Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Детската агресия: за тормоза с много лица

Снимка: Радио София

В последните седмици имаше два случая на агресия към деца. В Перник момиче би момче със специални потребности, а клип с кадри от побоя беше разпространен в социалните мрежи. Случай на детска агресия преди дни имаше и в Силистра, където 13-годишни момчета заснеха как тормозят момче със специални потребности. Кои са причините за проява на агресията сред децата и как насилието може да бъде трансформирано в различен модел на поведение? За тормоза с много лица и за превенцията срещу него, както и за работата на училищните психолози и мерките, които трябва да се предприемат за ограничаване на случаите на агресия разказа Анет Маринова, училищен психолог от столичното 23 средно училище "Фредерик Жолио-Кюри".

Тя изтъкна като основна причина промяната в живота на всички, която е свързана с технологиите и промяната в начина, по който общуваме. По думите й факт е, че е трудно да се опише откъде идват тези отношения.

"Това, на което се натъквам и с което си имаме работа в училище е все по-голямото безсмислие. Това е една агресия, която сякаш е изпразнена от смисъл на пръв поглед. Това е наистина една промяна. Обикновено има някакви истории, които могат да бъдат разказани от децата, можем да разговаряме за тях. Докато сега нещата са много повече раздробени на отделни ситуации. Ето, както и тези казуси, тези случаи. Нещо, което ми се струва важно да кажа е фактът, че поне този случай от Перник беше свързан с момче със специални образователни потребности, аз си мисля, че това има значение за този случай. Агресията може да бъде събудена от уязвимостта на другия", каза психологът. И допълни:

"По силата на такива проективни измерения, които са несъзнавани, като че другият си ти. И това е много непоносимо, защото целта не е просто да бъде наранен този друг човек, а той да изчезне, да бъде унищожен. Това е нещо, което мога да добавя в един дори по-клиничен план в тази обща картина на агресията и това, което в училище срещам като училищен психолог."

Маринова поясни, че малко се знае за това, как едно училище създава своя вътрешна човешка мрежа от хора, които да се ангажират с подобни отношения, не само от гледна точка на мястото на психолога. Самата организация и този тип взаимодействия, които са ключови за да може да има ефективност на този вид усилия са свързани с хоризонталните взаимодействия в дадено училище, екипността.

"Ако по този начин се назовава трудното поведение на едно дете като "агресивно", то няма много шанс да промени поведението си. Защото веднага има една стигма в инситуционалното пространство на училището, която го поставя като проблемен ученик или ученичка и някак изниква много бързото и спешно налагане на санкция. Това не дава много възможности да се срещне, да се опознае това дете, да се включат психолозите", посочи специалистът. 

 

Относно водените политики на национално ниво против насилието Маринова подчерта, че в рамките на самото училище те много зависят от хората, които работят там, както и от директора. Тя отбеляза, че една голяма пречка, която стои пред училищните психолози е, че няма професионална мрежа и места, където хората да могат да адресират определени въпроси, да се обогатяват и да сверяват опита си. Такъв тип липси се натрупват, а се изисква вземането на бързи решения.

"Иска се веднага всичко да бъде подредено в графици, списъци, таблици, а нашата работа на психолозите не е такава. Голяма част от времето е свързана с договаряне между ръководството на училището и конкретния специалист, или специалисти. Много често има едно напрежение", каза Маринова. Тя добави, че няма гарантирано пространство и часове на нивото на превенцията за социални и емоционални умения, които са част от ключовите компетентности в образователната система, където да могат да се включат психолози. По думите й все повече училища разчитат на вътрешните си изобретения, проекти, ресурси и партньори, които могат да имат, за да се осигуряват такъв вид срещи.

"Все по-разширено е сътрудничеството, което изграждаме с родители, включително чрез една инициатива, която правим. Тя е свързана до голяма степен и с превенцията, но повече разчита на неформалните мрежи между младите хора и юноши, които имат една инициатива "Приятел за изслушване". Това са по-големи гимназисти, които работят в по-тесни контакти с нас, психолозите и са обучени и подготвени. Те могат да разговарят със самата юношеска група, с учениците от прогимназията, където нещата са доста сложни, защото думите на възрастните по-трудно стигат до тях", каза Маринова.

От гледна точка на стандартизирането на професията "училищен психолог" тя отбеляза, че в момента тече инициатива на училищни психолози да се създаде една по-ясна регулация по отношение на функциите не само на психолозите, но и на педагогическите съветници. Много често тези профили се припокриват и не е много ясно какво прави единият и другият, поясни тя.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Досю Амуджев

Историята оживява: Досю Амуджев

Днес ще ви разкажем за занаят, изпълнен със знания, специално отношение към детайлите и научен подход.  Това е професията реставратор на книги. А главният герой на историята ни дава пример колко безграничен може да бъде човешкия стремеж за развитие.  Срещаме се с Досю Амуджев. Дълги години познат от предаванията по радиата RFI и Jazz FM, и..

публикувано на 06.07.24 в 16:00

Софийски разкази - Хора и улици. Град като град

Разговорът за предстоящата разходка по Царя с Павлина Делчева - Вежинова.  Събитието  е тук: ."Навремето, по левия тротоар, по посока Орлов мост е вървяла аристокрацията, за простолюдието е бил десният. Може би защото по-хубавите сгради са били отляво. Нашата сегашна разходка ще е по сянката. Започваме от пл. "Батенберг". През 50-те е трябвало да..

публикувано на 06.07.24 в 15:00
Христо Смирненски

Адресите на любовта - Христо Смирненски

За поета, Женя Дюстабанова е „най-нежната муза и най-огнената отрова“ Голямата любов на  „момичето с тъмните бръшлянени очи“, както я нарича в стихотворението „Пролетно писмо“, остава с поета и след смъртта му.  Тя се затваря в себе си,  дълги години пази пълно мълчание за техните чувства и никога не се омъжва. Емоциите им са споделени, но..

публикувано на 06.07.24 в 14:00

Въздушни целувки на всички приятели

Световен ден на целувката е обявен от ООН през 1988 г. Колегите ни от програма "Христо Ботев " подхождат научно по въпроса. Стажант-репортерът ни Надежда Герова пита столичани защо целувката ни прави щастливи: "Знак на близост, може би на обич. Споделяне, приятелство, щастие, радост. Начин да покажеш на партньора си колко го обичаш. Знаеш, че имаш..

публикувано на 06.07.24 в 11:50
Десислава Иванова

Има много красиви, не толкова популярни места

Най-атрактивните летни дестинации с бюджет под 1000 лв. – интервю с травъл влогъра, Десислава Иванова : "Почнах да пътувам преди 10 години, когато не беше толкова популярно. Нямаше толкова полети. Днес бюджетът ми е малко по-висок. Не спирам да пътувам. Има много начини да се пътува бюджетно, с нормален за българин бюджет, всичко е в..

публикувано на 06.07.24 в 10:59

Законодателният акт за изкуствен интелект на ЕС и бъдещето на технологичните компании

Повече от месец на територията на Европейския съюз са в сила нови правила, свързани с изкуствения интелект. Причината – прилагането на вече приетия законодателен акт за ИИ, който поставя на първо място правата на европейските граждани. Извън фокуса остава ефекта, който се постига върху фирмите и по конкретно софтуерните компании. Пред Радио..

публикувано на 05.07.24 в 18:15