Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

„Аз съм секс, а вие апил“

{ include file="./partials/authors.html" } БНР Новини
Момент от работата на международния симпозиум на тема: „Цветето от Хавай“ – чуждото, миграция, музикален театър“, провел се в рамките на Лехар-фестивала в Бад Ишъл
Снимка: Юлия Атцмансторфер

„Аз съм секс, а вие апил“. Разбира се, че тук става дума за една метафора. Композиторът с унгарско-австрийски произход Пал Абрахам е имал идеите, силата, енергията и таланта. Само артистите на сцената обаче са могли да превърнат тези негови идеи и качества в реалност. На 27 юли тази година в рамките на Лехар-фестивала в Бад Ишъл, Горна Австрия, бе проведен международен симпозиум на тема: „Цветето от Хавай“ – чуждото, миграция, музикален театър“. В сътрудничество с университета в Залцбург бяха подготвени доклади от музиковеди, театрални специалисти, хора на киноизкуството, драматурзи, хореографи и музиканти от немско-езичния свят, както и от други държави, които споделиха своя опит при изследването, оркестрирането и поставянето на оперетата „Цветето от Хавай“. Кметът на Бад Ишъл Ханес Хайде откри симпозиума с акцент върху „преплитането“ на биографията на Абрахам с „Цветето от Хавай“, разказа за позитивния отзвук в публиката, както и подчерта стремежа на фестивала към повече самоувереност и внимание в обществото.
Щефан Фрей от Мюнхен изнесе първия доклад на тема „Аз съм секс, а вие апил“, в който беше представен първия творчески екип на ревю-оперетата „Цветето от Хавай“ при премиерата в Метропол-театъра през 1931 година. Хенинг Хагедорн обясни особеностите на своята работа с партитурата на Абрахам и разказа за една стара театрална традиция. В специално интервю за Българското национално радио Хагедорн споделя за своя опит с оркестрацията на „Цветето от Хавай“. Агнежка Цагоцдцон говори за ориентацията на произведението към нормите на Бродуей, като направи заключението, че на остров Хавай не е имало нито повече, нито по-малко джаз, отколкото на Бродуей. Юдит Виймерс потърси американски мотиви в оперетите на Абрахам, а Матиас Пасдчиерни показа откъси от нови филми върху оперети на Абрахам, включително и много интересни, за времето си революционни черно-бели подводни филмови откъси. Каролин Щааренберг предложи сравнения между постановки на различни немски театри, а хореографът Сандра Шатердже запозна публиката с перспективи в творбата от гледната точка на една танцьорка.
В последния доклад на Нилс Грош стана въпрос за пространствата, расите и териториите в „Цветето от Хавай“. Художественият ръководител на фестивала Томас Енцингер, Леополд Керн и Щефан Копф обсъдиха в края на симпозиума актуалността на продукцията в тазгодишното издание на Лехар-фестивала в Бад Ишъл, Горна Австрия. Научната среща беше интересен обмен на мнения за всички рефериращи и занимателен, информативен ден за подбраната публика.



 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Виктор Чучков

Проф. Виктор Чучков – истории от моя живот

В разгара на лятото по желание на слушателите, програма „Христо Ботев” излъчва музикални предавания, които са предизвикали голям интерес в радиоаудиторията. Сред тях е „Музикалната вечер”, посветена на проф. Виктор Чучков. Талантливият български пианист и композитор е също обаятелен разказвач. В неговата богата артистична биография се вплитат..

публикувано на 23.07.21 в 07:50

По следите на музикалната история в концерта във „Варна, музиката и морето“

На музикална разходка от миналото към настоящето на брега на морето ни канят във Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“ с втория концерт от серията в програмата, посветена на 100-годишнината от обявяването на Варна за курортен град. Концертът ще има още няколко издания, като предстоящото е на 25-и юли от 21 часа, на лятната сцена..

публикувано на 22.07.21 в 18:41

„Мария ди Роан“, опера в 3 действия от Гаетано Доницети

Либрето: Салваторе Камарано. Първо изпълнение: 5 юни 1843 г. в Кертнертор театър, Виена. Действащи лица: • Рикардо, граф дьо Шале – тенор; • Енрико, Херцог ди Шеврьоз – баритон; • Мария, графиня ди Роан – сопрано; • Армандо ди Гонди – тенор; • Фиеско – бас. За операта „Мария ди Роан“ е 64-тата опера на Доницети и една от най-зрелите творби на..

публикувано на 22.07.21 в 08:15
Премиера на операта „Тоска“ в Античния театър в Пловдив

Поглед отвъд сюжета на оперите „Дон Жуан“ и „Тоска“ в Античния театър

Две премиерни заглавия на Държавна опера - Пловдив обединяват идеята за борбата с насилието и каузата на движението „Ме too“. Заглавието „Дон Жуан“ със съвременният поглед на полския режисьор Михаил Знаниецки ще бъде представено на 24-ти юли, а втората премиера на "Тоска", чийто режисьор е Урсула Хорнер ще бъде на 24-ти август. И двете заглавия на..

публикувано на 20.07.21 в 08:45

Рецитал на клавирния виртуоз Марк-Андре Амелен

Записът на Марк-Андре Амелен , който може да слушате по програма "Христо Ботев" на 19 юли от 2 часа , е осъществен на 25 август 2019 г., на фестивала Шубертиада в Шварценберг, Австрия. Определеният от „Ню Йорк Таймс“ като „изпълнител със свръхчовешка техника“ интерпретира блестящо произведения от старите майстори през романтизъм до наши дни...

публикувано на 18.07.21 в 08:05