Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Меланхолия на любовта

Снимка: Pixabay

Записът на радиоадаптацията е осъществен през 1986 г., тя е дело на Петко Радилов, който е и режисьор на постановката, а преводът от английски език е на Григор Павлов. В ролите ще чуете гласовете на Цветана Манева и Явор Милушев.

„Двама на люлката“ е дебютната постановка на родения през 1914 г. американски писател Уилям Гибсън и е поставена на Бродуей през 1958 г., когато в ролите са Хенри Фонда и Ан Банкрофт. През 1962 г. текстът на Гибсън е и екранизиран. Пиесата получава висока критическа оценка, която има своеобразно потвърждение чрез второто му поставено произведение – „Чудотворецът“. През 1959 г. то му носи награда „Томи“ за най-добра пиеса.

„Двама на люлката“ е камерна пиеса не само защото в нея има две действащи лица. Замислена е така, че да представи интимните отношения между двама души, запратени в ъгъла на живота в големия град. А фактът, че голяма част от нея е всъщност разговор по телефона, поставя слушателя в почти деликатната позиция на човек, случайно натъкнал се на чужд разговор. Сюжетът не е това, което движи „Двама на люлката“, а механизъм да ни бъдат разкрити разочарованията, страховете и надеждите на двамата герои.

Джери е адвокат от Небраска, който след един неуспешен брак пристига в Ню Йорк в последен опит да открие щастието, но началото на пиесата го намира изправен на ръба на самоубийството, след като и това негово начинание се е превърнало в екзистенциален провал. Гител пък е балерина средна ръка, която, притисната от здравословни и финансови проблеми, се опитва отчаяно да се качи в последния вагон на живота, макар вътрешно да знае, че е възможно семафорът му вече да е избягал някъде далеч пред нея. Двамата се запознават почти случайно по телефона, под претекста за продажбата на един охладител втора ръка. Изключително силна метафора, вложена в текста от Гибсън, защото няма как да не се запитаме дали пък героите също не се опитват да намерят и изживеят невъзможно щастие втора ръка. Те попадат в центъра на това, което вероятно най-точно може да бъде определено като меланхолична любовна връзка. 

И все пак пиесата е по човешки романтична, без да е мелодраматична, и представя тихата, почти неосъществима любов между самотници. Диалогът, а и изобщо характерите на двамата герои са представени без патос, без излишно романтизиране на техните мисли и чувства. В разговорите между тъгата по пропуснатите шансове обаче се прокрадва и приятно горчиво чувство за хумор. Прокрадва се и почти оптимистичното внушение, че независимo от това до колко края си стигнал в живота си, надеждата за нещо по-добро никога не те напуска.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26

И тъжно, и самотно

На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..

публикувано на 19.04.24 в 12:05