От платформата отправят и молба към търговците, да се замислят и да не подвеждат потребителите, да не ги изкушават към сделки, които са неизгодни за клиентите. Ако в един търговски обект са обявени две цени, потребителят може да плати по-ниската от двете. Габриела Руменова, създател на платформата "Ние потребителите" коментира темата.
"От гледна точка на действащото потребителско законодателство в определени хипотези би могло да бъде нарушение. Едно от тях е, когато има цена само в евро, защото в ЗЗП е казано, че цената трябва да се обявява в левове. Също така нарушение би било ако изпаднем в хипотезата на нелоялна търговска практика, а именно когато цената в евро е много по-голяма като размер, за сметка на тази в лева. Тогава потребителят остава с усещането, че стоката е два пъти по-евтина и може да не обърне внимание поне докато стигне на касата, ако плаща с карта и след това дори", посочи тя.
По думите й според ЗЗП цената трябва да се обявява ясно и недвусмислено, да бъде в непосредствена близост до стоките.
"Често също попадаме в хипотезата, в която цената е в евро или друга валута, в зависимост откъде идва стоката е с по-голям шрифт и отново се стига до хипотеза за заблуда на потребителя колко всъщност струва дадената стока. Нека да кажем, че това обикновено са етикети, които са поставени от производителя. В този случай, за да бъде максимално коректен българският търговец на дребно, би следвало да постави етикет с цена в лева, който е ясно разграничим от всички останали цени. Ако говорим за информация, която производителят предоставя относно вида, характеристиките, качествата на един продукт, то тогава търговецът на дребно няма право, забранено е по закон да променя тази информация. Но когато става дума за крайната цена, която потребителят ще плати, той не е длъжен да се съобрази с даденото от производителя, вносителя, или който да било цена, може да постави своя. Но за клиента трябва да е пределно ясно колко ще плати", каза Руменова.
Тя отбеляза, че маркетингът предполага различно варианти на ценообразуване по преценка на търговеца. Това, което е важно за да бъде спазено потребителското законодателство е хората да знаят преди, или най-късно с вземането на решение колко ще платят за покупката.
"Институциите, които ще имат отношение към това, дали се спазват правилата в този преходен период, или след това са Министерство на икономиката и индустрията и подопечната им Комисия за защита на потребителите (КЗП). Основно контролната функция е на КЗП, която за съжаление, както каза министърът, а дори и премиерът, трябва да бъде реформирана, защото в момента не работи така, че да защитава потребителските интереси", сподели Руменова. И добави, че трябва да се организира информационна кампания, която да запознае най-вече търовците с правилата.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Седмицата на "Форум" продължава с мненията на актуалните коментатори по следните теми: Правителство и опозиция – твърди различия и плаващи мнозинств а. Сформирането на редовния кабинет се прие от хората с въздишка и резерви и закономерно не се ползва с традиционния гратисен толеранс. На фона на протести в страни на Балканите, у нас – плахи и..
С дискусия за ползата от доброволчеството, регулиране на дейността, чрез приемането на Закон за насърчаване на доброволчеството, и споделяне на личен пример, бе даден старт на инициативата "Предай доброто!". Предстои да бъдат проведени и обучения сред млади хора в цялата страна, за да придобият нужните знания и умения, с които да бъдат в полза на..
Представители на бизнеса изложиха доводите си в Кюстендил срещу повишаване на косвения ДДС на заведенията за обществено хранене и развлечение. Според тях е време политиците да чуят гласа на местния бизнес. От бранша настояват за запазване на диференцираната ставка на ДДС. Според тях това е изключително важно за потребителите, за..
Разговор за театър, музика и верни отговори с актрисата Луиза Григорова-Макариев , която е в главната роля на спектакъла “И верният отговор е…“ на режисьора Мартин Каров. Една изневяра, трима пламенни перничани, любим отбор и една мечта, събрани на едно място, с обещание за много смях и неочакван край . В главните герои Деси, Оги и Славка се..
В цялата страна започнаха извънредни проверки за нерегламентирани медицински услуги в сферата на естетичната медицина, след зачестилите случаи на пострадали жени след поставяне на ботокс. Прокуратурата също се самосезира след медийните публикации за жени, потърсили медицинска помощ след козметична процедура, при която им е бил поставен..
Пътеводител. Така издателите наричат сборника с 366 медитации, обединени под заглавието "Черната книга – медитации за всеки ден" . Всъщност книгата, поне корицата на български, не е черна. Авторът ѝ Свами Тиртха е индолог, роден с името Geza Racs през 1959 г. в Будапеща. В продължение на 15 години изнася лекции по санскрит и..
Подробности можете да чуете в звуковия файл.