Програмата, с която Нов симфоничен оркестър (НСО) закрива своя 32-ри сезон, е интересна комбинация между един от най-обичаните клавирни концерти (Втория на Сергей Рахманинов) и една рядко изпълнявана у нас симфония – Втората на знаковия британски композитор от първата половина на XX век Ралф Воън Уилямс.
С Петко Димитров, главен диригент на оркестъра, разговаряме за историите зад тези две творби, които са написани много близко една до друга във времето, в рамките на 10 години. Това обаче става съвсем случайно, други фактори и случайности определят „събирането“ им в една програма. „Когато започнахме да се задълбочаваме в партитурите, в контекста, във времето, започнахме да откриваме редица взаимовръзки“ – каза той в предаването „Радиокафе“ по Радио София.
„Тази симфония на Воън Уилямс се изпълнява изключително рядко у нас, не знам дали след като ние с НСО я свирихме през 1999, е звучала в София. Симфоничната музика на този композитор е доста подценявана, известни и репертоарни са по-скоро Възвисяването на чучулигата за цигулка и оркестър или пък Фантазия по тема от Томас Талис. А и първата симфония (Морска) на Воън Уилямс и втората (Лондонска) го доказват като сериозен оркестратор и много солиден симфоник. И да, Втората симфония, която ще изпълним е вдъхновена и посветена на Лондон, този невероятен град. Още в първите строфи се чува мелодията на Биг Бен, която се появява отново към края като лайтмотив, без обаче това да е най-важният мелодичен материал. Но пък затова никой не говори за нея като за Втора, а само като за Лондонската. Симфонията е много импресионистична и често е сравнявана с картина на Моне или Мане“ – продължава разказа си Петко Димитров, който е докторант на Мичиганския университет.
Именно в САЩ се запознават и сприятеляват с Лора Чекоратова, която и сега идва от Ню Йорк, където живее и работи, за бъде солист във Втория концерт на Сергей Рахманинов. Петко Димитров си спомня едно от нейните първи завръщания в България, след като започва да специализира в Джулиард Скул – „тогава тя свиреше точно Рахманинов, Рапсодия по тема от Паганини и беше истински фурор“. Всъщност Лора Чекоратова е трябвало да изпълни Втория концерт на Рахманинов през 2020-а, но „пандемията пренареди програмата и така Рахманинов сега се оказа редом с Воън Уилямс“.
По думите на Петко Димитров, Вторият концерт на Рахманинов е може би най-обичаният и очакваният от публиката. „Това е неговото завръщане в реалния свят, неговия шанс да започне нова кариера след абсолютния погром при представянето на Първата му симфония при завършването му в Музикалната академия в Петербург. Рахманинов го изживява много тежко, трябва да се възстановява и психически, посещава психоаналитик, който толкова му помаха, че Рахманинов посвещава концерта си на него (на д-р Николай Дал)“ – това е втората музикална история на вечерта.
Така на 3 юли ще завърши поредният, 32-ри сезон на НСО – „оркестърът, който израсна заедно с българското общество“, както каза Петко Димитров.
Снимки: НСО
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..