Наталия Йорданова е пред първата си самостоятелна институционална изложба.
Ще бъде открита на 21 февруари (вторник) в Софийската градска художествена галерия и ще може да се разгледа до 26 март 2023 г.
Експозицията е озаглавена "Реалност на дълбоко съновидение: Откриваща сцена" (Deep daydream-reality: The Opening Scene).
В проекта, казано по изкуствоведски, художничката създава аудио-визуална инсталация, която изследва идеята за мита в киното, паметта и потенциала на изкуствения интелект и технологичното въображение в процеса на една историческа приемственост.
„Този конкретен проект започна с емоционална връзка, с преоткриване на историята и на творчеството на Бинка Желязкова и моето силно желание да се ангажирам с тях – обясни Йорданова. - Исках да използвам нова технология (нашумелия изкуствен интелект), за да обуча модели, които да създадат ново изображение на базата на 7-е игрални филма на Бинка Желязкова". (1923-2011) (►)
За целта и в процеса на работа Наталия Йорданова си е сътрудничила с приятел и компютърен учен от Германия.
Артистката изтъкна:
„Всъщност с това заглавие се опитвам да загатна, че реалността, в която като зрител се намираме, не само свързва минало и настояще, ами някак си предлага нещо, което е свързано с момент в бъдещето - какво е бъдещето на кинопрактиките, които обвързват нов тип технологии.
Хора, които се занимават с кино, знаят колко е важна откриващата сцена в един филм - тя ни представя основните персонажи, атмосферата. Именно откриващите сцени от филмите на Бинка Желязкова беше този материал, тази информация, които използвахме да тренираме компютърните алгоритми.
Вярвам, че трябва да помним имената на творци, които са били важни в миналото, за да разбираме какво е времето, в което те са живели от перспективата на днешния ден, за да може да ги оценяваме от настоящия момент.“
Проектът е осъществен като част от стипендиантската програма „С усилия към звездите“ на фондацията на Ина Кънчева „Културни перспективи“.
Чуйте разговора на Лили Големинова.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..