Колоездачната обиколка на Франция Tour de France ще стартира в началото на юли т.г. в Биобао.
В предаването „Спортна среща“ ще се излъчат няколко последователни епизода, които целят да запознаят слушателската ни аудитория с нейната история. Увлекателно и с много чувство ще ни разказва журналистът Андрей Демирев.
Tour de France възниква през 1903 година в резултат на остра конкуренция между два френски вестника Le Vélo и L'Auto - две печатни издания, които се борят за увеличаване продажбата на вестниците си. Битката между тях ражда Tour de France.
На 20 ноември 1902 година сред група журналисти от вестник L'Auto за първи път се чува вълшебната дума „tour“. До тогава са се организирали обиколки на Франция само с автомобили, но на никого не е хрумвала подобна щура идея за тур с велосипеди по черни пътища, пригодени за каруци и коне. Така вестник L'Auto с главен редактор Анри Дегранс се превръща в организатор и спонсор на първия тур през 1903 година. Началото му се отлага с 1 месец, тъй като първоначално се записват само 15 желаещи да участват.
Общата дължина на трасето е 2428 км, разделени на 6 чудовищни етапа по 400 и повече километра, плаши кандидатите.
За да привлекат желаещи, организаторите намаляват сумата за записване от 20 на 15 франка и увеличават премиите. В крайна сметка 60 смелчаци се явяват на старта в Париж на 1 юли 1903 година. Първият етап Париж – Лион е от 467 километра.
Колоездачите карат цяла нощ. На следващия ден в 9 часа сутринта, след 17 часа и 45 мин. Морис Гарен финишира първи в Лион. Лидерът е носил зелена лента на ръкава си.
Жълтата фланелка се появява за първи път едва в тура през 1919 година, за да напомни цвета на хартията, на която се издаваше вестник L'Auto.
Последният етап на първия тур е от чудовищните 471 километра от Нант до Париж. От стартиралите 60 завършват само 21 колоездачи. Първи победител в тура е Морис Гарен.
В този епизод ще чуете как издръжливостта на колоездачите е била поставяна на изпитание през тези ранни години.
Историята на най-великата колоездачна обиколка Tour de France чуйте в разказа на Андрей Демирев в звуковия файл.
В петък водещият Лъчезар Христов и гостите тази седмица Георги Захариев – основател на Finance Academy, и Алексей Пампоров - социолог от Института по философия и социология при БАН, обобщиха всички теми от седмицата и коментираха в добавка: Държавната администрация и това какво се очаква от тях - бюджет, ефективност; Презастрояването в София..
Конкурсът за нов главен архитект на София се обещава от август месец. Най-притеснителното е, че има една тенденция за обезличаване на професионалната позиция на главния архитект с лозунги за това, че трябва да има намаляване на презастрояването, да се направят сложни процедури и да се спрат или силно да се намалят издаваните разрешения за строеж,..
За седма поредна година Община Елин Пелин организира събитието "Спортист на годината“. Бяха излъчени победители в три официални категории - “Индивидуални постижения“ ,“Отборен спорт“ и “Спортист – любимец на Община Елин Пелин“. Златото в категория за индивидуални постижения грабна състезателката по художествена гимнастика Красимира Димитрова...
На 4 февруари ще отбележим Световния ден за борба с рака. През 2024 г. оценки на Световната здравна организация показаха, че през 2050 г. броят на диагностицираните случаи на рак в световен мащаб ще се увеличи с до 77% в сравнение с диагностицираните през 2022 г. По този повод през днешния ден се проведе и дискусия “Иновативни терапии и..
На 1 февруари, в столичен клуб, бандата "Спални места“ ще изнесе съвместен концерт с "Ковачев Live Band“, на който ще звучи много рок музика. Това е първият концерт за група "Спални места“ за 2025 г., каза пред Радио София Кубрат Аргилашки. "Имаме си и нов басист. С него пишем и нови песни, по нов албум. Решили сме тази година да е ни е..
Писател, радиоводещ и сценарист на филми, сериали и театрални постановки, отскоро автор и на книги за деца, преди всичко баща и едно е ясно – харесва му да разнищва отношенията между деца и родители, децата и света около тях. Това е описанието в първата му детска книга "Бу и Фу и странното нещо на дървото“. История, в която става въпрос за..
Според правителствен доклад за обстоятелствата около катастрофата, цитиран от “Вашингтон Пост” и “Ню Йорк Таймс”, контролната кула е била с по-малко хора. Имало един човек трафик-контрол, който е работил с хеликоптери и самолети, работа, която обикновено се върши от двама служителя. В заключението на доклада се посочва, че броят на служителите не е бил..