В „Изпята поезия“ откриваме темата за труда и работата в музикалната лирика у нас и по света. Заедно с песенни поетични картини на Валери Петров и Пол Саймън, звучат записи на „Стийли Ден“, „Ролинг Стоунс“, Панайот Панайотов, Брус Спрингстийн, Боб Дилън, „Пластик Оно Бенд“ и „Бийтълс“.
Песента A Hard Day's Night (Нощ след тежък ден) избираме за увертюра. Изпълнението на „Бийтълс“ от 1964 г. ни води към нощта, дошла след тежък работен ден – основният акцент в текста на Ленън и Маккартни. Заглавието на песента дава име на първия албум на групата, в който всички песни, музика и текстове са създадени само от членове на „Бийтълс“. Думите на A Hard Day's Night може би учудват някои, но знаем, че преди да достигнат световна слава, „Бийтълс“ имат зад себе си години на тежък труд, работа при недобри условия и мизерно заплащане. Изобщо не е поза, още по-малко – лицемерие, че работата, трудът, работещите хора недвусмислено присъстват в песенни текстове на Джон и Пол. Парчето Lady Madonna (Лейди Мадона) е добър пример за това. Жизнерадостното, уж купонджийско настроение в музиката на „Лейди Мадона“ е в контраст с думите на песента, далеч не така забавни. В записа авторът Пол Маккартни въодушевено свири пиано партията и пее открай докрай за Lady Madonna – неспирно работеща от зори до мрак жена, която трудно свързва двата края. В интервю от началото на 21-ви век Пол обяснява, че още от малък в съзнанието му стои работещата жена, работничката. Затова и присъства като персонаж в негови песни. Спомня си, че когато е бил дете, в Ливърпул е имало много ирландки и повечето от тях са извършвали тежък физически труд. „Лейди Мадона“ е „поклон към женското работническо съсловие… в моите представи се е оформил общ женски образ, с различни имена”, споделя Маккартни. При по-внимателно вслушване разбираме, че той съчетава несретната, бездомна Eleanor Rigby, работната Lady Madonna, лишеното от права тъмнокожо момиче в алегоричната Blackbird, образа на майката на Пол: Mother Mary, за нея чуваме в Let It Be…
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg