"Няма ужас в удара, само в очакването му", по този възможно най-компресиран начин Алфред Хичкок сумира въздействието от филмите си. Режисьорът, останал като бащата на съспенса и развил неимоверно киноезика, умира на днешната дата преди 40 години.
Педантичният кинематографичен скулптор в известен смисъл е родоначалник на жанра на очакването. Напрежението идва не толкова от онова, което се случва на екрана, колкото от въображението и напрежението, породено в главата на зрителя.
Хипнотичните му филми са неделима част както от собствената му филмография, така и от кинолегендите на всички времена.
Сцени, образи и подходи от филмите му отдавна са част от генофонда на киното, превърнали са се в поп културни феномени, както и във вдъхновение за поколения режисьори.
Ето какво казва самият Хичкок за подхода си: "Когато сценарият е завършен, не започвам да снимам веднага... Визуализирам всеки кадър чак до финалния монтаж.
Записвам всичко това в най-големи детайли, но после, докато снимам, не поглеждам сценария. Познавам го по начина, по който на диригента не му се налага да гледа партитурата... Когато завършиш сценария, филмът е съвършен. Но после при заснемането губиш може би едни 40 процента от оригиналния си замисъл."
В деня на 40-годишнината от смъртта на Хичкок филмовият критик и директор на "Киномания" Владимир Трифонов разказва за срещите си с киното му и за любимите си ленти: "Въжето", "Шемет" "Север-Северозапад", както и "Неприятности с Хари" – единствената комедия, която Хичкок е снимал с участието на младата Шърли Маклейн .
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg