През декември 1790 г. президентът Джордж Вашингтон определя Вашингтон за столица на САЩ. Лично той избира мястото, на което да бъде построена резиденцията на федералното правителство. Строежът започва през 1792 и е завършен през 1800 г. Първият президент, който използва сградата, е Джон Адамс, а името "Белият дом" е дадено от президента Теодор Рузвелт през 1901 г. Тези данни може да открие всеки, но това което ни занимава днес, е фактът, че освен като политически център Белият дом се вписва в световната история и като музикален център.
Подобно на европейските благородници, които протежирали музиканти - например Хайдн и Естерхази или Рамо във Версай, американските президенти искали да запазят духа на държавната протекция за музиката. Така се родили грандиозни проекти, за част от които ще ви разкажем днес.
Често самите стопани на Белия дом музицирали. Дъщерята на Вашингтон обичала да свири на пиано. Томас Джеферсън бил любител цигулар и често вечер свирел на цигулка, за да се разсее от грижите. Освен като място за работа и представителни церемонии, Белият дом се превърнал и в място за развлечение. След вечери гостите, между 100 и 600 души, често се канели в „Синия салон" или „Източния салон“, пригодени от Рузвелт за балетни или оперни представления. Музиката в Белия дом носи и политически послания. Едва през 1862 г. черни музиканти свирят пред президента, а през 1891 чернокожата оперна певица Сисперта Джонс изпълнява оперни арии. През 1870 г. се представя операта „Атила“ пред Червения облак и други индиански вождове, приети от президента Грант. През 1979 г. Леонтин Прайс изнася концерт пред 1600 гости в чест на подписването на мирния израело-египетски договор.
Първият обитател на Белия дом Томас Джеферсън въвел два приема, които станали традиционни – на 1 януари и на 4 юли. Избраният през 1858 г. Абрахам Линкълн нямал ясни музикални вкусове. Той обичал балади и народни песни, но освен това хоровата музика и операта. По негово време започнали да се изнасят хорови концерти и оперни спектакли в театъра наблизо. Били представени „Марта”, „Вълшебната флейта”, „Бялата дама”, „Норма”, „Фауст”.
След Първата световна война Белият дом става музикален център отвъд океана. Всеки понеделник след обяд преди чая се канели най-добрите световни артисти, които свирели пред отбрана публика – 300, 400 души. Сред музикантите, свирили в Белия дом, са Сергей Рахманинов, Мария Йерица, Яша Хайфец, Роза Понсел, Младимир Хоровиц, Феручо Безони. Програмите са изискани, но консервативни – репертоарът е от ХІХ в. Не се говори за Стравински, Гершуин, Копланд, Бърлин.
През 30-те години на ХХ век по време на президентството на Франклин Рузвелт на първо място са баладите. Съпругата му канела фолклорни групи от различни раси – нещо нечувано преди това. Така стигаме до първите дами, играли често важна роля за определяне на музикалните програми. Например Флорънс Кинг Хардинг – съпруга на президанта Уорън Хардинг в началото на 20-те години на ХХ век, е възпитаничка на консерваторията в Синсинати и имала професионална музикална кариера. По нейно време фаворит бил Сергей Рахманинов, който неколкократно свири в Белия дом.
Съпругата на следващия президент Калвин Куулидж - Грейс, е инициатор във Вашингтон на 16 април 1925 г. да бъде изпълнена Си минорната меса на Бах. Тя била страстен меценат, който се грижи за операта във Вашингтон, за Ню Йоркската филхармония. Госпожа Хувър (съпруга на Хърбърт Хувър (1929–1933) е патрон на Университета в Станфорд и организира там концерти на различни изпълнители – квартет „Про арте”, Дариус Мийо, Бела Барток.
Елеонора Рузвелт, съпругата на Франклин Рузвелт (1933–1945), изцяло променя ролята на първата дама. Тъй като самата тя нямала музикален вкус, разчитала на верни съветници. С нея танцът влиза в Белия дом, както и тъмнокожите музиканти. Първата опера, изпълнена в Белия дом, пак е от това време – „Хензел и Гретел” на Хумпердинк. Концертите, които се организират там, са безплатни за изпълнителите – осигурява се преспиването, а хонорарът е снимка с президента и съпругата му. Това се прави без изключение и се приема от всички, дори и от суперкапризните Лоте Леман и Лили Понс.
