Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Киното губи битката за вниманието ни

Стрийминг платформите промениха света на киното, такъв какъвто го познаваме

БНР Новини
3
Ал Пачино, Скорсезе и Де Ниро на премиерата на "Ирландецът"
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Годината свършва и ознаменува една загубена битка – тази за дългогодишните ни навици за гледане на кино. Два от най-чаканите филми на годината "Ирландецът" на Скорсезе и "Брачна история" на Ноа Баумбах можете да гледате, когато поискате, на каквото искате устройство и междувременно да чатите, ядете или скролвате из социалните мрежи. По данни на "Нетфликс" 13,2 млн. зрители са видели "Ирландецът" през първите му пет дни от домовете си.

Преди премиерата Скорсезе помоли, ако филмът му се гледа на мобилно устройство, поне да е на по-големичък таблет...

Най-големите кинозаглавия на сезона влизат в дома ни, без да са минали през традиционния цикъл: няколко месеца на голям екран, после пауза от три-четири месеца преди излизане на DVD и телевизия. "Не всеки днес е склонен да чака толкова дълго – пише Райън Гилби в "Гардиън", – а "Нетфликс" е инструментът, който толерира липсата ни на търпение. Благодарение на стрийминг платформите днес пристъпваме в прекрасния нов свят на незабавната консумация."

След като гиганти като Скорсезе могат да разчитат на едва три премиерни седмици на голям екран в киносалон, какво остава за тепърва навлизащите кинотворци

А вероятно най-голямата изненада идва от факта колко бързо индустрията се огъна и капитулира. "Нетфликс" съществува едва от четири години и вече диктува новите правила на разпространение.

По една ирония компанията, която направи гледането на кино по-лесно от всякога, без да се налага да ставаме от диваните си, наскоро отвори първия си киносалон в Ню Йорк. Този ход изпраща на кино антитръстовото законодателство. "Гардиън" припомня случая "Парамаунт" от 1948, когато Върховният съд забранява практиката големите филмови студиа да притежават и вериги киносалони. Това ограничение десетилетия наред определяше политиката на големите студиа.

Скорсезе помоли филмът му поне да не се гледа на телефон


Също така е трудно да приемем "Нетфликс" като гарант на кинокачеството, тъй като от тази година е възможно зрителите да гледат филмите с различна скорост от тази, с която са създадени.

Има и кинаджии, които приветстват решението на "Нетфликс": "Стриймингът е важен и е страхотен начин за достигане до повече хора – казва Карол Морли, режисьор на трилъра "Внезапно". – Имам роднини, които нямат киносалон в близост до дома си или не могат да отделят парите за билети. Така че стримийнгът прави филмите много по-достъпни отпреди. Има демократизиране, което няма как да е зле. Проблемът е, че когато даден филм има премиера в салон, той ще получи критически оценки и ревюта, ще получи внимание и реклама, докато независимите филми ще отиват директно на платформите и няма да имат шанса за тях да се говори, така че ще изчезнат от внимание бързо. Премиерата на голям екран е нещо като реклама за филма и му гарантира последващ живот."

Режисьорът Тод Хайнс изтъква друг по-невидим недостатък на стрийминг разпространението: "Когато гледаш по един филм на месец в киносалон, ти не си толкова податлив на прищевките и импулсите си. Нямаш възможност да спреш филма по средата и да започнеш нов, просто внимаваш повече, влизаш в ритъма на лентата и си изграждаш по-дълбока връзка със ставащото на екрана. Парадоксално, когато всичко е налично през цялото време – това убива желанието."

Според Ръсел Брендън, редактор на технологичното издание The Verge, младите изобщо не разсъждават така. "За 20-годишните да стоят в салон два часа, наблюдавайки едно нещо, просто не е така културно значимо. Днешните двайсетгодишни са погълнати от канали като YouTube и TikTok, по-непосредствени и по-малко "продуцирани" медии. За тяхното внимание днес се борят твърде много канали и киното определено не е съоръжено добре за тази битката. Ако правиш един филм както трябва, имаш нужда от тишина, от различен ритъм на времето: това е част от изкуството на киното, а ми се струва, че за това трудно се намира място в днешната икономика на вниманието."

Хайнс предвижда и нещо като връщане на махалото – "Нали видяхте какво стана с винила? Хората просто казаха: не, не искаме той да си отиде. Винилът не бива да умира."

Така че е възможно простата човешка потребност да съпреживееш едно произведение, наред с други хора, събрани на едно място, да върне доброто старо гледане на кино. Едно е сигурно, когато това стане, няма да е съпроводено от 20-минутен рекламен блок преди прожекцията.

Източник: Guardian, BBC



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Ловешкият театър представя "Малката книжарница" в София

Драматичният театър "Борис Луканов" в Ловеч гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Малката книжарница". Автор на пиесата и режисьор на постановката е Кристиана Бояджиева, която въплъщава в тази история една своя мечта. "В света на технологиите хората все по-рядко посягат към книгите. Този тъжен факт не спира..

публикувано на 17.04.24 в 16:10

"Тайните на линогравюрата" разкриват във Варна

Галерията за графично изкуство във Варна, съвместно с Градската художествена галерия "Борис Георгиев", организират образователния модул – "Тайните на линогравюрата". Той е част от програмата "Въведение в графичното изкуство".  Тя е създадена за всички граждани, които биха желали да се занимават любителски с различни графични техники и ще продължи..

публикувано на 17.04.24 в 13:53

200 произведения на Салвадор Дали в Ямбол

За първи път жителите и гостите на Ямбол имат уникалната възможност да видят оригинални произведения на Салвадор Дали в рамките на изложбата Design Works. Изложбата представя около 200 оригинални творби на художника, включително литографии, произведения от сребро, злато, бронз, гоблени, копринени вратовръзки, ситопечат върху коприна, разпределени в..

публикувано на 17.04.24 в 12:11

Наградата "Полет в изкуството" за 15-и път

15 години фондация "Стоян Камбарев" сбъдва мечтите на младите и талантливите, като реализира техни конкретни проекти – филми, изложби, спектакли, концерти, пърформанси, издава книги, музикални албуми и много други. На 23 април предстои официалната церемония за връчване на престижния и чакан приз за млади творци в България – Наградата за "Полет в..

публикувано на 17.04.24 в 08:45
Юрий Рахнев

"Странично осветление" – монолог на актьора Юрий Рахнев

Книгата "Странично осветление" от актьора Юрий Рахнев е яростен монолог на един фоторепортер, градски човек, тръгнал по следите на заплатената история. Юрий Рахнев е роден в Бургас. Изучавал е социологически и културологични теории в Бристолския университет. Работил е като фотожурналист, участвал е в игрални филми, сериали и телевизионни..

публикувано на 16.04.24 в 18:54