Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Възпитанието – между правилата и джунглата на оцеляването

Снимка: БГНЕС

Защо да възпитаваме децата си да бъдат добри, толерантни, отстъпчиви, да спазват правилата, когато утре в училище или на улицата ще се сблъскат с други, които не са възпитани по този начин и в чиито жертви ще се превърнат… Често чувам подобни въпроси, задавам си ги и аз. Трябва ли да избираме жертва или агресор да възпитаваме или е възможно спазването на правилата и оцеляването да се съвместят във формирането на младата личност. Едва ли, ако продължаваме да „преподаваме“ чрез думи правилата за добро поведение и морал. Далеч по-ценно е обучението чрез разиграване на ситуации, в които децата да се научат да разпознават своите чувства и чувствата на другите, да преценяват как да реагират на определено поведение, кога да влязат в конфликт и кога да го избегнат. Тестовете за училищна готовност на последния випуск първокласници показва, че те не умеят да различават кога човек е тъжен и кога гневен, кога е щастлив и кога спокоен. Тези умения трябва да се формират до 6-годишната възраст. Детската градина и училището, където децата пребивават в група, са чудесна възможност да се научат да взаимодействат и да намират решение на конфликтни ситуации. Поведението на родителите в подобни ситуации също е въздействащ „урок“ за младите. Много лоша услуга правим на децата си, ако от страх за живота и спокойствието им им внушаваме, че светът е враждебен – така ги правим страхливи и сковани, неспособни да реагират адекватно. Съветът „задължително търси възрастния, за да ти помогне“ може и да важи в защитената среда на семейството или училището, но не изгражда у децата способността сами да се грижат за сигурността си. По-полезно е, когато станат свидетели, или самите те се сблъскат с несправедливост или агресия, да им кажем, че в живота се случват и лоши неща, справедливостта не всякога побеждава, но тези тежки моменти могат да ни научат как да се справим следващия път, съветва училищната психоложка Венета Младенова в рубриката „Всичко за образованието“.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Защо "изгаряме от срам" и други любопитни въпроси

Темата в това издание на "Време за наука" е една от най-дискомфортните човешки емоции – срамът. Сигурно няма на този свят човек, който поне веднъж да не се е червил, да не е изгарял от срам, а ако има такъв човек, вероятно е социопат. Знаем за какво служи страхът, за какво ни предупреждава болката.  За какво ни е срамът се питаме във..

публикувано на 11.03.25 в 11:31

Проблеми в професионалното образование

Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към..

публикувано на 11.03.25 в 08:20
Инж. Емил Митев

Еврика! Успешни българи: инж. Емил Митев

"Най-важното през целия ми живот е било, че никога не съм спирал да търся нови решения и да уча. Най-важното е да не спираш да упражняваш знанията, които имаш, да търсиш начин да ги надградиш, за да правиш нещата по-лесни, по-прости и по-сигурни. Така растеш!" – това е изводът, който инж. Емил Митев прави на този етап от живота си. Той е носител..

публикувано на 10.03.25 в 17:05

Главен асистент от УНСС пее български песни на индийска сватба

Главен асистент Силвия Георгиева от Университета за национално и световно стопанство, катедра Предприемачество, неотдавна беше в любимия ми щат Гуджарат, за да преподава в тамошния университет. Тъй като не съм ходила в Ахмедабад след ковид пандемията, нямам търпение да я разпитам за този най-голям град в щата, който е и на седмо място в огромна..

публикувано на 10.03.25 в 16:40

Биологическият факултет предлага бъдеще за младите

Само три години след създаването на Софийския университет са сформирани катедрите по ботаника (1891) и зоология (1897). За десет години броят на катедрите се удвоява и те осъществяват обучение на студенти в рамките на Физико-математическия факултет, в специалността Естествена история. През 1944 г. специалността се разделя на две – Биология и..

публикувано на 10.03.25 в 11:15