Да попаднеш на нови, неизвестни записи на голям музикант, който си е отишъл от този свят, е винаги вълнуващо. Ако това е Георги Бадев, радостта и предчувствието за музикантска наслада от най-висок порядък е нещо естествено.
Само допреди половин година бе като основен стълб на изпълнителското ни изкуство и без дори да свири на сцена, произнасянето на името му, вече означаваше присъствие. Присъствие на цигулков талант от висша класа, който позволява на артистизма и музикалния вкус да се изявят по съвършен начин. Музикант, от когото публиката е получавала винаги най-доброто, Георги Бадев не можеше да си позволи по-малко от това. Когато имаше вече и малко съмнение, предпочете да не излиза на сцената, нищо по-мъчително за един пълнокръвен артист като него.
На сцената на зала „Бетовен“ в Токио той обаче е щастлив, това показват кадри от видеозаписа на концерта му през май 2003 г., където Георги Бадев е едновременно солист и партньор на свои колеги от Академията „Мусашино“, където е професор по цигулка от 1996 до 2004 г. За своя прощален концерт е поканил трима европейски колеги, също професори там – руския цигулар Григорий Фейгин и двама унгарци – в Шандор Наги (виолист) и Жолт Тибай (контрабасист) и трима японски колеги –две цигуларки и един виолончелист. С този интернационален състав, към който се включва и Пепа Шандуркова, съпругата на Георги Бадев на чембалото, са прозвучали три произведения от световната класика, толкова известни, че представянето им още веднъж напомня за класата и възможностите на Георги Бадев да се изяви чрез тях с лекота и категоричност, която увлича максимално останалите музиканти на сцената. Концертът за две цигулки на Й. С Бах, Концертът за цигулка на Хайдн и „Годишните времена“ на Вивалди, съпровождащите музиканти са по един в партия. Така е било сигурно и по времето на Бах и Вивалди, не са били толкова много подготвените музиканти, затова пък се получава прекрасно, истинско музикално преживяване извън жанрове и стереотипи, пулсът и диханието на камерното музициране са втъкани във величината на тези творби. Над всичко, без да се натрапва никъде, звучи самостойният, изваян звук на цигулката на Георги Бадев, надгражда тази допълнителна хармония и изкусност, която ражда бурните аплодисменти в залата след всяка творба и трите последвали биса от предкласиката. В първите два Георги Бадев свири заедно с останалите си партньори, на финалния е сам, за да поднесе началото на Соната № 2 за соло цигулка на Й. С. Бах, негова запазена марка. Можем да усетим всичко това чрез аудиозаписа на този концерт от Токио и още веднъж дълбоко да се поклоним вътрешно на таланта и личността на цигуларя Георги Бадев.
петък, 29 януари, от 19.30 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg