1. На мнозина е известно, че тарантела е италиански танц. За него чувството, желанието да танцуваш е единствено условие. И наистина, при тарантелата няма грешни стъпки, най-важна е спонтанността. Твърди се, че танцът се появява през 15 век в град Таранто и става популярен като ефективно средство за лечение на болест (тарантизъм), предизвиквана от досег с отровния паяк тарантула и водеща до истерични състояния. Като начин за справяне с тарантизма заболелите били карани да танцуват върху мелодията и бързия ритъм на тарантела, докато изпаднат в транс, с надеждата, че от продължителните, бързи, отривисти, ритмични движения отровата ще излезе от пострадалите. Популярността на тарантелата нараства толкова, че през 16 и 17 век е било обичайно да се канят специално съществуващи оркестри, пътуващи из цяла Италия и под чиято музика заболелите от тарантизъм танцували и надяваме се - оздравявали.
2. Чувството е в основата и на блуса, колкото и да е „многолика природата на това висше проявление на афроамериканското музикално творчество, пулсиращо в сърцето на черна и бяла Америка” (Йордан Рупчев, Рупи). Думата „блу” (blue) на английски език освен синьо означава тъга, печал и с времето става наименование и на песенна форма. Блусът активно се налага като песенен модел след Гражданската война в САЩ (1861-1865). За първи път се появява официално издаден на ноти през 1912 година, а през 1920 е осъществен и първият известен блус-звукозапис. Текстовете в блуса представляват разкази за (предимно) проблеми, свързани с пари, дом, храна, секс, загуба, любов, работа, престъпления, алкохол… Казват, че с блус се пише истината.
Интересно, поникнал от тъгата блусът често пъти е лек срещу нея.
Той беше истинска легенда още приживе. Роден на 23 юни 1943 г. в Синсинати, в семейството на баща – цигулар, майка – актриса и дядо – кантор в синагогата, Джеймс Ливайн никога не е имал съмнения относно това, в каква посока трябва да поеме животът му. „За мен музиката е като дишането – казва в едно свое интервю музикантът. – Ако ги нямаше нотите и..
В класацията „Надпяване“ всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма „Христо Ботев“ ще чуете да се надпяват не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..
Самодиви, нестинари, змейове, караконджоли, кукери. Всичко това съдържа книгата на Жасмина Бушева-Кацарска „Как се раждат самодивите“. Книга, съставена от седем разказа, които неминуеми отвеждат читателя в един вълшебен свят на фолклорна мистика и приказност. „Тази книга е плод на моята огромна любов към българския фолклор. От дете съм..
Съвсем внезапно и в разцвета на творческите си сили през 2020 г. ни напусна Камен Чанев. През всички години на блестящата си кариера той беше любим изпълнител, аплодиран от публиката във всички театри у нас. Световните му успехи бяха на най-големите сцени. Четири месеца след раздялата с него в Пловдив, театърът, където той представи някои от..
„Жар птица“, „Пролетно тайнство“, „Сватба“ – гениални творби, изтръгнати от недрата на една древна ритуалност, нямаща нищо общо с приетите в Париж стереотипи за дребна руска екзотика, олицетворявана с понятията „водка“, „поп“, „болярин“, „балалайка“... Самият Стравински е възроптавал яростно срещу подобни представи за Свещената Русия, при това не..
Коя беше новината от първото заседание на 45-ото Народно събрание? Как ще изглеждат следващите парламентарни месеци? Какво ни казва Борисов с..
Латински, хетски, дакийски, харапски… Общото между тези езици със странни имена е, че са изчезнали много отдавна. В момента малко над 40% от езиците в света..
Книгата "Медиацията и невербалната комуникация" на д-р Десислава Каменова, адвокат, е посветена на медиацията – извънсъдебното решаване на спорове, както..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg