите на настоящия ден и възникнала криза (независимо дали говорим за пандемия, война или икономическа такава) са задължителен елемент от бъдещето на кохезионната политика. 

Специална дискусия имаше и за а/симетричността при посрещането на тези кризи. Винаги има региони, които са по-засегнати от други (при пандемията това бяха тези, които разчитат основно на туризма като преход, при войната и бежанците – пограничните с Украйна региони) и това трябва своевременно да дава отражение при разпределянето на средствата за сближаване.

Бъдещето на кохезионните политики е в подпомагане на процесите на двата прехода – зелен и дигитален, защото стана ясно, че дигиталната трансформация върви с различна скорост в различните региони, а дигиталните умения са поредната сфера, в която неравенствата са сериозни – според кохезионния доклад достъп до висококачествен интернет имат всеки 2-ма от 3-ма жители на градовете и едва 1 от 6 в селските райони. 

Затова бъдещите инвестиции ще бъдат в развиването и разширяването на мрежата с високоскоростен интернет и развиване/надграждане на дигиталните знания и като цяло в дигиталната трансформация (особено по линия Европейския фонд за регионално развитие и Европейския социален фонд Плюс). 

Достъпът до работни места (особено в селските райони) следва да бъде равен (което в момента далеч не е така, не само в България) в селските и отдалечените региони, а възможностите за развитие на бизнеса в същите тези региони трябва сериозно да бъде подпомогната. Но всичко това трябва да се случва с идеята не просто да се раздават средства там, където има нужда, а да се създават възможности за устойчив икономически растеж. Друг сериозен дял от разпределението на кохезионните фондове ще бъде в посока „зелен транспорт“.

Друга ключова дума е опростяването – на разписването на самите програми и на пътищата за кандидатстване, както и необходимата синергия със средствата, които се разпределят по Next Generation EU. 





Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Снимки: European Commission и Лили Големинова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ученици картографират България

Във връзка със 140-ата годишнина от Съединението на България, фондация "Активна историческа карта" организира състезание за ученици на тема: "Начертай карта на България". Право на участие има всеки ученик от 1-ви до 12-и клас от българско училище (може и от чужбина). Крайният срок е удължен до 7 март, съобщи пред БНР-Радио София Николай..

публикувано на 27.01.25 в 12:32

Нощният транспорт в София може да се върне, когато има достатъчно шофьори

Въпросът за нощния градски транспорт сякаш се подвига, за да се загърбят други важни, ключови теми в София – мръсния въздух, задръстванията, детските градини. Не става въпрос дали общественият транспорт на столицата е на печалба или не, но има съществен недостиг на шофьори в автотранспорта – близо 200 души. Работещите са натрупали труд 2-3..

публикувано на 27.01.25 в 11:38

В столичния район "Сердика" приемат опасни отпадъци на 28 януари

На 28 януари (вторник), в район "Сердика" жителите на София могат да предадат събраните от домакинствата опасни отпадъци. Мобилният пункт ще бъде разположен на две места: - от 10.00 до 12.00 ч. на бул. "Княгиня Мария-Луиза", при районната администрация "Сердика" - от 13.00 до 15.00 ч. в кв. "Орландовци", на ул. "Железопътна", до читалището. От..

публикувано на 27.01.25 в 11:29

На 27 януари отбелязваме Международния възпоменателен ден на Холокоста

На този ден през 1945 г. малцината оцелели в концентрационния лагер Аушвиц са освободени. Това става в процеса на победата на Съюзническите войски над Хитлер и влизането на Червената армия в лагера. Аушвиц остава символ на нацисткия геноцид. Датата е обявена през 2005 г. от ООН за Международен възпоменателен ден за Холокоста. След приемането на тази..

публикувано на 27.01.25 в 11:02
Момент от реставрацията на къщата музей на Райна Княгиня

Реставрираха къщата музей на Райна Княгиня в София

Реставрацията и консервацията на сградата, в която е живяла Райна Попгеоргиева, известна още като Райна Княгиня, в столичния район „Сердика“, приключи. Къщата, която е паметник на културата от местно значение, вече е ремонтирана, като са запазени всички автентични елементи на Райна, ушила главното въстаническо знаме на Панагюрския революционен окръг за..

публикувано на 27.01.25 в 10:35

Кметът ще върне за преразглеждане решението за спиране на нощния транспорт в София

След решение на Столичния общински съвет (СОС) две от нощните автобусни линии в София бяха спрени, а останалите две работят само в петък и събота . Според Димитър Петров, столичен общински съветник от "Продължаваме промяната-Демократична България", до решението се е стигнало заради ангажираността на 9 шофьори в нощните линии, а няма..

публикувано на 27.01.25 в 10:08
Георги Илиев

Георги Илиев: С метрото през "Слатина" изцяло се ремонтира ул. "Гео Милев"

Удължаването на Слатинския участък от третия диаметър на метрото се очаква да приключи през 2027 г. Трасето ще обслужва над 75 000 пътници, което е над средното натоварване на линиите на метрото. Освен това участъкът ще минава през територия, която не е добре обслужена транспортно. Участъкът е изцяло подземен. Пет са метростанциите, които..

публикувано на 27.01.25 в 09:14