През 1958 г. Райна Кабаиванска заминава за Италия. В Милано взима уроци при Дзита Фумагалли-Рива, прочуто сопрано от 20-те години на ХХ век. По това време при Фумагалли учи и тенорът Франко Талиавини. Година по-късно Кабаиванска печели оперния конкурс във Верчелли заедно с Лучано Павароти и дебютира в ролята на Жоржета в „Мантията” на Пучини. Същата година дебютира и в „Палячи” на Леонкавало във Фано. По-късно печели конкурса за млади изпълнители към школата на Миланската скала, където се обучава при Антонио Тонини, Джан-Андреа Гавадзени и режисьора Марио Фриджерио.
През 1961 г. Райна Кабаиванска дебютира в „Пикола скала” в „Нощен турнир” от Малипиеро. През май същата година e дебютът й в „голямата” „Ла скала” в ролята на Агнес от „Беатриче ди Тенда” на Белини заедно с Джоан Съдърланд. И оттук започва звездната и кариера.
Между 1961 и 1968 г. сопраното учи вокална техника и репертоар в Балтимор при Роза Понсел, която я подготвя за ролите на Леонора от „Силата на съдбата” на Верди, Чо-Чо-Сан от „Мадам Бътерфлай” на Пучини и Леонора от „Трубадур” на Верди.
През 1969 г. Райна открива сезона на „Ла скала” с ролята на Елвира от „Ернани” на Верди, заедно с Пласидо Доминго и Николай Гяуров. По това време се запознава с асистента на режисьора Джорджо де Лулло – Франко Гуандалини. Това е бъдещият й съпруг, който е млад оперен режисьор, колекционер на произведения на изкуството и аптекар в Модена. След раждането на дъщеря им Франческа (кръстена на героинята от едноименната опера на Дзандонай), Райна Кабаиванска избира Модена за свой дом.
През 1973 г. е поканена за откриването на новият театър в Торино в ролята на херцогиня Елена в „Сицилиански вечерни” на Верди, спектакъл, под режисурата на Мария Калас. През 1976 г. дебютира като Амелия от „Симоне Боканегра” в „Ла скала” под диригентството на Клаудио Абадо.
През 1978 г. Херберт фон Караян, под чиято режисура вече е играла и снимала филма „Палячи” заедно с Джон Тъкар в „Ла скала”, кани Кабаиванска за спектакли на „Трубадур” във фестивала в Залцбург и във Виенската държавна опера. По-късно за сезона 1981/82 г. Караян я кани и за ролята на Аличе от „Фалстаф” на Верди.
През 1979 г. Райна Кабаиванска пее в „Евгений Онегин” на Чайковски в Метрополитън опера. През 1980 г. нейната Тоска с Лучано Павароти е истински триумф за Миланската скала.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg