Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Страници из българската музика: 105 години от рождението на Димитър Сагаев

Димитър Сагаев е свидетел и участник в големите исторически и художествени повратности в 20-ото столетие. Мечтае да стане пианист – ученик е на Димитър Ненов и от него усвоява финеса, естетиката и етиката на истинския творец. Преживява войната като участник, настъпват размирните времена след деветосептемврийския преврат, който откъсва България духовно от европейската култура. Надживява оковите на т.нар. "соцреализъм" – успява да си извоюва свой собствен художествен изказ. В изпълнените с напрежение и злост битки срещу „буржоазното влияние” на „формализма – т.е. срещу композиторите, дръзнали да заговорят с по-модерен език, етиката на Сагаев не му позволи да хвърли камък срещу нито една от „враждуващите” страни. Изповядваше убеждението, че всеки трябва да пише според нагласата и способностите си.

Инструментална и жанрова всеобхватност характеризира творчеството му. Не остави без внимание нито един жанр от симфоничната и камерната музика, обект на творческите му интереси бяха сценичните жанрове – опери и балети; обичаше словото и го вплете в песни и вокално-симфонични произведения.

В Музикалните вечери на 14 февруари от 19.30 часа ще звучат някои от творбите Димитър Сагаев, както и фрагменти от разговор с композитора от 2003 г.

ВИЖТЕ ОЩЕ
Ясен Панов, Илия Граматиков и Георги Арнаудов (отляво на дясно)

Композиторът Георги Арнаудов и неговите инструментални концерти под музиколожката лупа на Илия Граматиков

На 25-и септември се състоя премиерата на поредния труд на доц. д-р Илия Граматиков. Това вече е известно на слушателите на програма „Христо Ботев“. От друга страна, излизането на една книга може да е някакъв завършек за авторите ѝ, но със сигурност е и начало на нейния живот. Какъв ще бъде той зависи и от това, какво и дали изобщо знаем за нея. Два дни..

публикувано на 26.10.20 в 15:20

Операта „Есклармонда“ от Жюл Масне

„Есклармонда“ е опера в четири действия, осем картини, пролог и епилог от Жюл Масне с френско либрето от Алфред Бло и Луи Фердинан дьо Грамон. Изпълнена е за първи път на 15 май 1889 г. от трупата на „Опера Комик“ в оперния театър на площад Шатле в Париж. Това е най-амбициозното сценично произведение на Масне. За жалост се играе твърде рядко...

публикувано на 25.10.20 в 09:05
Любомир Бодуров

95 години от рождението на Любомир Бодуров

С фрагменти от „Лучия ди Ламермур“, „Дон Карлос“, „Лоенгрин“, „Кармен“, „Хованщина“, „Дама Пика“, „Къщата на трите девойки“, „Хубавата Елена“, „Прилепът“ и „Птицепродавецът“ програма „Христо Ботев“ отбелязва 95 години от рождението на Любомир Бодуров на 24 октомври от 20.30 часа. Любомир Бодуров е роден на 14 октомври 1925 година в Бургас. Проявява силен..

публикувано на 24.10.20 в 11:20
Павел Герджиков

Премиера на „Камерният свят на Павел Герджиков“ от проф. Боряна Ламбрева

В залата на „Националната музикална академия проф. Панчо Владигеров“ на 23 октомври от 18 часа ще се състои премиера на новата книга на проф. д-р Боряна Ламбрева „Камерният свят на Павел Герджиков“. Това е изключителен жест на колегиалност от страна на Боряна Ламрева към колега, с когото тя в действителност не е работила. Интересът към камерното..

публикувано на 23.10.20 в 13:30
Иван Керековски

Иван Керековски: в изкуството си търся това, което ще остане стойностно

В късната петъчна вечер на 23 октомври в предаването „Български изпълнители“ ще ви срещнем с пианиста Иван Керековски. Израснал в семейство на музиканти, той започва своето образование в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в София в класа по пиано на Мили Белчева. През тези години участва активно в майсторски класове по пиано и камерна музика...

публикувано на 23.10.20 в 10:54