Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Музикална магия" представя имена на бележити композитори

Йордан Камджалов
Снимка: БГНЕС

Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов продължават националното турне "Музикална магия". Солист на концертите в тази впечатляваща програма е феноменалният кларинетист Атанас Маринов, българин, живеещ в Швейцария, подкрепен от фондация "Йордан Камджалов". Ценителите на музиката се наслаждават на шедьоври от класиката и романтизма. Йордан Камджалов е диригент с впечатляващи изяви на три континента. Учи дирижиране при проф. Васил Казанджиев в НМА "Проф. Панчо Владигеров" в София и в Музикалната академия "Ханс Айслер" в Берлин, специализира в майсторски класове на диригенти от световна величина. Лауреат на редица международни конкурси, през 2011 г. Йордан Камджалов е избран с пълен консенсус за Генерален музикален директор и главен диригент на Хайделберг, а от 2018 г. е Музикален директор и главен диригент на Хърватската национална опера и филхармония в Риека. Той разказа подробности пред Радио София.

Какъв е бил интересът на местните хора към концертите?

"Турнето минава блестящо, залите са пълни навсякъде. За нас винаги остават изненада така наречените "малки градове", които продължават да ни респектират с тяхното отношение. Там залите се напълват по-бързо, което е един особен феномен, достоен за изследване. Българинът е жаден, продължава да е жаден за красиво, за смислено, за вдъхновяващо преживяване. Тези концерти категорично такива. Изпълняваме шедьоври от цяла Европа, аз наричам тази програма една "почти новогодишна програма", където са събрани само виртуозни и вдъхновяващи творби, които вадят хората от характерната за началото на 21 век депресивност на нашето общество. Успехът е пълен и не мога да повярвам, че българският дух е сломен и, че културата все още е хляб за душата на всички кътчета на България", каза той.

По думите на Камджалов ключът към успеха на един талант е да не му бъдат поставяни рамки. Когато се даде свобода на един човек, той започва да надскача себе си, сам, доброволно, подчерта той. И отбеляза, че епохата на диктатурата е отминала и вече сме в епохата на комуникацията. Импровизационността и свободата е точно онова, което заразява, което надскача академизма, но е стъпила върху академичността, каза музикантът.

"Връзката между класика, джаз и фолклор - възникват едни магически неща, които и по учебник не могат да станат. Радвам се, че познавам такива музиканти, които продължават да обикалят България. През септември имаме още три концерта и нека да заповядат хората!", сподели Камджалов.

Той сподели, че предстоят две изключителни събития през 17 и 20 септември. На 17-и ще се проведе галаконцерт на лауреатите на площада пред храм-паметника "Св. Александър Невски", а на 20-и септември в Зала "България" ще бъдат отбелязани 200 години от рождението на композитора Брукнер заедно с Плевенската филхармония.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13