България запазва 133-то място от 142 държави в класацията на Световния дарителски индекс на КАФ ‘2024 (CAF World Giving Index).
Въпреки че и по трите показатели и коефициентът ни е нараснал от 23 на 26, страната ни е в дъното на класацията, съобщиха от фондация BCause.
През 2023 година 48% от българските граждани са отговорили, че са помогнали на непознат, а 23% - че са дарили пари. По третия показател от Индекса – отделено време за доброволен труд, България трайно е в последната десетка с резултат от 6%.
България се е върнала към естествения плавен ръст на дарителство, след взривното увеличение (в топ 50) през COVID пандемията, наводненията и бежанската вълна от Украйна през последните години, коментира пред БНР-Радио София Елица Баракова, председател на BCause.
По думите ѝ, за разлика от българските проучвания, световното показва редовните, устойчивите дарителски практики, които стават всеки месец, като част от живота, а не кампанийната благотворителност, която продължава да бъде популярна.
Няма нищо лошо в кампаниите, по празници, например. Но една държава променя своите институции, които се грижат за уязвимите части от обществото, когато има постоянен приток от ресурси (дарения) и доброволци, подчерта Баракова.
Българинът продължава да е по-готов да дарява за социални и образователни проекти, а така също за природа, животни, по-добра среда на живот, човешки права.
А даренията може да са не само под формата на суми пари, а и на време, труд, внимание.
Както всяка година, в първата десетка присъстват не само икономически развити страни.
Хората със силни религиозни убеждения имат по-висок общ индекс на дарителство, с изключение на Европа, където този фактор не е от значение, отчитат авторите на доклада.
Хората, които оценяват живота си положително, е по-вероятно да са направили дарение за благотворителност.
Имигрантите са по-склонни да правят дарения, отколкото гражданите на страната, в която пребивават, особено в Европа, Близкия Изток и Северна Африка.
Чуйте разговора на Невена Николова.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..