„Той предизвиква бури, не се страхува от приливите и отливите, за да засити първата си страст: да разруши традициите в класическата музика, да разкрие цялата й модерност и да я направи достъпна за всички“.
През 1991 г. в Брест, Франция Жан-Кристоф Спинози създава ансамбъл „Матеус“ на основата на съществуващия квартет със същото име. Първоначално музикантите се концентрират върху бароковата музика. Днес това е един от световноизвестните ансамбли, който не се ограничава само с барока, но изпълнява и музиката от всички следващи периоди. От 2007 г. съставът е резидентен оркестър към театър „Шатле“, Париж. Огромен успех има серията от записи на творби на Антонио Вивалди сред които и четири опери осъществени през 2005 г. Записите, които Спинози осъществява със своя ансамбъл са обичани и предпочитани от много меломани, получават и много награди сред които специалните отличия на списанията „Диапазон“, „Класика“, „Би Би Си мюзик“ и др. Много пъти те са избирани за запис на годината в различни категории.
Дългогодишно е и партньорството му с една от най-обичаните оперни певици Чечилия Бартоли, както и с контратенора Филип Жаруски.
По време на престоя си в Залцбург оперната певица Салина Александрова направи интервю с големия диригент. Когато го попита какво го накара точно в Брест да установи своя състав, той весело отговаря: „Жена ми. Тогава все още не ми беше съпруга, бяхме сгодени, но във Франция жените не се преместват, съществува традицията да го правят мъжете“.
От разговора ще научим интересни факти за това как Спинози работи с певците, какво изисква от музикантите, как избира оперите, които да поставя, разбира ли се с режисьорите. Ще звучат разбира се и великолепните му записи.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg