Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изкуството навлиза по-широко в иновативните училища

Снимка: Пламен Христов

Над 500 са училищата у нас, в които се правят иновации, свързани с преподаването, с организацията на работа, включително и със създаването на нови учебни предмети. Около 150 от тях правят иновации, свързани с изкуство. Образователните иновации дават възможност на учениците да бъдат свободни и да развиват любопитството и въображението си.

Иновативните училища у нас имат за цел да подкрепят децата в преодоляване на предизвикателствата в учебния процес, а и в живота, именно чрез изкуството. Арт подходите в училищата правят обучението по-достъпно и по-трайно, но и създават позитивна среда. Един от подходите е децата да бъдат насърчени да обяснят науката, чрез изкуството.

Така те сами, през своя поглед и със своите знания и умения рисуват, моделират, фотографират, правят видеа, комикси, 3-D модели на научното знание, така, както те го осъзнават. Примери за такива училища ни дава Наталия Михалевска - директор на дирекция "Образование на българите зад граница и училищна мрежа" към МОН.  

"В основно училище "П.К. Яворов" в Бургас има цял цикъл за учене чрез изкуство "Вчера, днес и завинаги България", който е свързан с родолюбието, с българската етнография, с народното творчество и обхваща всички паралелки на четвъртите класове на това училище", сподели Михалевска.

Има и нови учебни предмети, свързани с изкуството. В средното училище "Христо Смирненски" в Хисаря е създадена нова учебна програма и нов предмет, наречен "Нетрадиционни изкуства". Тази програма се свързва с художествено-творческите способности на децата и развитието им, с предприемачеството, но и с екологичната култура.

"Има нови учебни предмети, като например хореография в много от училищата. Други по-нестандартни, но с изключително въображение създадени модули в Луковит например, са за учениците, които развиват знания и умения чрез кинообразование", коментира Михалевска.

МОН стимулира училищата да обменят своя опит в областта на иновативните програми, по които работят. Един от най-сладките примери за такова обучение е арт сладкарството в професионалната гимназия по туризъм "Алеко Константинов".

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Ана Попова и Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стефан Богориди

Историята оживява - Родът Богориди: Атанас, Стефан и Йоанис Богориди

Историята на рода Богориди. Кой е нейният родоначалник? Кой е Атанас Богориди? Арх. Ивелин Любенов, генеалог, разказва: Началото е с няколко спекулации около възможната етимология на името "Богориди". Стефан участва в експедиционния корпус в Египет срещу френския корпус. Получава титлата "княз" и е управител на о-в Самос. Той дарява своя къща в..

публикувано на 15.03.25 в 16:00

Софийски разкази - квартал Оборище

Радиоразходка из квартал Оборище, разположен около Докторския паметник. Разказваме за красиви къщи и важни личности, които са обитавали един от най-известните софийски квартали: Кога е построен един от първите софийски паметници, Докторският паметник и каква е била градината, в която е построен? Какво е имало на мястото на Северното крило на СУ и къде..

публикувано на 15.03.25 в 15:00
Невена и Шарлето

Адресите на любовта – Невена Коканова и Любомир Шарланджиев

Режисьорът реагирал сдържано на  увлечението ѝ по Раде Маркович, но ѝ казвал „Ако ме напуснеш, ще умра!” „Обичам те, но него го обожавам. Не мога да го зарежа и да тръгна с теб, защото много ще го нараня“, споделя в интервю Раде Маркович с какви  думи Невена Коканова се сбогува с него, за да остане при мъжа си, режисьора Любомир..

публикувано на 15.03.25 в 14:00

Дали познаваме човешкия мозък?

Д-р Георги Георгиев , зам. председател на УС на Асоциация за инсулт и афазѝя ни гостува по повод „Седмица на информираност за мозъка“ (10-16.3) и съпътстващата я изложба „Човешкият мозък“ (14-23.3): "Често забравяме, че трябва да полагаме грижи за мозъка си, освен за тялото си. Трябва да сме добре хидратирани и да не изпадаме в прекален глад. Но и да..

публикувано на 15.03.25 в 11:50
Васил Анастасов

На игра в музея

TreasureUP е интерактивна платформа, която превръща музеите в забавно и ангажиращо преживяване чрез персонализирани мисии, добавена реалност и игровизирани награди. Слушаме създателя ѝ Васил Анастасов : "Това е нашият опит да игровизираме музеите. Нещо като допълнителен гид за определени артефакти. Ако потребителите към края се представят..

публикувано на 15.03.25 в 10:51
Живко Джамяров

Стратегия как искаме да живеем

Бестселърът на американският лекар д-р Кейси Мийнс, който прекара над 30 седмици в класацията на „Ню Йорк Таймс“, „Добрата енергия“ –  представен ни от Живко Джамяров, създател на български бранд за биосуперхрани и посланик на книгата и здравословния начин на живот: "За идеите в книгата не се говори много. Масово се сблъскваме със заболявания,..

публикувано на 15.03.25 в 10:07

"Форум", 14.03.25: Младите в социалните мрежи - "геройства" и разстройства

На финала на работната седмица коментаторите на "Форум" не повтаряха въпроси и отговори, не обобщаваха изминалите дни, а анализираха процесите и тенденциите по следните теми: Съдебната реформа – дългогодишна "дъвка". С нея трябва да се заемат специалисти, а не от политически клакьори. Дигиталните навици на младите хора у нас. Комуникации..

публикувано на 14.03.25 в 18:20