Музикалният театър отбелязва юбилей на своя артист Пеньо Пирозов със спектакъла “Царицата на чардаша”, с която ден след житейския си празник, на 13 декември, ще отбележи 25 години творческа дейност и 55 житейски години. Почитателите му отново ще го видят в ролята на Едвин. Пеньо Пирозов е едно от най-популярните и обичани имена от трупата на Националния музикален театър. Вече 25 години радва публиката с таланта си.
Роден е на 12.12.1969 г. През 2001г. завършва ДМА ”Проф. Панчо Владигеров” специалност „Оперно пеене“, след което е приет за артист-солист в НМТ ”Стефан Македонски”. Вокалната си техника през годините е развивал с такива имена като Никола Николов, Александрина Милчева и Анна Томова-Синтова. Специализира в Залцбург при проф. Борис Баков. През годините е работил с диригенти като Руслан Райчев, Генадий Рождественски, Росица Баталова, Юли Дамянов, Игор Богданов, Огнян Митонов и много други.
Утвърждава се като водещ тенор в репертоара на Националния музикален театър с ролите: Павлин от „Българи от старо време” по Асен Карастоянов, Парис от “Хубавата Елена” – Офенбах, участва със знакови роли и в едни от най-известните творби на Йохан Щраус - Херцога на Урбино от “Една нощ във Венеция”, Шандор Баринкай от “Цигански Барон”, Алфред от “Прилепът“ и редица други.
Изпълнява и много оперни роли с голям успех като Дон Отавио в “Дон Жуан” на Моцарт, Паолино в “Тайният брак” на Чимароза, Граф Алмавива в "Севилският бръснар” на Росини, Херцогът в “Риголето” на Верди, Рудолфо в „Бохеми” на Пучини, Алфред в “Травиата” на Верди, Граф Енрико в „Истинското постоянство” на Хайдн. Участва във всички турнета на Националния музикален театър в периода 2001- 2009 год. в Германия, Люксембург, Холандия, Австрия, Швейцария, Дания, Гърция и Япония.
На 22 май 2006 г. участва в изпълнението на “Реквием “ в ре минор от Моцарт, под палката на Генадий Рождественски, а сопрановата партия е изпълнена от Анна Томова - Синтова. През сезон 2009 - 2010 год. на Софийската опера и балет дебютира в ролята на Херцога от "Риголето” и в европейската продукция на „Истинското постоянство” от Хайдн, в ролята на Граф Енрико. В репертоара на Националния музикален театър е водещ солист-тенор и в момента.
Пеньо Пирозов бе гост в предаването “Радиокафе“ и в разговора той сподели каква е значимостта на спектакъла "Царицата на аардаша“ в неговия житейски и професионален път. “Този спектакъл е класическа оперета, в която доста години играя. В преценката кое е най-добро, най-познатият спектакъл, преценихме, че този юбилей ще бъде отбелязан с "Царицата на чардаша“, посочи артистът.
“Твърдя, че публиката има нужда точно от тези класически спектакли, защото ежедневието няма нужда да се прехвърля на сцената. Когато излезеш от представлението, ти си превъзбуден развълнуван, някак си идеализираш света, имаш малко време да се отделиш от реалността след това“, допълни той. Публиката е многобройна и за всички спектакли до края на годината билетите са почти изчерпани.
Още след завършването на Музикалната академия, при прослушванията от Руслан Райчев и проф. Светозар Донев, младият тенор разбира, че неговото място е именно в Музикалния театър и не отива в Стара Загора, където е приет за солист.
"Истината е, че аз много преди това посещавах Музикалния театър и участвах в малки роли, обичах да гледам репетициите, които ме заинтригуваха с това, че освен пеене и музика, в тях имаше и театър, и някак си това ме увлече, същевременно ме отдалечи малко от операта“, посочва Пеньо Пирозов. Така започва неговото участие в турнетата на Музикалния театър в Европа.
"Тогава направихме „Една нощ във Венеция“ за Германия, която беше първата цялостна пиеса, в която съм основен герой и вече двадесет и пет години фигурира в афиша на театъра“, разказа още той. Много са турнетата за българските артисти тогава. Посещават Германия, Австрия, Швейцария, Холандия, Белгия, Норвегия, Дания - по думите на Пирозов - държави със сериозна публика и сериозна критика.
"Излизаха сериозни критики. И сега, когато са минали повече от 15 тодини оттогава, когато си пусна запис от някой концерт или представление, виждам че сме били на доста добро ниво“, изтъкна той. След 25 години творческа дейност в Музикалния театър, казва че за него той е духовен дом, с който е свързано всичко.
"Освен че пея, в момента съм част от управленския екип на театъра. Занимавам се със сценография, конструкция на декори, ако не съм на сцената, ще правя нещо друго, но отново там."
Още аспекти от разказа на известния тенор за неговия професионален път, чуйте в разговора на Лили Големинова в звуковия файл.
В столицата ще се проведе конкурс за създаване на визуални арт инсталации, свързани с опазването на софийските реки, тяхното минало и възможното им бъдеще като пространства за среща между природа и култура. Инициативата се организира от фондация "Колективът“. Поканата е част от подготовката за шестото издание на фестивала "Реките на София“ , който..
През 2025 година Българската стопанска камара отбелязва 45 години от своето учредяване. “Към днешна дата над 22 хил. български компании членуват в БСК. Над 120 браншови организации, регионални структури в цялата страна, БАН, и др. 45 години е един доста дълъг период, в който една организация има възможност да покаже това, което може. Какъв е..
Специалистите по здравни грижи да станат пълноправен договорен партньор на здравната каса, като бъде въведен и стандарт за такива дейности, които да гарантират качество на услугите. За това настояват от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ), които искат спешни промени в Националния рамков договор и Закона за..
Коментатори във "Форум" тази седмица са юристът Мими Шишкова и експертът от "Екипът на София" Жоро Пенчев. Заедно с водещата Елена Пъневска, обсъдиха различни теми, сред които и: Докладът на БХК - цифровите права; България изостава с прилагането на европейското цифрово законодателство, по-конкретно Акта за цифровите услуги, Акта за свободата..
Какво означава “Иновативно училище“ и как учениците в едно такова училище обменят опит и добри практики със свои връстници от други училища? Столичното 6-о ОУ “Граф Игнатиев“, е иновативно училище, което участва в Националната програма „Иновации в действие“ в екип с още четири училища от София, Враца, Стара Загора и дори Прага. Повече разказаха..
Малко над 2 милиона лева отпусна правителството на четири общини, за да се платят компенсации на семействата с деца от 3-годишна възраст до приемането им първи клас заради липсата на места за тях в общинските и държавните детски градини и училища. Средствата са за месеците януари и февруари и са за 1 щ977 деца от Столичната община, 51 от община..
От много години коментираме началния етап в българското образование и установихме, че преминаването на бърза скорост от 1. до 4. клас и с едно лишено от смисъл външно оценяване, не е най-доброто структуриране на образованието в този етап. Имали сме много предложения от цялата страна и затова решихме да направим последното проучване. Водещото тук е..