Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Чудото на миграцията или как отново оживяват древните въздушни коридори

БНР Новини
Адаптационна волиера в Природен парк Витоша
Снимка: park-vitosha.org

Два пъти в годината, пролет и есен, небето над главите ни се изпълва с птици. Приемаме ги като естествена част от пейзажа., от нашите традиции.,обичаи, фолклор. Гледката на щъркел или лястовица, след дългите месеци студ и сняг, е радост за окото и душата. Знак, че е време да свалим мартениците. С птиците идва топлото време. През есента си тръгва с тях. А ние, вперили поглед след ятата, оставаме с мечтите за пътешествия на юг.
В тези въздушни коридори сякаш е заложена библейска сила. Вечната повтаряемост на привидно простичките и обичайни неща винаги изумява. За разлика от нас, птиците нямат нужда от указателни знаци, обяснителни табели, ограничения на скоростта. Не се разминават безразборно, не навлизат опасно в насрещното платно. Спазват правилата на ятото. Само така , заедно и в хармония, могат да преодолеят хиляди километри, да издържат и да достигнат крайната цел. Чие поведение е по-логично: нашето или на птиците?
С Конвенция за защита на полезните птици, от 1906 година 3 октомври е обявен за Европейски ден на птиците. Защо е избран точно този период? - В началото на октомври милиони птици напускат Европа, отправяйки се към местата за зимуване в Африка.
София е една от европейските столици с най-голямо биоразнообразие. Тук може да наблюдаваме 280 вида птици от общо 420, които живеят в България. По време на миграция могат да бъдат забелязани изключително интересни и дори нетипични за големия град видове като черен щъркел, пчелояд, малък креслив орел и др.
СнимкаИнтересните еко - маршрути на Витоша вече се обогатиха с още един: до Размножителния център за редки видове – Адаптационна волиера. Като консултанти в нейното изграждане участие взимат специалистите от Спасителния център за диви животни – Стара Загора.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Свищовската търговска гимназия

Държавната търговска гимназия "Димитър Хадживасилев" в Свищов е едно от първите действащи професионални училища в България, за които разказваме в нашата радиоенциклопедия. Създадена е през 1883 г. Впрочем за първи път частно търговско училище или Първобългарско приватно училище в Свищов е открито още преди Освобождението - през 1873 г. от..

публикувано на 29.07.24 в 16:05

Българските ученици са най-добрите в "Математика без граници"

"Имах късмета да попадна на добри учители, които ми показаха математиката по привлекателен начин и така ме спечелиха за тази кауза. Повече от 40 години преподавам и работя в тази област", заявява в предаването "Следобед за любопитните" създателят на сдружението "Математика без граници" Любомир Любенов.  "Математика без граници", според..

публикувано на 29.07.24 в 11:10
Историческият музей в Стрелча

Лято в Историческия музей на град Стрелча

Да осигур ят смислени занимания в безопасна среда на децата през дългата лятна ваканция е изпитание за много български семейства. Класиката "при баба и дядо на село" вече не е така масова по обективни причини, а и баба и дядо много трудно се конкурират с примамливите екрани на мобилните устройства. За щастие има институции, които предлагат..

публикувано на 26.07.24 в 09:05

270 дена върху колело из Йордания

Неотдавна в галерия "Мисията" на Държавния културен институт към министъра на външните работи бе представена една прелюбопитна книга "Йордания с велосипед. Моето лично пътуване". Нора Михайлова, съпруга на бившия ни посланик в Хашемитското кралство Димитър Михайлов, чийто мандат там беше от 2019 до 2023 година. Четивото съдържа 24 репортажа..

публикувано на 26.07.24 в 08:20

Антарктида – познатата и непозната земя: 1 епизод

В този епизод ще чуете: • какво е Антарктида, какви емоции предизвиква досега с ледения континент, каква е цената на мечтата – проф. Христо Пимпирев; • какво е усещането и емоцията при първото стъпване на ледения континент – за хидробиологът доц. Любомир Кедендеров от Биологическия факултет на СУ „Климент Охридски“, който открива множество видове риби,..