В минутите, отредени за неделен радиотеатър в неделя (4 ноември. 2018), имате възможността да чуете пиесата „А лъже, че е водна лилия“ от Никола Русев. Нека загадъчното заглавие да не ви обърква, този драматургичен текст вероятно е познат на повечето любители на българските комедии от втората половина на миналия век, само че под друго заглавие и друга, доста по-достъпна форма. Но за това малко по-късно.
Никола Русев е роден в Берковица през 1938 г. , и животът му приключва в София през ‘90-та . Творчеството му е богато и, струва ми се, по-скоро непознато, с изключение на няколко доста популярни негови произведения, сред които и това, което ще имате възможността да чуете днес. Автор е на над 20 пиеси за деца и възрастни, девет киносценария и два романа. Известна популярност през последните няколко години придоби именно първият му роман „Приказка за Стоедин“. Както предполага и заглавието на самото произведение, това е магически разказ за деца и юноши, който може да бъде четен и от възрастни. Популярността си днес произведението дължи на своите безспорни качества, както и на фактът, че то беше популяризирано и като първото българско фентъзи, въпреки че традициите, върху които се полага, са доста по-стари и вкоренени в нашата писмена и словесна култура.
Пиесата „А, лъже, че е водна линия“ обаче е изцяло реалистична, въпреки поетичното си заглавие. Темата ѝ на пръв поглед дори може да бъде определена като прозаична – опитът на двама младежи, родени на село, да се преместят в града, където би трябвало да ги очакват работа и по-добър живот. Тема, както актуална през 1974 г., когато е направен записа, така и днес, повече от 40 години по-късно. Голямото достойнство на произведението обаче е не толкова жилата на неговия сюжет, а начинът, по който е поднесена тя. Без патетика, без опити за морализаторство и, най-важното, без конюнктурни и идеологически обраствания.
Водещи остават хуморът и динамичният сюжет, в който се преплитат надеждите и мечтите на двамата герои, но и отношения между децата и техните родители, между корените, настоящето и бъдещото. Тези мотиви са допълнително засилени от една по-скоро второстепенна сюжетна линия свързана с темата за осиновяването. Пиесата намира двамата си герои (в ролите Стефан Мавродиев и Николай Узувнов) на един прашен път, останали без нищо за ядене, но с един намерен акордеон и писна до дома, който са напуснали ненадейно и без да се кажат на никого.
Може би за някои сюжетът вече се е оказал познат, но както вече стана дума, под друго заглавие. Постановката на Русев е филмирана 2 години след своята радио премира със заглавието „Щурец в ухото“ на режисьора Георги Стоянов. Едва ли някои ще ни обвини в излишна патетика, ако наречем този филм една от българските комедийни класики от втората половина на 20 век. Между радиопиесата и филма има още една любопитна връзка – Стефан Мавродиев участва и в двете. В радио вариантът под режисурата на Георги Морянов той изпълнява ролята на грубоватия и простодушен Евтим, който до голяма степен внася комичните елементи в произведението с експлозивния си темперамент. Във филма обаче Мавродиев изпълнява другата главна роля – тази на по-затворения и по-чувствителен Пешо, а Павел Поппандов играе Евтим. Това режисьорско решение е разбираемо с оглед на допълнителното визуално измерение, с което разполага киното, и фактът, че изтънчената осанка на Мавродиев много подхожда на натурата на Пешко, размахът на Поппандов пък пасва като по калъп на Евтим. Обективна зависимост, която Мавродиев по силата на актьорското си майсторство преодолява в радиопиесата.
На 4 ноември от 16 часа в рубриката „Неделен радио театър“ на програма „Христо Ботев“ чуйте радиопиесата „А, лъже, че е водна линия“ от Никола Русев, превърнала се в незабравимия филм „Щурец в ухото“, за да разберете, че бюфет се пише с „д“.
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg