Най-скорошната премиера е била преди седмица на Фестивала за старинна музика STRAVAGANZA в Шабла. Да, точно така – в Шабла има бароков фестивал, създаден от певицата Петя Плукчиева и сега беше неговото XV-издание.
"Представихме там моя творба, вдъхновена от кантата на Георг Филип Телеман, много красива, за едно канарче. Написах нейно продължение, като историята вече има съвсем друга интерпретация, за ансамбъл, включващ обой, цигулка, виолончело и чембало, както и тенор в лицето на Дмитрий Каплински."
Новосъздадената опера с кукли се нарича "Школа Белканто за гарга, бухал и канарче" и създаването й е подкрепено от Национален фонд "Култура". "Шабла може да не е най-развития туристически регион, но имат един невероятен парк, красив, поддържан с една уникална открита сцена като най-добрите в Европа. Така, с отношение, се създават културни преживявания и на представлението дойдоха над 100 човека, не само от Шабла, но и от Каварна, от Балчик, от Варна" – разказва с искрен ентусиазъм Бистра Диляноф.
Интересен и малко необичаен е нейният музикален път.
"В семейството ми няма музиканти, но всички са обичали музиката и са свирели на нещо" – с усмивка споделя тя. Първата й учителка по пиано се казва Веселина Бахарова – "във всяка стая у тях някой свиреше, а в кухнята нейният съпруг Любомир правеше торта и ни я раздаваше, за да продължим да свирим" – смее се Бистра.
Всеки месец имали продукция в залата на "Славейков", а за награда получавали плочи с … творби на български композитори. "И цяло лято си ги слушахме и си мечтаехме да изсвирим някоя от тях. Много вълнуващо и много образователно по един ненатрапчив начин". Не влиза в музикално училище, но пък съдбата я среща с Ани Аврамова – следващия важен учител в живота на Бистра Диляноф, последвана от Майер Франк в Музикалната академия в Пловдив.
"Бях трети курс, когато дойдоха промените и аз реших, че искам да уча във Виена, каквото ще да става" – припомня си Бистра. Намира си хотел, запазва стая по телефона и заминава. "Не бях съвсем наясно в коя от всичките университети е най-престижно, кандидатствах на две места, приеха ме и си избрах музикалната академия "Франц Шуберт", без да си давам сметка, че е частна и съответно се плаща, за да учиш".
Бистра е на крачка от това да се върне в България, когато случайно разбира, че има една фондация, която поема таксите за обучение на студенти от Източна Европа. Така Виена става неин дом. "В академията "Франц Шуберт" преподаваха Михаел Бадура (малкия син на знаменития пианист Паул Бадура-Скода) и Енрико Гулда, син на Фридрих Гулда. И, разбира се, човекът, благодарение на когото станах композитор – Хелмут Нойман."
Още по време на първата година от следването си Бистра свири много съвременни творби, премиерни на австрийски композитори. Още от малка се интересува и е привлечена от езика на модерната музика, свири с удоволствие пиеси от Александър Райчев и Васил Казанджиев. И в един момент Хелмут Нойман и казва "Бистра, не може така, трябва да се научиш да композираш". Първото си официално произведение тя написва сутринта, в деня, в който трябвало да бъде изпълнена.
"Все си мислех, че като така и така много ще свиря на този концерт нови творби, ще мина "метър", но ми се обади един известен австрийски композитор, Ханс – Петер Новак и ми каза, че с интерес очаквал моята пиеса" – смее се Бистра. Така часове преди концерта сяда и композира Две фантазии за пиано с български ритми. Така и до днес Бистра продължава да твори, да композира и да дирижира.
Казва, че във Виена има достъп до развитие за хората, които работят.
"Тоест, направиш ли много добър концерт, задължително ще получиш покана за следващ концерт. И това не се възприема като помощ – просто когато красива музика минава през теб, независимо дали като композитор или интерпретатор, хората искат тя да стига до тях. Така всичко е плодотворно."
Още за живота във Виена, където Бистра Диляноф участва в инициативи на Австрийското радио, свързани с жените композитори. Чуйте повече в разговора й с Лили Големинова.
Арон Рот и Бояна Джикова отварят галерия за съвременно изкуство „ Пунта “ на Женския пазар: "Ако следваме логиката, че изкуството е рефлексия на процесите, Женският пазар е място, което има нужда от изкуство. Сега имаме повече случайни посетители, чиито погледи са приковани от витрината, това е предизвикателство. Важно е дейността да не ни е..
Пекарна „Рецептите на баба“ - Даниела и синовете ѝ Томислав и Денислав се занимават с приготвяне на хляб и закуски от години. Те са една от обичаните пекарни в Лозенец и защото приготвят погачи и питки по поръчка за различни поводи. По празниците тяхното работно време е почти без никаква почивка, но удовлетворението и мисълта, че са допринесли с..
Късометражният анимационен филм „ Митология на моя аквариум “ на Светлана Генчева е една история за светлината, тъмнината, приемането и личната трансформация: "Добавената виртуална реалност работи в синхрон с маслената живопис, която представям. Гледана през таблет или телефон оживява. „Митология на моя аквариум“ е една философска приказка. Получи се..
Мадлен Янева ви кани предновогодишно в Националния политехнически музей: "Гостите ще могат да видят най-новата ни изложба с прочутите ни калкултори ЕЛКА - първият му модел от 1965, както и "мореплавателят" ЕЛКА 130 - с нея сем.Папазови успяват плаването си с "Джу-5". Изложбата ни на втория етаж, открита за Празника на София, по желание на публиката..
Интервю с BG gpt съвети за Нова година: къде да посрещнем, как да се облечем, какво да пожелаем на близките. Не обръщайте внимание на англо-американския му акцент с леко шопски диалект и неправилни ударения: Как виртуалният асистент посреща новата година - в звуковия файл.
Какво трябва да е поведението ни в зимната планина и какви са рисковете при карането на ски и сноуборд извън пистите? Как се работи с лавинна екипировка, как да се подготвяме за ден в зимната планина, как трябва да реагираме в случай на инцидент? На тези въпроси пред Радио София отговаря планинският водач Николай Павлов. Планината винаги е..
С около 7% се увеличават с всяка следваща година събраните разделно отпадъци от опаковки, спрямо предишната година. По време на празниците този процент нараства до 20%, каза пред Радио София Ива Стефанова- мениджър комуникации в една от организациите за оползотворяване на отпадъци от опаковки. "Хубаво е, че освен, че хората консумират повече,..