Умението да разказваме истории сякаш става все по-важно. Хората имат нужда от разказвачи, защото сме претрупани от информация, защото животът ни е динамичен и всеки бърза нанякъде. Но когато имаме да кажем нещо важно или да съберем съмишленици за дадена смислена гражданска кауза, умението да разказваме се превръща в още по-важно качество.
Как да разкажем за сложен проблем, така че други хора да поискат да ни помогнат в разрешаването му? Това е вечният въпрос, пред който се изправя всеки активен човек, сблъскал се с някаква несправедливост. Особено такива свързани с опазването на природата.
На помощ идва обучение, което е отворено за всеки, който има интерес в сферата на комуникациите – „Сторителинг – разказване на истории за активни граждани“. То е част от проекта „Природата няма глас, тя има нас“, който цели да популяризира общите усилия на природозащитни организации, обединени в неправителствената коалиция „За да остане природа в България“ за съхраняване на природното богатство на страната ни.
Проектът „Природата няма глас, тя има нас“ се изпълнява от Българска фондация "Биоразнообразие" в партньорство със СНЦ "Зелени Балкани" и с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по Фонд Активни граждани България, в рамките на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.
Пред Радио София повече разказа титулярът на обучението Александър Николов, който е част от екипа на Българска фондация “Биоразнообразие“, стипендиант на Кралското фотографско общество, лектор и носител на наградите “Журналист на годината” на БХК, “Сайт на годината” и “Героите” на Time Heroes.
„Аз лично вярвам, че разказването на истории става по два основни начина. Първият и най-важен е предаването на емоция. Като човешки същества, мозъкът ни е устроен така, че да възприема фактите чрез емоциите, именно затова, първото което трябва да направим, за да привлечем хора към каузата си е да провокираме емоция у тях“, разкри той.
По думите му, следващата стъпка е визуалното съдържание, което е различно от просто представяне на фактите или правенето на репортаж. Фактите биха били много по-достъпни за аудиторията, ако са представени визуално – чрез фото история или аудио-визуално съдържание, дори и чрез нещо по-сложно за изпълнение, като визуализация на данни.
Как хората да разберат, че даден проблем е важен и те трябва да се ангажират с него?
"Това става най-често чрез личните истории. Или нашите такива, или на хората въвлечени в даден проблем. Чрез тях ние провокираме емоции у хората, като първо и най-важно нещо", каза той и обясни, че освен посочването на проблема, важно е да дадем и решението.
Посочването само на проблема е доста остаряла комуникационна тактика, която често води до чувство на безсилие у хората, което със сигурност не искаме да предизвикаме, ако искаме да ги привлечем като съмишленици към каузата ни. Да дадем и надежда.
„Че нищо не е толкова фаталистично, можем да променим даден проблем и винаги има възможност нещата да станат по-добре, ако разбира се, се включат и те в тази обща битка“, посочи още Александър Николов.
Друг важен аспект е как да привлечем и ангажираме медиите към дадена кауза
Според Николов това може да се случи отново чрез разказване на човешките истории, дори когато говорим за природозащита, като говорим в по-глобален аспект за въздействието и последствията върху човека или да говорим за по-големия проблем - изчезването на конкретен вид.
„Смятам, че би било интересно за медиите наистина да е значим и голям проблем, който въздейства върху голяма площ или голям брой хора“, посочи Николов.
Обучението е насочено към широка аудитория. Ще се проведе на 16 ноември, онлайн. Участието става чрез предварително записване. Подробности можете да откриете на страницата “За да остане природа в България“.
Чуйте още от разговора на Антония Каменичка в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..
В края на седмицата адв. Николай Хаджигенов и Светлин Желев, за съжаление, трябваше да започнат коментарите с тема, която беше актуална в понеделник: Пореден жалък и неуспешен опит за избор на председател на българския парламент. Но техните разсъждения обхванаха още: В Пътна полиция се правят "реформи" – защо и за кого; "МВР се управлява..
Поезия на европейски поети ще звучи във вагоните и станциите на Столичното метро. Инициатива за поредна година е на Полския културен институт в София. Повече за инициативата разказа Яна Генова – зам.-кмет на Столичната община по културните въпроси. Тя посочи, че смисълът на кампанията е да привнесе литературата в нашия живот на градски..