Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 7 декември

Организират публична беседа "Транспортната бедност в един град"

Част от екипа на организаторите пред Радио София

Снимка: ФБ/За Земята

Сдружение “За земята“ организира публична беседа на 7 декември, на тема “Транспортната бедност в един град“.

Събеседници в предаването “Радиокафе“ бяха Драгомира Раева и Даниел Попов от екипа на сдружението.

Транспортната бедност е фактор, който засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.

По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.

Важно е транспортът да бъде достъпен за всеки. Но се оказва сложно да се изведе дефиниция за транспортна бедност, но първи стъпки вече са направени с Европейския социален фонд, чиято основна цел е да компенсира щети върху уязвимите групи, както в енергийните, така и в транспортните им нужди. 

Според дефиницията, която те изработиха, транспортната бедност е затрудненост или неспособност на граждани, или домакинства да посрещнат разходите за частен, или обществен транспорт, ограничен, или липсващ достъп до транспортна услуга, изтъкна той.

Тази дефиниция от Европейския социален фонд (EСФ) е твърде недостатъчна, но е политическа основа за по-нататъшна работа, твърдят от сдружение „За земята“.

„Бях много заинетересован, когато преди година колеги от Европейската климатична фондация предложиха да финансират едно начално изследване на транспортната дейност в България, Словакия, Словения, Унгария, Румъния и Хърватска – аз се заех с частта за България“, сподели Даниел Попов. 

Изследването обхваща дефиницията за транспортна дейност, която придобива не само национален, но и регионален контекст, както и проверка на статистическите данни за състоянието й в България.

„Като разширим понятието, за което тепърва ще трябва да се приеме в България някаква работеща дефиниция, по което дори обсъждане не е започнало, макар да сме отправили предложение към Комисията за устойчива мобилност, то се отнася и до това колко дълго време пътуваме, дали това е адекватно на съвременния начин на живот, как се отразява на работоспособността, на усещането ни за удовлетвореност за услугата“, сподели Драгомира Раева. 

По думите й, за София, независимо дали можеш да си позволиш разходите за транспорт, за гориво за личния автомобил, транспортната бедност се отнася за всеки един и тя се изразява именно в това, че нямаме възможност да изберем всички възможни начини за придвижване в града.

„Особено темата, по която ние работим – да се придвижваш пеш, без затруднения, без ограничения и възможността да се придвижваш с велосипед, като транспортната бедност обхваща всички възрастови и социални групи, говорим и за деца, и за възрастни, и за много възрастни хора“, посочи Раева.

Тя уточни, че градският транспорт в столицата става все по-добър, услугите все по-добри.

В тази връзка е предложението в проект на Министерски съвет, публикувано преди 2 седмици, деца до 14-годишна възраст да пътуват безплатно с градски транспорт в цялата страна.

„Общественото обсъждане приключи на 28 ноември само с положителни мнения на гражданите, но тази мярка трябва да бъде гласувана в Министерски съвет , за да бъде одобрено предложението, но мотивацията е да се даде възможност на хората да облекчат бюджета си, избирайки градския транспорт“, подчерта Драгомира Раева.

Общината трябва да насърчи споделените пътувания, това трябва да бъде нейна политика и стремеж, да работи за свързани и безопасни велоалеи. Нужна е и информационно–рекламна кампания за градския транспорт, защото в момента той е добър", смятат от сдружение „За земята“. 

Дискусията за транспортната бедност в България е неформална и всеки желаещ е добре дошъл в четвъртък, 7 декември от 17 часа, на ул. “Миджур“ 12.

Още важни аспекти по темата, чуйте в разговора на Боян Бочев.


По публикацията работи: Спаска Давранова
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Тодора Бакърджиева с театралната си трупа

Адресите на любовта - Тодора Бакърджиева

Съратничка на Левски се жени за основател на Народния театър Тодора Бакърджиева, наричана още Казанлъшката фея и Дългата коса, е куриер на легендарната комитетска поща, пренасяла писма, документи и дори оръжие, между Левски и Каблешков в България и Ботев и Каравелов в Румъния. Първият ѝ съпруг Петко Бакърджиев я подкрепя изцяло, защото и..

публикувано на 24.02.24 в 14:00

Десерти без чувство за вина

Десерти без чувство за вина със 70 здравословни и изцяло веган „Любими бохо десерти“ от звездата на Masterchef Анна Стойкова, Веганна.  Любимото ѝ тирамису за "закускодесерт" можете да чуете в звуковия файл, заедно с отговорите ѝ на въпросите на Алекс може ли веган-десертите да са толкова вкусни колкото любимите такива: "Крайно време е хората да..

публикувано на 24.02.24 в 12:00
С Вяра Лъджева

Тайните нa тийнлавинистиката

Тийнлавинистика - безплатни курсове по лавинна безопасност за деца. Вяра Лъджева от БАССЕС  разказва за лавинните курсове, които провеждат от организацията. Асоциацията организира безплатни курсове за деца от 6 години. Те са подходящи за ученици, които искат да научат как да се движат безопасно в зимната планина: "Инициативата започна през 2018 с..

обновено на 24.02.24 в 11:15
Ашод Дерандонян

Жестовият език е триизмерен

Българският жестов език със собствена бакалавърска степен в университета – интервю с Ашод Дерандонян , изпълнителен директор на фондация “Заслушай се”, част от обединението Deaf.bg: "Има актуално признаване на жестов език след приемането на Конвенцията. Наскоро бе приет закон за българския жестов език. Той не е само част от специалната..

публикувано на 24.02.24 в 10:53

"Форум", 23.02.24: Политическите пасианси в парламента и извън него

Коментаторите на "Форум" този петък - Страхил Делийски и Благослав Михайлов, не правят просто обобщение на изминаващата седмица, а анализ и на процеси, които наблюдаваме с месеци и дори години. Политическите пасианси в парламента и извън него (в момента). Намеренията и поведението на членовете и патерицата на сглобката.  Договорености и схеми..

публикувано на 23.02.24 в 19:10

По-малко от половината български дюни са картирани, но и за тях са нужни мерки

Какво трябва да знаем за дюните, защо се ценни хабитати и каква част  от територията на българското Черноморие заемат? Може ли (и как) всеки да  допринесе за опазването им? На тези и други въпроси по темата в студиото на Радио София отговори Спас Узунов от фондация "Биоразнообразие" . А повод да го поканим е кампанията на..

публикувано на 23.02.24 в 18:39
Слънчев бряг

От БХРА искат законови промени, за да има смисъл терминът "национален курорт"

Необходими са законови промени, с които да се уреди статутът на националните курорти, заявяват от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) . Чрез подобни нормативни мерки могат да се решат редица нареждали проблеми, които пречат за пълното реализиране на потенциала на страната ни като туристическа дестинация. "Има..

публикувано на 23.02.24 в 17:10