Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Красива и пищна постановка на „Анна Болейн“ от Доницети в Лиеж

БНР Новини
6
Снимка: Opéra Royal de Wallonie-Liège

Белкантова музика звуча през април в Кралската опера на Валония в Лиеж с пет спектакъла на „Анна Болейн“ от Гаетано Доницети. Написана върху поетичния текст на бележития либретист Феличе Романи, двайсет и деветата опера е първият безспорен шедьовър на видния италиански композитор. „Анна Болейн“ засиява на оперния небосклон на 26 декември 1830 в миланския театър „Каркано“. В централната роля блести знаменитата Джудита Паста, а лорд Пърси пее тенорът Джовани Батиста Рубини. Доницети написва творбата във вилата на Джудита Паста в Блевио на брега на езерото Комо (вилата съществува и днес и може да се резервира срещу доста солена сума дори в booking). Операта се радва на успех до към края на XIX век, след което излиза от мода и потъва в забрава за десетки години. „Анна Болейн“ възкръсва по невероятен начин през 1957 година в Миланската скала в легендарната постановка на Лукино Висконти. Под вещото ръководство на Джанандреа Гавацени в спектакъла участват имена като Джулиета Симионато, Джани Раймонди и Никола Роси-Лемени. На върха на славата си, в ролята на тъжната кралица триумфира божествената и несравнима Мария Калас. Много скоро стъпките ѝ следват редица бележити сопрани като Лейла Генджер, Рената Ското, Монсерат Кабайе, Джоан Съдърланд, Бевърли Силс, Катя Ричарели, Едита Груберова, Анна Нетребко, Красимира Стоянова.

Постановката в Лиеж е копродукция с оперните театри в Билбао, Маскат в Оман и Лозана, където тя видя бял свят през февруари тази година. Режисурата на Стефано Мадзонис ди Пралафера респектира оригиналната историческа епоха като поставя действието през 1536 година и разказва ясно, с опростени средства последните трагични дни от живота на Анна Болейн, втората съпруга на краля на Англия Хенри VIII и майка на бъдещата кралица Елизабет I – последния монарх от династията на Тюдорите. Малката дъщеричка на Болейн присъства в началото и края на постановката. Пищният, реалистичен декор на Гари МакКан изобразява детайлно залите на Уиндзорския замък. Бърза смяна на сценографията ни пренася в красивия есенен пейзаж на парка на замъка преди началото на кралския лов във втора картина. Впечатляващ е декорът и във втората част със затвора в лондонския Тауър. Костюмите на Фернан Руиц са наистина прекрасни, исторически достоверни и много детайлно изработени: с кадифе, брокат; в златисти, червени и сини цветове; с шапчици за жените и дълги бели копринени чорапи за мъжете. Костюмът на Хенри VIII в началото на операта е заимстван от известния портрет на владетеля, нарисуван от Ханс Холбайн. Автентичната атмосфера допълва и естетичното осветление, дело на Франко Мари. Режисурата рисува богати исторически платна и е истинска наслада за окото. Все пак трябва да отбележа, че движенията на солистите и хора са доста статични и биха могли да бъдат по-детайлно изработени. Персонажите остават някак далечни за съвременния зрител.
Впечатленията ми от изпълнителския състав са от премиерата на 9 април. В централния образ на Анна Болейн, който по вокална трудност се равнява на Норма, се изяви нашумялото сопрано Олга Перетятко. Руската певица пристигна в Лиеж след участия в спектакли на „Лучия ди Ламермур“ във Виенската държавна опера. По природа гласът на Перетятко е лирико-колоратурен, като сопраното притежава солидна бравурна техника и удивителната способност да извайва красиви, дълги кантилени. В този ред на мисли, според мен, постиженията на рускинята бяха по-убедителни в по-лиричните пасажи на ролята като например в известната ария от сцената на полудяването „Ah dolce guidami“, изпълнена с впечатляващо дълги дъхове. В по-драматичните моменти се усети липсата на достатъчен обем в гласа й. Певицата компенсираше това с постоянното вмъкване на допълнителни високи ноти за по-голям ефект. В артистично отношение Перетятко създаде образ на достойна, но уязвима кралица.
С тембрист, резониращ, внушителен бас, хърватинът Марко Мимица създаде много авторитетен образ на тираничния крал Хенри VIII. Мимица впечатли с необходимата за белкантото подвижност на гласа и много стабилен висок регистър. Постановъчният екип в Лиеж се спря на варианта партията на Джейн Сиймур да бъде поверена на сопран, както е било на световната премиера. Изпълнението на украинката София Соловий на разкъсваната от угризения придворна дама и бъдеща кралица бе наситено с голям драматичен патос и вокален устрем. Трудните бравурни пасажи на теситурата не представляваха никакъв проблем за украинското сопрано. Великолепният белкантов тенор Челсо Албело бе недостижим лорд Пърси – годеникът на Анна от младежките ѝ години. Глас с голям диапазон, леко спинтов оттенък и цвят на тембъра, който напомня този на Алфредо Краус. Дори нещо в начина на пеене на Албело ми напомни за неговия бележит сънародник. Миналия сезон роденият на остров Тенерифе испански тенор се изяви блестящо в друга трудна партия на Доницети – Фернандо от „Фаворитката“. С усъвършенствана техника, необходима за ранния италианки романтизъм, безупречно легато, певецът изпълни кантиленните пасажи със смайваща лекота, при което вокалът бе наситен и пробивен. Височините на Албело бяха широки и звънтящи. Вокален връх в спектакъла бяха двете двуделни арии на Пърси.
Във финала на първо действие установената традиция повелява водещото сопрано да се извиси над всички с прибавен висок тон на трета октава. Противно на очакванията, в Лиеж с тази задача се справи тенорът Челсо Албело с изумително широко, дълго, чисто „ре“ на трета октава! Със свеж, млад и подвижен глас в ролята на пажа Смийтън се представи Франческа Ашоти. Двете красиви арии на героя бяха белязани с красиво легато, но и с леки интонационни колебания, вероятно поради напрежението от първата вечер.

Младият италиански диригент Джампаоло Бизанти осигури акуратен, сигурен акомпанимент към вокалните постижения на изпълнителите. Звукът бе прецизен, красив, инструменталните сола бяха изсвирени прекрасно. Според мен Бизанти не успя да превърне оркестъра  в пълнокръвно, драматично действащо лице на тричасовата драма. Чудесен бе приносът и на хора на Операта в Лиеж, особено в двата красиви дамски ансамбъла от второ действие.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Аида" на Верди с новогодишна премиера в Метрополитън

След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..

публикувано на 25.01.25 в 08:05
Костадин Генчев

За страстта в музиката – с вдъхновения и петолиния

На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..

публикувано на 24.01.25 в 09:15

15 години квартет "Светоглас"

"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.

публикувано на 23.01.25 в 09:10

Bulgar Klezmer Band с концерти и творчески работилници в София

Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява.  Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..

публикувано на 21.01.25 в 16:45

Най-важно е да се правят концерти за младите

Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..

публикувано на 21.01.25 в 14:50