Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Шору

четвъртък, 6 февруари, от 23 часа

Вардан Овсепиан и Татяна Пара
Снимка: Youtube

Като увертюра в „Джаз клуб“ звучи изящно изпълнение на красива композиция. Автор е арменският пианист Вардан Овсепиан (Vardan Ovsepian). Заедно с бразилската певица Татяна Пара (Tattiana Para). Композиторът-пианист е посветил творбата си на нея. Вардан Овсепиан нарича пиесата „Шориньо за Тати“, Chorinho for Тати – умалително за Татяна. А „шориньо“ е умалително на португалската дума „шору“ (choro).

Шору е инструментален стил в бразилската градска среда. Появява се през 19-и век в Рио де Жанейро, но се разпространява и в други градове на Бразилия. „Шору“ съдържа елементи от европейската танцувална музика: мазурка, полка, валс, хабанера, шотландски селски танци. Всичко това е съчетано в своеобразна амалгама с афробразилските стилове „лунду“ и „батука“ (откъдето идва и познатата батукада). Любопитна подробност е, че „шору“ на португалски означава ридание, плач, ала тази музика е по-скоро жизнерадостна, носи положителна емоция. Шору е виртуозно изкуство, изпълнено със синкопи, рязка смяна на тоналности, импровизации.

Имате възможност да чуете и друга пиеса, наречена Chorinho. Автор е Лайл Мейс. Слушаме го с неговия квартет: Марк Джонсън (Marc Johnson) – бас, Боб Шепърд (Bob Shepard) – саксофон, Марк Уокър (Marc Walker) – барабани, Лайл Мейс (Lyle Mays) – пиано.

Добре дошли сте.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2024 г.

16 април Свири симфоничният оркестър на Българското национално радио с диригент Марк Кадин. 3.00 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Рапсодия по тема от Паганини, оп. 43. Солист: Андрей Гугнин (пиано). 3.27 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Прелюд в Сол мажор, оп. 32 № 5. Изпълнява Андрей Гугнин (пиано). 3.32 часа – Сергей Прокофиев (1891-1953),..

публикувано на 14.04.24 в 09:05

"Летящият холандец" се завръща на сцената на Кралската oпера

След дългогодишно отсъствие "Летящият холандец" на Рихард Вагнер се завръща на сцената на Кралската oпера. Вагнер създава произведението вдъхновен от сатиричната новела "Мемоарите на господин фон Шнáбелевóпски" на Хайнрих Хайне и разтърсен от едно свое бурно пътешествие с малък кораб от Рига до Лондон. Записът, който ще прозвучи е от 16 март 2024..

публикувано на 13.04.24 в 08:05
Аделина Александрова и проф. д-р Петя Бъговска (вдясно)

Проф. д-р Петя Бъговска: Много е важно да има отношение към миналото

За нея спокойно може да се каже, че не тя е избрала инструмента, на който свири, а той е избрал нея. Заниманията ѝ с музика всъщност започват от пианото, но съдбата пожелава животът ѝ да бъде свързан с контрабаса! И там тя е пълновластна господарка – изтръгва от него звуци, изненадващи за внушителния му размер, и го подчинява безусловно на творческата..

публикувано на 12.04.24 в 11:15