Джаки Кенеди е вероятно най-ярката от всички първи дами. Целта й е да покаже, че Америка е велика сила, и кани най-добрите артисти, за да ги представи пред гостите си. Програмите на концертите също са впечатляващи. Пример е изпълнението на си минорното трио на Шуберт, което трае 45 минути и е нечувано предизвикателство към гостите. Разбира се, изпълнителите му са суперзвезди – Исак Щерн, Истомин, Ленард Роуз и Юджин Истомин. Това е времето, когато в Белия дом за първи път се изпълняват творби на Самюел Барбър, Елиът Картър, Игор Стравински. Тя създава серията „Концерти за младежи от младежи“, чиято кулминация е операта „Така правят всички жени“ на Моцарт, изнесена от студенти от оперното студио на Метрополитън опера пред младежи от 69 държави.
При Джими Картър и най-вече при Роналд Рейгън Белият дом се свързва с медиите, които правят световно достояние всичко, което става там. Роналд Рейгън въвежда в Белия дом и филмовата музика и най-вече тази на Ерих Корнговлд, когото той много харесва. При фамилията Рейгън музиката изживява своя апогей.
Телевизионната серия „На концерт в Белия дом“ се излъчва по канала PBS (обществената телевизия). Концертите са разнообразни – освен класическа музика се включва музикална комедия от Бродуей, джаз, госпъл. Премиерата на серията е на 22 ноември 1981 г. и събира Бевърли Силс като водеща, пианиста Рудолф Серкин, Ида Ливайн, млади музиканти, а програмата е съвършена – Бетовен, Изаи, Шуберт. На тези тържествени вечери можело да се чуят Грейс Бъмбри, Мстислав Ростропович, най-добрите джазови групи.
Следващите президенти продължават традицията. През ноември 2011 г. под звуците на латиноритми президентът Барак Обама и първата дама Мишел Обама посрещнаха музиканти и певци на южната поляна на Белия дом. Президентската резиденция този път се превърна в дом на класическата музика. В концерта участваха спечелилите „Грами” музиканти - цигуларят Джошуа Бел и китаристката Шарън Исбин. По-рано през същия ден се проведоха и майсторски класове по цигулка, виолончело, пиано и класическа китара за 120 ученици от средни и висши училища по изкуствата от цялата страна.
През същата 2011 г. канадският поп артист Джъстин Бийбър беше специален гост в Белия дом на Коледа, за да изнесе концерт пред семейството на президента Барак Обама и представители на Американския сенат.
Вокалистът на „Ролинг Стоунс” Мик Джагър пя пред президента на САЩ Барак Обама в Белия дом на 21 февруари 2012 г. В шоуто взеха участие и други легендарни музиканти като Джеф Бек, Бъди Гай и Би Би Кинг. Концертът се наричаше "Red, White and Blues". Той е излъчен по Американската обществена телевизия 6 дни по-късно и бе организиран по повод месеца, през който САЩ си припомнят приноса на чернокожата общност към историята и културата им. Джагър и китаристите Би Би Кинг и Бъди Гай поканиха Обама да излезе на сцената, монтирана в парадния Източен салон на Белия дом. „Не тази вечер", каза Обама, но все пак пое микрофона и запя заедно с музикантите, без да излезе на сцената. „Горд съм да бъда домакин на тези артисти не само като техен почитател, но и като президент, защото тяхната музика ни учи, че когато сме на кръстопът, не бягаме от проблемите, а се изправяме пред тях и пеем за тях”, каза президентът преди началото на концерта. „Блусът ни напомня, че сме преживели много трудни времена”, добави той. „Когато си президент, не можеш да излезеш вечерта да се разходиш, да си подредиш мислите или да покараш кола. Това не е приятно. Но за сметка на това има вечери, когато на гости ти идват Би Би Кинг и Мик Джагър", каза Барак Обама.
сряда, 7 ноември, от 14.30 часа
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември) и София (16 декември – зала "България") . Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..
Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
Предаването отпразнува 30-ия си рожден ден във Второ студио на БНР със скъпи гости – стари и нови приятели, съмишленици и съавтори. Сред тях бяха проф...
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември),..
На 1 декември ще отбележим Световния ден за борба със СПИН. Дни преди светът да насочи внимание към това заболяване, Никола Кереков запознава слушателите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg