Заглавието е игра на думи с първата книга на изключително популярния чешки писател Михал Вивег, която излезе у нас – „Хрумвания на добронамерения читател“. В нея Вивег показа умението си успешно да имитира и да пародира различни писателски стилове – и чешки, и чуждестранни. След това излязоха още няколко романа на български на чешкия автор.
В заглавието се опитах да иронизирам – подобно на Вивег – неговата „добронамереност“ като автор, защото в последните му две книги на български се срещаме не само с един различен като писане автор, но най-вече с изостреното му отношение към съвременната политическа действителност в Чехия. Това са „Мафия в Прага“ и продължението „От Храда вее мраз“ (заглавието е парафраза на нашумелите мемоари на емигранта-десидент Зденек Млинарж „От Кремъл вее мраз“ от края на 70-те), в които Вивег не само използва истинските имена на политици, например Вацлав Клаус, но и смело разкрива със средствата на художествения текст какво се случва в родината му. А това са: „корумпирани политици, марионетни съдии и прокурори, кметове-престъпници, икономически кланове от бивши чейнчаджии и хора на ДС, странни охранителни агенции, скрити камери и незаконни подслушвания, комисиони от порядъка на стотици милиони, заплашителни есемеси, незаконни партийни каси, източени банки и фондове, купени конкурси и неразкрити убийства“. Аналогията с българската действителност е очевидна. За да сме честни, трябва да се каже, че има и други, различни герои в двете книги, нормалните хора, които не са съгласни с тази ситуация, но целта на автора не са те. Иронизирайки, Вивег казва в едно интервю: „Уверявам ви, че на мен ми харесва да пиша повърхностни неща, които се харесват на всички“. В случая с тези два романа той наистина иска да стигне „до всички“, за да разобличи чрез средствата на политическата сатира нястоящата полико-икономическа ситуация в Чехия. Което е смела писателска позиция!
"Началото на 17 век в Холандия започват първите търгове на изкуство, продажбите там не са случайни, твърде често хората, които купуват имат връзка. Типичният купувач на картини тогава е търговец. Профилът на съвременния купувач на изкуство не е много по-различен във високия сегмент. Една трета от големите колекционери са инвеститори, те често..
Впечатляващият живот на емблематичния учен от български произход Джон Атанасов, смятан за изобретател на първия компютър в историята, оживява в романизираната биография "Джон Атанасов. Човекът, който изобрети компютъра" от Джейн Смайли – американска писателка и носителка на наградата "Пулицър". Авторката ни връща към края на 30-те години,..
Авторският моноспектакъл "Надежда" на Явор Попов продължава да вълнува публиката с екзистенциалните въпроси, които поставя за търсенето на надежда в един все по-объркан и безнадежден свят. Авторът работи върху изграждането на първия си спектакъл в изречена поезия (spoken word poetry) близо седем години и успява да зарази зрителите с оптимизъм и..
"2084. REX . Последният цар на света" е премиерният спектакъл в Драматичния театър "Николай Масалитинов" в Пловдив. Автор на пиесата е съвременният руски историк, журналист, писател и драматург Кирил Фокин. Постановката е на известния режисьор Деян Пройковски (Република Северна Македония), който е работил по превода на Майя Праматарова...
Първи частен музей на изкуството и порцелана отвори врати в дома на художници във великотърновското Ново село. Всъщност това е колекцията на Даниела и Владимир Овчарови, в която напълно безплатно могат да бъдат разгледани техни творби, произведения на художници от цял свят, като преобладават картини от Америка и Мексико, старинни мебели, килими,..
На 16 януари в "Топлоцентрала" е премиерата на спектакъла "Представление и наказание" на Иван Станев и Ф. М. Достоевски. Адаптацията и режисурата са на..
Легендите на експерименталната музика и неконвенционалния джаз Франк Гратковски (Германия) и Казухиса Учихаши (Япония) пристигат в София на 23..
"Целият свят е сцена и ние всички сме актьори." Може би банален израз, когато се опитваме да говорим за театър, живот и изкуство, но както знаем, в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg