Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Повече контейнери за събиране на текстил

Снимка: БГНЕС

От Столичната община (СО) планират изграждане на система за разделно събиране на текстил, тъй като т. нар. "бърза мода" е много вредна за околната среда. Коментар по темата направи Надежда Бобчева, зам.-кмет по направление "Зелена система, екология и земеползване". По думите й към момента има три фирми, с които СО работи и които са специализирани за оползотворяване на отпадъци от обувки и текстил. По-голямата част от техните договори изтичат през настоящата година, което е добра възможност за предоговаряне на условията, които интересуват общината и гражданите.

"Един от най-големите проблеми, който е идентифициран в завода за механично и биологично третиране на отпадъците, това са дамските чорапогащи. Ако те влязат в смесения битов отпадък създават много проблеми при работата на машините и са много голям бич за работата на завода за третиране на отпадъци. Целта е да ги разделяме колкото се може по-рано и те да бъдат оползотворявани", сподели Бобчева.

Тя подчерта, че амбицията на СО е да може да обхване всички райони в рамките на общината, като във всеки един от тях да бъдат поставени достатъчен брой контейнери, като на всеки 5 хиляди души да има по един такъв контейнер.

Как се рециклира текстилът?

"Истината е, че този отпадък се оползотворява на бизнес принцип, тоест фирмите, които го правят не получават продуктова такса, както е към цветните контейнери. В този случай такава такса няма и идеята е да се събира колкото се може по-чист отпадък, защото в последствие тези фирми го рециклират, от него се произвеждат нов вид настилки, пълнители за юргани, възглавници и др. И всъщност идеята е, че трябва да стимулираме този процес, имаме планирани действия, които са свързани с оползотворяването на тези отпадъци - обувки и текстил. Ще се постараем да намерим места за ремонт и сътрудничество с вече работещи сервизи, шивашки ателиета, ретро магазини и стоки втора употреба. Самият текстил трябва да бъде разделен, защото той пречи на работата на самия завод за механично и биологично третиране. Може би ще организираме и базари за размяна за дрехи втора употреба и въобще да насърчим всичко онова, което е свързано с устойчивата мода", заяви Бобчева.

Какви са правилата за изхвърляне на строителни отпадъци?

Тя уточни, че строителните отпадъци не трябва да се изхвърлят в сивите контейнери, а стъклата и дограмите не бива да бъдат изхвърляни в контейнерите за разделно събиране на отпадъци. Най-добре е хората да ги оставят до контейнерите и те ще бъдат събрани, посъветва Бобчева. Относно чистотата на въздуха и мерките, които трябва да бъдат взети, тя каза:

"Ние предложихме една промяна в самия механизъм, при който тези мерки да бъдат задействани. Освен зелен билет, който струва например 1 лев за цял ден, да има и т. нар. "бял билет", който да бъде напълно безплатен и този механизъм да се въвежда при особено високи нива на замърсяване. Другото предложение е самите граници, при които мерките да бъдат задействани да бъдат намалени и да бъдат съобразени с тези на СЗО."

Тя посочи, че другото важно нещо е работата на нискоемисионната зона, която ще влезе в сила от 1 декември 2024 г. Освен за автомобили тя ще важи и за битовото отопление, като няма да може да се използват печки на твърдо гориво. Бобчева призова гражданите да се включат в някоя от програмите на Столична община за замяна на тези уреди.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какво трябва да знаем, преди да купим електромобил?

Електромобилите са на фокус в следващото издание на рубриката "Мисли в зелено", която се осъществява между Радио София и Сдружение "Соларна академия - България". Електромобилите са нова вълна в автомобилите, които коренно промениха начина на ползване и на зареждане, коментира пред Радио София Наталия Петрова – "Развитие пазар..

публикувано на 20.02.25 в 11:55

"Топлофикация-София" ползва 1/3 от цялото количество газ, което циркулира в България годишно

"Грийнпийс“ – България се обръща към институции и дружества от сектора с призив за модернизиране на централното отопление. В серия от срещи и разговори те споделят добрия опит от света и настояват този сектор от енергетиката да започне да навлиза в 21 век. Експертите от "Грийнпийс“ изтъкват като нужда от оптимизация постоянните аварии,..

публикувано на 20.02.25 в 10:56

София може да има свое общинско дружество за доставка на електроенергия

На последното си заседание, Столичният общински съвет даде мандат за изготвяне на доклад за създаване на общинско дружество – търговец на електроенергия, което да оптимизира разходите за електроенергия в общинския сектор. Според данните на Временната комисия за анализ на количествата и цените на потребяваната електрическа енергия от Столичната община..

публикувано на 20.02.25 в 09:41

Очаква ни мразовит ден, с температура в София около минус 3°

Днес денят ще е мразовит. Дневните температури в повечето места ще са отрицателни - между минус 5° и 0°, в София - около минус 3°, съобщиха от НИМХ. Ще бъде предимно слънчево, пред обяд над Дунавската равнина все още ще има ниска слоеста облачност и температурите там ще останат по-ниски. Ще духа слаб вятър от северната четвърт. В планините ще бъде..

публикувано на 20.02.25 в 07:35

"Форум", 19.02.25: Референдумите не са панацея, но стават за "дъвка" на популисти

В средата на седмицата коментаторите Елена Дариева и Светослав Живков разговаряха по темите: Управление във време на демокрация . Избори. "Референдумите не са лек за всякакъв случай. Но стават за "дъвка" на популисти." Особености на национални и местни допитвания – финансиране, изисквания за избирателите, провеждане. Социологическите проучвания..

публикувано на 19.02.25 в 18:25

Автоинструктори са недоволни от промените в шофьорските курсове

В присъствието на журналисти днес бяха разяснени част от проблемите за бранша на автоинструкторите, обучаващи нови водачи на моторни превозни средства (МПС). По думите на председателя на "Българско обединение на шофьорите" Христо Радков , вината за неправоспособните шофьори на пътя пада върху обучаващите ги, когато изпитът пред..

публикувано на 19.02.25 в 17:35