Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Маргарита Асадурова, "Климатека":

Купуването на дрехи замества емоционални или практични нужди

Потребителските решения най-лесно биха допринесли за намаляване замърсяването от тази индустрия

Снимка: Adobe Stock Images (свободен лиценз)

Според проучвания, производството на облекло е вторият по големина индустриален замърсител. Всяка материя има своя въглероден отпечатък върху климата в резултат на добив, енергия за производство, транспортиране, отпадъци.

Данните сочат, че се очаква емисиите на парникови газове от производството и търговията с дрехи да се увеличат с 50% до 2030 г.
Затова се обръща все повече внимание върху регулирането на тази индустрия.

"Има и други производства, които са замърсители, но специфичното при тази индустрия е, че тя в най-голяма степен стига до крайните клиенти – коментира пред БНР-Радио София Маргарита Асадурова от „Климатека“. – Абсолютно всички хора си купуваме дрехи и интересното е, че през XXI век отношението на хората в глобален мащаб към дрехите се промени. Появи се така наречената бърза мода, която свали цените на дрехите след поредица от спорни практики. Стигна се дотам, че една дреха да струва колкото хубав шоколад."

Маргарита Асадурова

Много хора посягат към покупката на нова дреха, защото им се струва красива или изгодна, дори за да се почувстват по-добре, допълни специалистката. Скоро след това обаче, тези потребители забравят покупката в гардероба или тя стига до контейнера за смет.

"Реално, колкото повече купуваме, толкова повече произвеждаме текстилни отпадъци. Всъщност ефектът се получава от това, че ние купуваме неефективно."

Факти:

  • Дрехите, купувани от един човек в развити пазари, като британския например, вече достигат до 50 броя на година, в сравнение с 20 броя, купувани през 90-те години на ХХ век, показва проучване на Morgan Stanley.
  • Един камион дрехи се изгаря или изхвърля в сметище всяка секунда
  • Световният пазар на облекло продължава да се увеличава, като се очаква през 2025 г. обемът му да нарасне с още 1.3%.
Снимка: Георги Нейков

Асадурова припомни, че преди да бъде сложена на закачалката, дрехата преминава през редица производствени, замърсяващи процеси. Друг съществен фактор и свързан с транспортирането на стоките.

"Много, много често дрехи купуваме импулсивно, точно както да кажем – шоколад. Но те не се дематериализират както шоколада, те оставят своя въглероден отпечатък, остават в природата. Психологическите процеси, свързани с покупката на дрехи, могат постепенно да ни завихрят в свръхконсуматорство, без да си даваме сметка. Всепризнато е, че жените са по чести купувачи на такива стоки – допълни експертът. – В тази индустрия е трудно да се въвеждат регулации. Много по-резултатно е да се работи отдолу нагоре – да се повлияе върху потребителските решения и навици. Нека се средоточим върху целта да увеличаваме живота на дрехата."

Чуйте разговора на Невена Николова.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Аудио-визуалната инсталация "Вечерята" разглежда семейните взаимоотношения и конфликти

От 23 до 26 ноември 2024 г. между 16.00 и 22.00 ч., в Културно пространство "Бобина", ще бъде представена експерименталната аудио-визуална инсталация на режисьорката Златина Тенева "Вечерята". Спектакълът проследява завихрянето на семеен конфликт, в който детето неволно се оказва не само наблюдател, а и участник. Инсталацията преплита кино и..

публикувано на 21.11.24 в 12:06
Живописецът Панчо Малезанов

Изложбата "Контрасти" среща графика и живопис на Панчо Малезанов и Васил Петров

"Контрасти" - изложба, в която си дават топла приятелска среща живопистта и музиката. На 22 ноември известният български художник Панчо Малезанов ще открие съвместна изложба с много обичания български музикант и джазмен Васил Петров. Художникът има зад себе си 30 самостоятелни изложби за малко над 30 години, близо 30 участия в общи художествени..

публикувано на 21.11.24 в 11:18

Отбелязваме празника на "Младото Божоле" в София

Пред днешния ден Френско-българската търговска и индустриална камара организира посрещане на новото божоле в София, съобщават от камарата. По стара френска традиция всяка година в третия четвъртък на месец ноември се посреща първото младо вино "Божоле" . Вече близо 20 години тази традиция се спазва и в България. Основна заслуга за провеждането на..

публикувано на 21.11.24 в 10:44

Пет задължителни насоки за проектиране и ремонт на улици в София, предлагат общинските съветници от ПП-ДБ-СС

Пет задължителни насоки за проектиране и ремонт на улици и градска среда, които да гарантират безопасност, функционалност и естетика, предлагат общинските съветници от групата на "Продължаваме промяната-Демократична България и Спаси София". Мерките са обособени в групи: -   Пътната безопасност или ясно обозначени пешеходни пътеки,..

публикувано на 21.11.24 в 10:17
Снимката е илюстративна

Летище София работи нормално при зимни условия

Летище София работи нормално при зимни условия, съобщават от пресцентъра на аеропорта.  Извършват се процедури срещу обледеняване на самолетите. Летище София призовава пътниците да идват поне два часа по-рано на терминалите преди пътуване.

публикувано на 21.11.24 в 09:35

Условията в планините не са подходящи за туризъм

Условията в планините не са подходящи за туризъм, съобщават от Планинската спасителна служба (ПСС) на Българския Червен кръст (БЧК). Времето е ветровито и облачно. На повечето места има минимална снежна покривка - между 1 и 6 см. Лифтовите съоръжения в курортите не работят заради силния вятър.  Няма регистрирани инциденти с туристи през последното..

публикувано на 21.11.24 в 09:26

Прагматичното пазаруване – водеща тенденция сред онлайн потребителите

В началото на месец октомври, Агенция за онлайн маркетингови проучвания извърши национално-представително изследване, което цели да определи навиците и мотивацията на онлайн потребителите. Данните показват, че има три основни категории купувачи – прагматични, спонтанни и неутрални потребители, каза пред Радио София маркетологът Даньо..

публикувано на 21.11.24 в 09:24