По думите му два фундаментални извода от проучването сочат, че в България се говори основно за заплати, докато в Европа се говори основно за други неща, както и, че българските учители стават такива основно заради призванието на професията. За съжаление обаче, много от младите не откриват призванието, партньорството и не припознават училището като свой роден дом, и съответно не издържат и напускат.
"Едно наше изследване показа, че до 35 години близо 50% е текучеството в по-големите български градове. Според едно друго изследване първите три години около 70% от младите учители не остават в системата и това е по-скоро стресиращо, ако говорим въобще, че има някаква политика, която да задържа учителите в клас. Затова и много се повишава тяхната средна възраст, нещо, което не е в унисон с някакви средни норми за Европа и света", каза Петров.
Той допълни, че ако очакваме изкуственият интелект и новите технологии да навлязат, това няма как да бъде в дисонанс с липсващите млади учители. От нещата, които трябва да се променят Петров отбеляза на първо място учителите трябва да усещат фиксираното в закона и в колективния трудов договор наставничество:
"Уважението към учителя е нещо, което в последните двадесетина години закърня и не се усеща, а всички край учителя са по-скоро модератори и съветници, показват му какво трябва да прави, а не са тези, които му вярват и го даряват с кредита на доверие."
Петров подчерта, че само за миналата година от родителите са подадени около 5 хиляди сигнала месечно. Той призова институциите да не дават ход на нещо, които кореспондира в законите и наредбите и да не сформират комисии, с които се оказва натиск на преподавателите.
"Мандатното мислене на политиците, които изпълняват определени длъжности им пречи да погледнат над това и да застанат на страната на учителя", каза той. И добави:
"Един учител усеща най-голямо "прегаряне" в своята професия тогава, когато не вижда успехите на своите ученици. Той усеща "бърнаут" ефекта тогава, когато неговите ученици по някакви причини не постигат добри резултати. Много често той не е виновен за това, а са виновни статуквото, дисциплината в клас, агресията, виновни са някои родители, че не са съдействали за доброто възпитание на своите деца и те пък с липсата и дефицитите в своето възпитание пречат на останалите ученици."
Петров посочи, че само с една мярка нещата не могат да се случат, както и да не забравяме, че авторитетът на преподавателя е безапелационен в цяла Европа
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..