Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В неделната музикална вечер – 180 години от рождението на Камий Сен-Сан

В своята родина Сен-Санс принадлежи към неголемия кръг представители на идеите на прогреса в музиката – казва Чайковски. И наистина – трудно могат да бъдат определени точните граници на универсалния талант на Сен-Санс. Композитор, пианист, педагог, диригент... той е автор също и на книги по философия, литература, живопис, театър, съчинява стихове и пиеси, пише критически есета, дори рисува карикатури. Заради познанията си в областта на физиката, астрономията, археологията и историята, с които не отстъпва на професионалните учени, композиторът е избран за член на Френското астрономическо общество. В своите полемични статии Сен-Санс се изказва против ограничеността на творческите интереси и догматизма, ратува за всестранно изучаване на художествените вкусове на широката публика. Вкусът на публиката – подчертава Сен-Санс – добър или лош – без значение – е безгранично ценен пътеводител за един художник. Ако той е гений или талант, достатъчно е да следва своя вкус, за да създаде добри произведения.
Изкуството на Сен-Санс се характеризира със светла лирика и съзерцателност, но освен това в него откриваме и благородна патетика и радост. Интелектуалното, логическо начало нерядко преобладава над емоционалното. Композиторът широко използва в произведенията си фолклорни и битови интонации. Песенно-декламационният мелос, подвижната ритмика, изяществото и разнообразието на фактурата, яснотата на оркестровия колорит, синтезът на класически и поемно-романтични принципи на формообразуването – всички тези черти намират отражение в най-хубавите творби на Сен-Санс, вписали една от ярките страници в историята на световната музикална култура.
Камий Сен-Санс има дълъг и пълноценен живот. До края на дните си той живее пълнокръвно: пише без умора, концертира и пътешества, записва на грамофонни плочи. Последните си концерти 85-годишният музикант изнася през август 1921 година, малко преди смъртта си. По време на целия си творчески път композиторът особено плодотворно работи в областта на инструменталните жанрове, отделяйки първо място на виртуозните концертни произведения. Широка известност получават неговите „Интродукция и рондо-капричиозо“ за цигулка и оркестър и Третият цигулков концерт (посветени на известния цигулар и композитор Пабло Сарасате), Концертът за виолончело. Заедно с Третата му симфония и програмните симфонични поеми, както и петте му клавирни концерти, те му донасят славата на един от най-изтъкнатите френски композитори. Сен-Санс създава и 12 опери, най-известна от които е написаната по библейски сюжет „Самсон и Далила“. Умира в Алжир на 16 декември 1921 година. Тялото му е пренесено в Париж и след тържествена погребална церемония в Мадлената композиторът е погребан в Гробището в Монпарнас.
Музиката на Камий Сен-Санс едва ли се нуждае от особено популяризиране – тя винаги се е радвала на голям успех и признание, още от времето, когато самият й автор я е изпълнявал – та чак до наши дни. Заредена с изключителна емоционалност, и пленяваща със своята мелодичност и лирика, тази музика е отражение на богатия и пълноценен живот на една забележителна личност – неслучайно заедно с Цезар Франк, Камий Сен-Санс се смята за един от създателите на френската национална музикална школа, изиграла решителна роля за изграждането на френския национален музикален стил.

В неделната ни музикална вечер ще ви припомним някои от най-популярните инструментални творби на Сен-Санс. Ще слушаме Трантела за флейта, кларинет и оркестър опус 6, Интродукция и Рондо капричиозо за цигулка и оркестър, Втория клавирен концерт – опус 22, сол минор, „Карнавал на животните“, Концерт за виолончело и оркестър № 1 в ла минор, опус 33 и Симфония № 3 в до минор, опус 78 „С орган“.

25 октомври, 19.30 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Доайенът на японския джаз Масахико Сато за първи път в София

Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..

публикувано на 26.09.24 в 20:52

Георги Ценов: Любовта към звука е първият фактор за това дали искаш да свириш на даден инструмент

Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..

публикувано на 25.09.24 в 12:35

Полифоничното сътворение по време на фестивала Laus Polyphoniae

В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен , който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella..

публикувано на 23.09.24 в 09:15
Ангел Антонов

Нова монография, посветена на Райна Кабаиванска, я определя като "Весталка на операта"

Предаването "Неделен следобед" чества Деня на българската независимост с почит към един от най-независимите и достойни хора на изкуството, родени в България. Празничното издание на 22 септември от 14 часа е изцяло посветено на легендарната, прочута в целия свят българска певица, на чаровната и харизматична жена, на недостижимата актриса, отдаден..

публикувано на 22.09.24 в 08:11

Карл Бьом: Дали чувам музиката? Та тя извира от мен…

На 28 август музикалният свят отбеляза 130 години от рождението на Карл Бьом – един от колосите на диригентското поприще на ХХ век. "Патриарх на хармонията" го наричаха, а съвременниците му шеговито, но и със страхопочитание произнасяха: "Да отдадем дължимото на Бьом Австрийски!" Самият маестро пък бе съвсем лаконичен: "От мига, в който проговорих,..

публикувано на 21.09.24 в 08:10