Десислава Монева за изложбата: „Словосъчетанието „ленива проходимост“ се появява в програмен текст на Красимир Добрев и Свилен Стефанов, който те започват да пишат през 2012 г., озадачени и очевидно раздразнени от масовизирането на прерисуването или надрисуването на фото образи в живописта. Текстът, подозиращ много съвременни автори в „леснотия“ или дори в „мошеничество“, е завършен през 2018 г. и към неговата теза се присъединява и Красимир Карабаджаков.
Тези автори са пределно познати на ценителите на съвременното българско изкуство. Красимир Добрев и Красимир Карабаджаков идват от нашумялата през 90-те години група „Диско’95“ (включваща още имена като Кольо Карамфилов, Румен Жеков и Димитър Митовски). Историята на Свилен Стефанов ни отвежда към друга еманация на скандалната известност от 90-те – столичната група XXL, която май не се нуждае от специално представяне, особено след миналогодишната й ретроспектива в Националната галерия. Подобна симбиоза е изключително любопитна, доколкото е известно, че през 90-те отношението между тези групи можеше да се определи като подчертано хладно. Но вероятно можем да си обясним променените позиции и с появата на Красимир Добрев в изложбите на XXL след 2000-та година.
Изложбата в One Gallery съдържа ред парадокси, заложени в представените от тримата автори текстове, фотографии и живопис. Парадокси, защото текстът е само привидно манифестен. Бидейки преднамерено неистов, той едновременно желае да е модернистично „правдив“, но и самоотричащ се по силата на теоретичното си въжеиграчество над бездната на безумието. И тук, насред нелюбезното поле на шизофренията, двуликият Янус милостиво го затваря в обвивката на произведение с автономен код. И точно така би трябвало да се чете този квазиманифест – той сам е произведение, той е езикова игра, а не сбор от евентуално възможни прагматични предписания. Изложените произведения също са умишлено еклектични, доколкото авторите едновременно показват как в миналото са надрисували фотография, как и сега правят фотография или „разказват истории“ за фотографията със средствата на живописта. Или просто демонстрират „правоверна“, класическа, експресивна следа от четка, в противовес на всякакво прерисуване или надрисуване.“
Разкази с 35 000 фута под крилата събира летецът и пилот Йордан Колев в новата си книга, озаглавена "Двойното дъно на пилотския куфар". Колев е известен на българските читатели с пътеписа "От Рио до Кейптаун" и с романите "Лабиринт", "Пазителят и Кобрата" и "Кацането". "Човек си носи багажа навсякъде по света. В името на безопасността на..
Документалният филм "Аз, Харли и път 66" е филмова революция в мили, разказ за ускорено движение на съвременния свят или за нормалния ритъм на човешкото съществуване. Режисьор на филма е Владимир Шишков, а продуцент и съсценарист – Костадин Бонев. На 16 май в Народния театър "Иван Вазов" Съюзът на българските филмови дейци ще връчи..
Крило на птица от куршуми – това виждаме на корицата на новата стихосбирка "Пойни птици" на Владислав Христов. В нея той събира на едно място птичия свят и света на войната на хората. Жизнеутвърждаващата, но и сурова природа – с убийствата и смъртта. Какво се случва между тях, кое надделява? Катерина Стойкова е написала следното:..
Във втория ден на VII Международен фестивал на поезията "Орфей" – Пловдив в "Артефир" разговаряме с поета и журналист Антон Баев , домакин на събитието, както и с новия носител на голямата награда "Орфей" за изключителен принос към поезията – поетесата Мирела Иванова . В тазгодишното издание на фестивала участие вземат 12 официални гости..
Излезе нов превод на "Венецианският търговец" от проф. Александър Шурбанов. Луксозният том на пиесата на Уилям Шекспир вече е по книжарниците. Преводът е направен специално за постановката на режисьора Явор Гърдев в Народния театър "Иван Вазов". Премиерата е след броени дни. "Венецианският търговец" е пиеса-приказка, създадена както от..
В последния епизод на рубриката "Разговорът" гост е Виолета Иванова – смела българка, обиколила света на мотор. Тя обяснява за смелостта и дръзкото съзнание,..
Пролетните изпълнения на "Мадам Бътерфлай" на Пучини събират сопраното Асмик Григорян и тенора Джонатан Тетелман, двама вълнуващи певци, които правят големи..
Малко преди Деня на Светите равноапостоли Кирил и Методий поглеждаме към храма на книгата и свеждаме глава пред паметника на двамата просветители...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg