Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Берлинале 70 – на прехвалени ягоди с голяма кошница

Големи очаквания за 70-ото Берлинале! Дали са оправдани?!

"На това юбилейно 70-о издание на Берлинале аз дойдох с голямата кошница и не спазих българската поговорка да не ходя на прехвалени ягоди с голяма кошница... Кошницата засега ден преди наградите – е полупразна. Защото целият фестивал преминава във второстепенни за киното неща. Например, дали филмите са зелени – т.е. екологично направени, дали чашките за кафе на екипа да не са пластмасови, а хартиени, дали задължително се спазват половите и расовите пропорции във филмите... и други подобни третостепенни дейности. Така коментира в "Артефир" Радослав Марков, архивен кинотехнолог, режисьор и наблюдател на тазгодишното издание на Берлинале.

"За намаляващото художествено качество и липсата на свежи идеи почти не стана дума. Да, отчете се повишаване на зрителския интерес, но не се каза ясно, че е заради платформи като YouTube и Netflix, а не в киносалоните – там зрителите постоянно намаляват. Което не е учудващо, имайки предвид дребнотемието във филмите. При внимателен поглед се виждат две тенденции. Едната е, че дневният ред на проблемите на Изток и на Запад е съвсем различен. И тук намират отражение, разбира се, само филми за проблемите на Запада. Втората тенденция е, че почти изчезват филмите за общочовешките проблеми, вълнували хората през вековете, и отстъпват на текущи, при това изкуствено създадени проблеми. Няколко щриха: Хилъри Клинтън представи биографичния си филм, но не можа да отговори на зададения от мен въпрос дали това е художествен акт или просто промо за предстоящата ѝ предизборна кампания. Самият филм малко ми напомни на "Човек от народа" на Христо Христов – има на какво да се учат американските документалисти от нас." 

Политиката и финансирането на европейското кино през следващия програмен период 2021-2027

"Този път дойдоха второстепенни чиновници от ЕС, които акцентираха върху темите с чашките и екологичното правене на филми, и не казаха най-важната за творците информация – какви ще бъдат политиката и финансирането на европейското кино занапред. Като цяло, фестивалът си е политически, на политкоректните теми, това ми потвърди един от програматорите в неофициален разговор. Това се вижда и с просто око" – каза Радослав Марков и направи сравнение с Кан, където все още се държи на чистото изкуство. 

Старите и новите филми

"Вниманието към старите ленти в световен мащаб се увеличава. Сравнени със старите, на новите като че ли им липсва визионерство. Няма ги творците, които предвиждат бъдещето, както са го правели "Метрополис", "Франкенщайн", "Бразилия"... Всичко това става ясно чрез сравнение на програмите на Берлинале за стари филми "Ретроспектива", "Берлинале класик" и "Почит към...". Показателно е, че за тези прожекции не могат да се намерят билети. Все повече хора в световен мащаб разбират, че има непостижими върхове на филмовото наследство, а и то вече е достъпно за всеки благодарение на дигиталните технологии."  

Слуховете спрягат за голямата награда руския филм „Дау.Дегенерация", което би потвърдило казаното за характера на фестивала, смята Радослав Марков. Другият филм, който анализаторът предполага, че ще бъде награден, е "Тригонометрия", който показва класическата тема за любовния триъгълник по съвсем нов начин и направи впечатление на фестивала.

Малка доза позитивизъм

"В съпровождащия фестивала пазар за филми бяха показани доста добри за гледане неща, направени в традициите на класическото кино и зрителски ориентирани. Видях интересни неща от Русия, Полша, Чехия, Германия. Така че е рано да оплакваме киното. Също така е интересно, че географията на добре направените филми и интересът към нови места за снимане се премества на Изток – Грузия, Казахстан, Узбекистан, Таджикистан, Якутия, Виетнам – които показват учудващо добре организирана филмова промишленост, съвременни методи за привличане на продукции и организация по западен маниер." 

Криза в киното не настъпва за първи път

"Творците и от Запад, и от Изток знаят как да преодолеят тази криза. Въпросът е да се натрупат количествени промени в съзнанието на творците, за да разберат, че сегашният път на Me too и хартиените чашки води към никъде, и тези натрупвания да преминат в качествено завръщане към новото старо кино."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50