В предаването „Добър вечер, София“ проведохме дискусия по темата за предложените промени за движение и паркиране на електрически тротинетки на територията на София – град.
Поводът е внесеният на 1 юни в Столичния общински съвет (СОС) Доклад за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община.
Събеседници по темата бяха:
Владислав Стоицов - председател на Управителния съвет на Българска асоциация на електромобилност:
„Има 2 основни насоки, които тези промени целят. Една от тях е да се вкара малко ред в стопанисването на тротинетките, които се предоставят под наем – да не бъдат толкова разпръснати и паркирането им да се случва по малко по-нормален начин. Добре е да знаем, че за да постигнем това, е необходимо да променим културата си на поведение на улицата, защото тези тротинетки много често са оставени където трябва, но биват измествани, хвърляни и често хората не ги оставят на правилното място“.
Зафир Зарков - зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност на СОС:
„В паркове и пешеходни зони не Наредбата на Столичната община, а Законът за движение по пътищата забранява да се движат велосипеди и тротинетки. Там пешеходното придвижване съвместно с велосипед или тротинетка представлява сериозна заплаха и е свързано с това, че когато сме в парк или пешеходна зона, там се пускат и малки деца и стават инциденти…“
Ивайло Милчев - председател на Електро-мобилна асоциация, която на 9 юни също внесе позиция по предложените промени:
„Идеята на Доклада е да се създаде ред и безопасност за хората, които се придвижват в столицата. Ключовият въпрос е в начина, по който се опитваме да случим нещата. Какво е важно според мен: да има ред, а не безпорядък, сигурност и безопасно придвижване на хората в безопасна среда – пешеходци, ползващи тротинетки, велосипеди и всякакви алтернативни превозни средства. В Доклада липсва цялостна стратегия. Без нея - малко или много - нещата изглеждат като „на парче“.
Част от стратегията е развитието на една мащабна, цялостна, ефективна и безопасна инфраструктура. Знаем колко крайно недостатъчна е, а в момента тази, която я има, вече се руши и става опасна за използване.“
Да отбележим, че миналата седмица, отправихме официално запитване и към един от доставчиците на услугата електрически тротинетки под наем. Оттам не получихме отговор на зададените от нас въпроси.
На 27 юни обаче има внесена обща позиция на трите действащи оператора в София. В общи линии позицията на трите оператора е следната. Те предлагат:
Зони с намалена скорост - пешеходни места и такива, при които са възможни конфликтни ситуации. Предложението е за ограничение в скоростта до 8 км/ч, вместо предложените от общинските съветници 5 км/ ч.
Отпадане на ограничението на скоростта за каране на тротинетки под наем. Причината е липса на технология, която да определя движението на тротинетките по тротоар и в най-дясната лента на пътното платно. Ограничението на скоростта създава предпоставки за сериозни пътни инциденти.
Операторите предлагат активна комуникация с водачите на тротинетки относно забраната за тяхното каране по тротоарите. Предлага се също и обучителна програма.
Ограничение за спирането на ел. тротинетки на спирки на обществения транспорт, на входа на метрото, на входа на обществени и жилищни сгради, само, ако паркирането им възпрепятства пешеходния поток.
Снимка: БГНЕС
Призивът на трите оператора е за по-балансиран подход при измененията на наредбата за движение на територията на Столичната община.
В момента тече публична дискусия по така направените предложения от Комисията по транспорт и пътна безопасност, а на сайта sofia.bg/public-discussions всеки заинтересован може да остави своите предложения, мнения и позиции по темата.
Ето накратко какви са направените предложения в Доклада:
Тези промени засега са само предложение на СОС.
За повече подробности по темата, чуйте целия разговор със събеседниците в звуковия файл.
Велосипедното движение се е увеличило двойно София. Това каза пред Радио София Радостина Петрова от сдружение "Велоеволюция", цитирайки данни от столичния зам.-кмет по транспорта. „Същевременно автомобилното движение е намаляло в участъка. Това е търсеният ефект и мисля, че хората, които се движат там го виждат това нещо. Има дни и часове, в които..
На 16 юли 2024 г. започва разширението на столичната ул. "Опълченска", каза пред Радио София директорът на дирекция "Транспорт" към Столичната община Иван Николов. Той обясни, че строежът включва трасето от бул. "Сливница" до бул. "Тодор Александров". "Ще бъде с бус ленти, изцяло се реконструира и ще бъде затворено за дълъг период. Започва на 16 юли..
Днес облачността ще остане разкъсана, около и след обяд - купеста, над Рило-Родопската област - купесто-дъждовна. На места, главно там ще има краткотрайни валежи, в отделни райони с гръмотевици, съобщиха от НИМХ. Ще духа слаб до умерен вятър от запад-северозапад. Максималните температури ще са между 25° и 30°, в София - около 25°. Над планините ще има..
Единственият у нас полигон по пътна колоездачна безопасност и тренировъчно трасе за този спорт се очаква да бъде изграден в София. Това обяви специално за Радио София Александър Стоянов, председател на сдружение "Колоездачен клуб Генезис". Очаква се това да стане факт в близките години, а избраното място за съществуването му е землището на кв...
Парламентът гласува проектокабинета, предложен от ГЕРБ-СДС. От партията номинираха бившия председател на 49-ото НС Росен Желязков за министър-председател. Гласуванията са разделени в отделни точки – първо ще стане ясно дали депутатите одобряват номинирания за министър-председател Росен Желязков, след това - структурата на Министерския съвет и..
Десетки българи с малки деца стоят с часове на Летище София заради отменен полет на нискотарифната компания "Райънеър". За това сигнализира пред БНР един от потърпевшите пътници, които трябва да излетят за Мадрид. Повече от 15 часа хората нямат никаква информация. Елена Митева и десетки други пътници е трябвало да излетят от София за Мадрид..
Фондация "За един чист живот" стартира информационна кампания за родители на тийнейджъри от 14 до 18 години, зависими от наркотиците. На безплатна телефонна линия те могат да получат информация и насоки как да помогнат на децата си, експериментирали с различни опиати. Близките трябва да разберат, че опиатите са силно пристрастяващи и много опасни,..