Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Парамедиците в България

Снимка: БГНЕС

Съюзът на парамедиците в България разработи проект за уеднаквяване на теоретичната и практическа подготовка на парамедиците по модел на Европейската общност по спешна медицина.

Той решава един от най-сериозните проблеми в България – различните часове и хорариуми, по които сега се подготвят парамедиците във висши училища и професионални центрове. Европейският проект е по идея на бившия президент на общността Джим Конъли и включва еднакви хорариуми, дисциплини и практически занятия, както и уеднаквяване на изискванията относно годишна атестация с възможност за продължаващо обучение на всички работещи в спешна медицинска помощ.

В него са заложени задължителни часове по анатомия, физиология, асистиране при реанимация и интензивно лечение, фармакология. В част от обучителните центрове в България часовете са малко, а практическите – съвсем недостатъчни.

"За съжаление има примери за изучаване на дисциплини, които натоварват програмата, но нямат никакво отношение към качествената подготовка на парамедиците. Например: икономика, предприемачество, информационни технологии. Учи се устройство на компютъра, Word, Excel и търсене в Google. Има чужд език, вместо латински с медицинска терминология. Тези предмети трябва да бъдат заменени със специфична професионална подготовка или повече практически занятия", коментира Ива Пехливанска, председател на Съюзът на парамедиците в България. В образователната степен "професионален бакалавър" например е задължително спешните случаи да бъдат разделени на модули – сърдечносъдова система, неврология, токсикология и т. н., а не да се изучават общо.

Подробности разказа Георги Борисов – член на УС на Съюза на парамедиците в България. А колко се различава обучението на парамедиците у нас, спрямо в останалата част на ЕС?

"Чак толкова не. Специално някои съседски страни обучението е в доста по-къс период от време. Като цяло има разлика и има нужда от уеднаквяване", уточни Борисов.

По думите му обучението на един парамедик у нас отнема около една година. На кои предмети трябва да се наблегне в обучението? Анатомия, диагностицирането на спешните състояния, какъв да бъде алгоритъмът на поведение, след като бъдат диагностицирани тези състояния, както и практическите занятия.

 Това, че липсва наредба, която да регламентира точно и ясно дейностите, които парамедиците могат да упражняват как се отразява в тяхното работно ежедневие?

Борисов подчерта, че това затруднява работата, тъй като правомощията се ограничават до първична обработка на пациента. В съседни нам страни парамедикът може да използва определен брой медикаменти, които са регламентирани от Министерството на здравеопазването.

Дали има хора, които да се обучават като парамедици у нас?

Има, но не всички. Не можем да задължим който и да било да работи тази работа, сподели Борисов.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13