Придвижвам се от един концерт към друг, но всички композитори са с мен на сцената. Като ангели са. Свиря Шьонберг, а там са Бах и Моцарт, и Бетовен. Всички са с нас.
Една суперзвезда свири в София. Наричат я „музикален екстремист”, „дивото дете на класическата музика”, „босоногия ангел”, а тя е просто музикант. Не свири на „Страдивариус”, не е огромна цената на цигулката й, но е много добра. Изработена е от Джовани Франческо Пресенда през 1834 година. Лука Франческони й посвещава концерт, както и Франсиско Кол, Мартон Илеш, Майкъл Хърш. Надявам се Салваторе Шарино да напише нещо за мен, тъй като много харесвам музиката му. Има и още много други творби, но не ги помня. Свиря, сякаш чета вестник - казва тя и се смее. С Найден Тодоров са учили заедно във Виена - той дирижиране, тя композиция. В България е за втори път. Преди 20 години я кани пак Найден Тодоров. „Тогава бяхме млади и весели, а сега не сме тъжни, но сме сериозни”. Тогава свири Бах, а защо сега избира Шьонберг?
Отдавна исках да се захвана с тази музика, точно защото обичам додекафоничната музика. Освен това научих „Лунният Пиеро” с глас, в Америка го пях и мислех, че ще намеря паралели с цигулковия концерт, но до сега не ги намирам. Не мога да разбера как един и същи човек може да напише толкова различна музика и затова ми е много интересно. Освен това след година ще свиря този концерт с Берлинската филхармония с Кирил Петренко, който също е наш приятел. Та ето аз с приятели свиря сложни произведения.
Често я упрекват, че е хулиган, екстремист в музиката. Притеснява ли се от тези критики?
Мисля, че това ми помогна да се освободя, защото аз не само свиря на цигулка, занимавала съм се с композиция. Това е като в кухнята. Там готвя сама. Имам рецептата. Например концерта на Чайковски. Ние всички го знаем, но аз го подготвям сама. Аз правя моята торта сама. Тя ще бъде по-различна. И защо има смисъл да се дойде на концерт? За да чуеш мнението на този човек, не това, което слушаме постоянно на записите. Тогава няма нужда от концерти. Може да стоиш у дома, да слушаш записи и да пиеш кафе. Колкото до проблема за съвременната музика мисля, че не публиката е виновна. Дори не и организаторите. Да, разбира се организаторите се страхуват, че няма да има публика, няма да се продадат билетите, няма да има пари. Но ние трябва, няма да кажа да възпитаваме публиката, защото това е много арогантно, а трябва да я привикнем към този език.
Ако се замислим, номерацията на произведенията на Бах и Моцарт е слагана много по-късно. Това е било, защото тези хора не са си номерирали произведенията, защото те са ги писали по повод и с мисълта, че вероятно ще бъде забравено и захвърлено... Хората са създавали за съвременниците си. Ние в момента допускаме грешка. Ние правим само това, което е било за тогавашните съвременници, а не правим това, което е за нашите съвременници. Шьонберг отдавна не е съвременна музика - допълват цигуларката и диригентът Найден Тодоров.
Записът на Патриция Копачинская на аранжирания от нея квартет на Шуберт „Смъртта и момичето” е номиниран за „Грами”. Свири го с камерния оркестър Сент Пол.
В звуковия файл може да чуете запис от пресконференцията от 20 декември 2017 г. с участието на Найден Тодоров и Патриция Копачинская. В началото с руски превод се включва Елиана Митова.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg