Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 25 март, от 19.00 часа ще излъчим директно от зала „България“ концерта с творби от Глиер и Чайковски на Сузана Клинчарова, Владимир Вербицки и радиосимфониците

| обновено на 25.03.16 в 14:04 БНР Новини

В поредния си, седми концерт от сезон 2015 - 2016, радиосимфониците ще зарадват своята публика с две емблематични руски творби: Концерта за арфа на Рейнголд Глиер и симфония „Манфред“ на Пьотр Илич Чайковски. На диригентския пулт ще застане руснакът Владимир Вербицки, а солист ще бъде добре познатата и много обичана от публиката Сузана Клинчарова, която вече доста години живее и работи извън България.
Концертът за арфа на Рейнголд Глиер е написан през 1938 година. Той е посветен на арфистката Ксения Александровна Ердел, която толкова много му е помагала на композитора с технически напътствия и съвети при написването, че се смята почти за съавтор на творбата.  Освен този концерт Глиер е писал концерти и за виолончело и за валдхорна, а също така – една много интересно произведение, което се смята за шедьовър (става дума за концерта за глас и оркестър, като гласът е колоратурно сопрано!). В тези свои творби покрай възможностите за изява на техническите достойнства на изпълнителите Глиер дава простор и на лиричното и празничното въодушевление. Но все пак като че ли от всички изброени дотук, за най-популярен образец в жанра днес се смята концертът му за арфа. Изпълнен за първи път през 1938 , той много бързо си спечелва популярност. В този концерт успешно са съчетани, от една страна, традициите на виенския класически стил, а от друга  особеностите на руската романтика. Концертът е в традиционните три части: I. Allegro moderato II. Tema con variazioni  III. Allegro giocoso

Симфония „Манфред“ в си бемол минор опус 58 е създадена по едноименната поема на Байрон. Нейните ескизи се появяват през април  1885 , когато Чайковски се намира в Швейцария, сред девствената природа, където се разгръща действието на драматичната поема на Байрон. Работата над симфонията върви бавно, но на 19 септември същата година творбата все пак е завършена, за което композиторът съобщава в едно писмо до Балакирев, на когото посвещава новата си симфония. „Преседях над „Манфред“ почти 4 месеца, мога да кажа, без да ставам от мястото си (от края на май до днес). Беше много трудно, но и много приятно да работя, особено когато, след известни усилия в началото, се увлякох“.
Премиерата на симфонията се е състояла на 11 март 1886 година в Москва под диригентството на немския диригент Максимилиян Ердмандсьорфер, който през 80-те години на 19-и век работи в Москва. За въздействието на творбата върху публиката авторът пише в своя дневник: „Полу-успех, но все пак овации“, а в писмото си до Надежда фон Мек от 13-и март добавя: „Очевидно „Манфред“ не се харесва особено, затова  пък музикантите с всяка следваща репетиция все повече и повече се изпълват със съчувствие и на генералната репетиция след всяка част дълго тропат с лъковете върху инструментите. Между най-близките ми приятели някои застават зад „Манфред“ като скала, други остават недоволни и говорят, че не съм самият себе си, а съм някак прикрит. Аз самият мисля, че това е най-доброто ми симфонично произведение...“. Обаче след половин година Чайковски пише точно обратното: „Що се отнася до „Манфред“, без всякакво намерение да скромнича, ще кажа, че това произведение е отвратително и аз дълбоко го ненавиждам, с изключение на първата част... Особено финалът е направо ужасен“.
Чайковски даже е имал намерение да направи от тази „съвършено невъзможна заради продължителността си симфония“ симфонична поема, оставяйки само първата част, която по неговите думи  е „писал с наслаждение“. Това двойнствено отношение на автора към „Манфред“ е продиктувано от  избора на сюжета и програмния характер на симфонията, които не били негово дело, а били предложени от Балакирев – композитор, твърде далечен на Чайковски като естетическа насоченост. През 60-те години на 19-и век ръководената от Балакирев „Могучая кучка“ се противопоставя не само на преподавателите в консерваторията, но и на учещите се в нея. Авторитарен по характер, Балакирев настоятелно убеждава Чайковски да се възползва от програмата, която е написал за Берлиоз след неговите руски гастроли.
За първи път за „Манфред“ се заговаря през 1881. В края на следващата година Чайковски категорично се отказва от програмата, но две години по-късно Балакирев отново започва да го уговаря. „Не е ли прелестна тази програма? Сюжетът е не само дълбок, но и съвременен, тъй като болестта на човечеството днес се състои в това, че то не може да съхрани своите идеали. Те се разрушават и не оставят в душата нищо друго, освен мъка “ .
Възможно е героят на поемата на Байрон - борец срещу Бога, горд като Луцифер, самотен в света на хората — да е бил твърде чужд на Чайковски. Не случайно в окончателният вариант акцентът пада върху страданията на Манфред, измъчен от спомена за страстно обичаната и изгубена от него Астарта. В същото време вариантът, написан от самия Чайковски, в първата част почти дословно съвпада с този на Балакирев. Четиричастната симфония с разгърната програма, публикувана в началото на всяка част, е единственият подобен случай в творчеството на Чайковски (приятелите му вярно са усетили, че тук той „не е самият себе си“). Типът литературно изложение, както и някои образи го сближават с Берлиоз – в третата и четвъртата част на симфонията усещаме явна връзка с „Харолд в Италия“.
След премиерата през 1886 година в Москва, симфония „Манфред“ е изпълнена и в САЩ на 22 ноември същата година и е публикувана от руския музикален издател Пьотр Иванович Юргенсон. Частите на творбата са четири:
1.   Lento lugubre
2.   Vivace con spirito
3.   Andante con moto
4.   Allegro con fuoco

Владимир Вербицки e роден в Ленинград през 1943 година. Завършва Хоровото училище при Академичната капела „М.И.Глинка“ в три факултета: пиано (в класа на проф. Нилсен), хорово дирижиране (при доц. Берьозин) и оперно-симфонично дирижиране (при проф. Грикуров), след което специализира при Евгений Мравински.
Лауреат е на международните конкурси „Херберт фон Караян“, „Вила Лобос“ в Рио де Жанейро и конкурса на Унгарското радио и телевизия.
Московският дебют на Вербицки е по покана на легендарния пианист Емил Гилелс в Голямата зала на Московската държавна консерватория през февруари 1976 година. От 1972 музикантът е главен диригент на оркестъра на филхармонията във Воронеж, който под негово ръководство става лауреат на Всесъюзния руски конкурс и получава званието Академичен оркестър. През периода 1982 – 1984 Владимир Вербицки е главен диригент на Словашката филхармония. През 1978 година той е поканен в ръководения от Евгений Светланов държавен оркестър на СССР, с който осъществява множество турнета в страна и чужбина – в Европа, Америка, Япония, Австралия и Нова Зеландия. През 1986 по време на историческите гастроли на състава в Австралия пожънва огромен успех и в резултат на това е поканен на турне от австралийски оркестри, а на следващата година е назначен за Музикален директор на оркестъра на щата Виктория в Мелбърн. За успешното сътрудничество с оркестъра на Западна Австралия (град Перт) през 1997 му е присъдено звнатието диригент-лауреат, което е признание за високия му диригентски професионализъм.Репертоарът на диригента включва над две хиляди произведения от световната музикална класика, както и творби от съвременни композитори. Владимир  Вербицки имап многобройни записи на грамофонни плочи и компактдискове за фирмите „Мелодия“,  „ ABC Classics“, „Opus“, „Olympia“, „Prestige Classics“, „Classics Vision“ и др. Сред наградите му се открояват почетният орден, званието „народен артист на руската федерация“, както и орденът за заслуги пред Отечеството. Музикантът гастролира с успех в Русия, Америка, Грузия, Тайван и Австралия.

Сузана Клинчарова е изпълнител-виртуоз от международна класа. Тя свири в Европа, САЩ, Азия и Средния Изток. Специализирала е френска музика при професори като Сузана Милдониан и Пиер Жаме, преподава като професор по арфа в Парижката консерватория, издирва и изследва пиеси за арфа. Редовно изнася рецитали и камерни концерти. Свири в Карнеги Хол, Симфони Спейс, Гаво, Радио Франс, Токио. Изключително многообразният й репертоар и виртуозното й изпълнение я правят желан солист за оркестри като Софийската филхармония, Симфоничния оркестър на Токио, Камерния оркестър на Сан Франциско, Филхармонията на Антверпен, Белгийския национален оркестър, Филхармонията на Осака и други.
Проф. Сузана Клинчарова прави майсторски класове в Европа и САЩ а също така и у нас. Един от музикалните й проекти е записът на Антология на френската музика за арфа – La Belle Epoque de La Harpe, от чиято поредица първият издаден албум стана факт през 2012. Арфата – Извор на вдъхновение III Импро e друг проект, насочен към анализ и разработване на два вида импровизация – барокова и съвременна, както и извеждането на съвременната импровизация към някои форми на съвременен джаз, в съответствие със спецификата на инструмента. Инициатор и организатор на проекта е Нов български университет - департамент Музика. През 2015 г. проектът „Арфата извор на вдъхновение ІV – разходка през вековете“ е насочен към стиловото разработване на нотния текст и специфичното звукоизвличане, съпътстващо стиловата еволюция.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Помните ли певеца Атанас Панайотов?

През месец април предаването "Портрети" представи творческата история на певеца Атанас Панайотов– един от популярните изпълнители на песни от Шуменско от втората половина на миналия век, концертирал с певци като Мита Стойчева, Борис Машалов, Йовчо Караиванов, Соня Кънчева и много други. Атанас Панайотов е роден е в с. Янково, област Шумен през..

публикувано на 17.06.24 в 12:41

Китарният ас Ингви Малмстийн отново у нас

Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И Чешката – с хор. "Фендер Стратокастър". Ферари. Ейприл. Пловдив, 2024 година. Пръстът на Съдбата е свързал по невероятен начин тези хора, места, събития, за да ни срещне на живо с китарния Бог, написал със златни букви Библията на неокласическия хеви метъл. Повелителят на струната нарича..

публикувано на 17.06.24 в 12:01

Монтеки и Капулети кръстосват шпаги на оперната сцена в Лиеж

Сезонът на Кралската опера на Валония в Лиеж продължи през май с белкантова музика и пет представления на "Капулети и Монтеки" на Винченцо Белини. Шестата опера на бележития сицилиански майстор вижда бял свят по време на карнавалния сезон във Венеция през 1830 г. Белини написва творбата само за шест седмици, изпълнявайки спешна поръчка на импресариото..

публикувано на 16.06.24 в 08:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 юни 2024 г.

16 юни 3.00 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Missa Solemnis (Тържествена меса) в Ре мажор, оп. 123. Изпълняват Луси Кроу (сопран), Ан Халенберг (мецосопран), Джовани Сала (тенор), Уилям Томас (бас), хор Монтеверди и Революционен и романтичен оркестър. Диригент Джон Елиът Гардинър. 4.14 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Клавирно трио в Си..

публикувано на 15.06.24 в 12:05

160 години от рождението на Рихард Щраус

На 11 юни 1864 г. в Мюнхен се ражда композиторът Рихард Щраус. Много трудно е да се определи с кои свои произведения той остава в историята – с оперите, симфоничните поеми или с песните си. Но едно е ясно – посвещава живота си на Нейно величество Музиката и ни дарява в наследство 16 опери, 2 симфонии и 8 симфонични поеми, 2 концерта за валдхорна и над 200..

публикувано на 15.06.24 в 07:55