Морис Гравис, „Правилната употреба”: Условното наклонение изразява един евентуален или иреален факт, чиято реализация се разглежда като следствие от един предположен факт, от едно условие. Употребява се и за да се обозначи просто някаква фантазия, като случките се пренасят в полето на въображаемото. Например изначалната условност, използвана от децата, когато измислят нова игра.
Това щеше да бъде някакъв път край морето. Той щеше да прекосява голямо голо плато. И после щеше да пристигне един камион. Щеше да бъде филм. Камионът щеше да се изгуби в далечината. И след това щеше да се появи отново. И после на пътя една жена щеше да чака. Тя носи куфар, камионът потегля отново. Сега тя щеше да започне да гледа пейзажа – морето край пътя, бялото море, студа, цялото разнообразие на нещата. После тя щеше да запее... Щяхме да виждаме кабината на шофьора.Те са с лице към пътя. В кабината щяха да са шофьорът и жената. Ясно е, че свързването им в един сюжет е неуместно. В кабината на камиона щеше да звучи музика… Шофьорът и жената щяха да гледат пътя отвън, голотата на полето. Обстоятелствата, които свързват мъжа и жената са, че той упражнява професията си на шофьор, а жената щеше да бъде превозвана от него… Но и двамата щяха да са с лице към пътя. Общото между нея и него щеше да е пейзажът… И тогава тя щеше да започне да говори… Казва: „Не може да се твърди, че това наистина са хълмове. Това е едно набъбване на земята”. И щеше да говори още за края на света, за политика, за пейзажа навън, за георгафията на местата, през които минават, за самотата на земята в планетарната система, за последните междузвездни открития. За една любов…
Това щеше да е филм…
Коя е тя? Коя е жената?
Тя е… изпаднала.
Авторката на „Камионът“, Маргьорит Дюрас, е родена в Сайгон, Индокитай. Родителите й са френски емигранти. За пръв път отива в Париж, когато е на 18 години. Едно от най-силните й произведения е „Любовникът“. Написва „Любовникът“ на 70 години и печели наградата „Гонкур“. Както и да я определят литературните критици, Маргьорит Дюрас има свой неподражаем стил.
Маргьорит Дюрас: От писането се подивява. Човек се връща към едно дивачество отпреди живота. И го разпознава неизменно, то е онова от горите, онова отдавнашно като времето. Онова на страха от всичко, отчетлив и неотделим от самия живот. Ожесточава се. Човек не може да пише без силата на тялото. Трябва да е по-силен от себе си, за да се залови с писането, трябва да е по-силен от това, което пише. Потресаваща история, да. Не само писането, написаното, ами и звуците на нощните зверове, тези на всички, вашите и моите, тези на кучетата. Смазващата, отчайваща вулгарност на обществото. Болката, Христос и Мойсей, и фараоните, и всички евреи, и всички еврейски деца, и още най-силното усещане за щастие. Неизменно, така смятам.
Участват: Нина Стамова и Калин Яворов.
Режисьор: Мария Нанчева.
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg