Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

„Риголето”, опера в 3 действия от Джузепе Верди (съдържание)

Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго „Кралят се забавлява”
Премиера: 11 март 1851, Венеция, театър „Ла Фениче“

Действащи лица:
• Риголето – шут на херцога, баритон
• Джилда – дъщеря на Риголето, сопран
• Херцога на Мантуа, тенор
• Спарафучиле – наемен убиец, бас
• Мадалена – сестра на Спарафучиле, контраалт
• Джована – дойка на Джилда, мецосопран
• Граф Чепрано, бас
• Графина Чепрано – негова жена, мецосопран
• Матео Борса – придворен, тенор
• Граф Монтероне, баритон
• Маруло, баритон
• Разсилен в съдилище, бас
• Прислужница, мецосопран


Време и място на действието: Мантуа и околностите, шестнайсти век.

Първо действие
Първа картина
Италия през Ренесанса. Празненство в двореца на Херцога на града-държава Мантуа. Херцогът е заинтригуван от непознатата девойка, която от три месеца на всеки празник вижда в църквата. Придворните подозират, че Риголето – гърбавият шут на Херцога, има любовница, която ревниво крие. Риголето сипе остроти, без да щади нито съпруга на красавицата Чепрано, тази вечер отново ухажвана от Херцога, нито стария Монтероне, дръзнал да протестира заради озлочестената си дъщеря. Монтероне заклеймява развратния властелин и проклина Риголето, който, защитавайки цинизма на господаря си, се подиграва с бащинската драма…

Втора картина
Под тягостното впечатление от проклятието на Монтероне, Риголето се връща у дома, за да се увери, че нищо не заплашва дъщеря му. Пресреща го наемният убиец Спарафучиле и му предлага услугите си. Риголето му отказва, но узнава къде би могъл да го намери… Като отклонява молбата на Джилда да й открие кой всъщност е той, Риголето с умиление разказва за благородството на покойната й майка, която от състрадание обикнала него – „самотният, гърбав бедняк”… Той напомня на дойката Джована да бди зорко над дъщеря му и да не отваря никому. Но Джована, подкупена от Херцога, вече е улеснила срещата му с Джилда. Останала сама, Джилда се унася в мечти по прекрасния момък, представил се за беден студент по право… Намислили да отвлекат мнимата любовница на смешника, придворните приближават дома на Риголето, но неочаквано се натъкват на него. Те успяват да го заблудят, че уж ще откраднат жената на граф Чепрано, чиито дом е наблизо. Под предлог, че и те самите са маскирани, завързват очите му и го поставят да крепи стълба, опряна на висок зид. Но, чак когато отдалеч се чуват виковете на Джилда за помощ, Риголето разбира измамата и си спомня проклятието на Монтероне.

Второ действие
Зала в двореца на Херцога. Той е разгневен от тайнственото изчезване на девойката, с която снощи се е срещнал, но щом придворните му разказват как откраднали „любовницата” на шута и са я скрили в двореца, той отива при нея. Едва прикриващ отчаянието си, идва и самият Риголето, който търси Джилда. А когато тя неочаквано се появява, той хвърля маската си на смешник и изгонва придворните. Риголето се заклева да отмъсти. Напразните молби на дъщеря му да пощади Херцога, се прекъсват от Монтероне, когото стражата отвежда в затвора…

Трето действие
Вечер. Странноприемницата на Спарафучиле до реката, в края на града. Риголето води тук Джилда, за да я убеди в неверността на Херцога, сега вече увлечен по красивата танцьорка – сестрата на Спарафучиле. Скоро се появява и Херцогът, преоблечен като офицер. Риголето изпраща дъщеря си да вземе мъжки дрехи и да избяга с кон във Верона, където ще я последва. Той предплаща половината от цената за убийството на офицера и се оттегля до полунощ. Спарафучиле и сестра му се подготвят за уговореното убийство. Но Мадалена, очарована от офицера, успява да склони брат си да го замени с първия, който влезе в странноприемницата. Разразява се буря. Току-що върналата се Джилда става свидетелка на разговора им и бърза да спаси любимия.
Тя чука на вратата и те и отварят. Точно в полунощ Спарафучиле изнася чувала с трупа. Риголето тържествува, но в този момент, в стихналата нощ се понася безгрижната песен на Херцога. В чувала вместо него се оказва Джилда. С последни сили тя моли баща си за прошка и умира.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Карлос Клайбер

Карлос Клайбер – обвиняваха го за капризите му, обожаваха го, когато бе на пулта…

На трети юли музикалният свят отбеляза 90-годишнината на един от най-харизматичните и същевременно загадъчни диригенти на ХХ век. Карлос Клайбер си отиде от този свят през 2004. Точно десет дни след 74-ия си рожден ден. И макар маестрото от години да не се бе появявал на пулта, екзалтираните му почитатели таяха надежда чудото да се случи през лятото на..

публикувано на 03.07.20 в 12:59

Програма на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юли 2020 година

1 юли Свирят Албрехт Майер (обой) и Себастиан Кнауер (пиано 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Соната за цигулка в ми минор, номерация по Кьохел 304. Аранжимент за обой – Албрехт Майер. 3.11 часа – Франц Шуберт (1797-1828), Импромтю в ла бемол мажор, D 935. Изпълнява Себастиан Кнауер. 3.18 часа – Франц Шуберт (1797-1828), Импромтю в ла..

публикувано на 30.06.20 в 17:23
Фиоренца Косото

Фиоренца Косото във „Фаворитката“ на Доницети

В края на април прочутото мецосопрано отпразнува 85-ия си рожден ден. А ролята на Леонора от „Фаворитката“ на Доницети изстреля Косото в звездна орбита още в началото на 60-те години. Датата е 5 януари 1962 година – Джулиета Симионато трябва да участва в спектакъл на Миланската скала, очакван с голям интерес. Внезапно се разболява и е време Фиоренца..

публикувано на 27.06.20 в 09:10

Летни спектакли в Русе

След внезапното спиране на концертите и спектаклите Русенската опера предлага няколко срещи за своята публика. Завръщането е на 26 юни с избрани моменти от оперетата “Прилепът” на Щраус. Общо девет са събитията - оперета, детски спектакъл, камерен концерт посветен на Бетовен, гала концерт и оперен спектакъл на открито. В звуковия файл чуйте какво..

публикувано на 26.06.20 в 10:10

Румяна Барева – певицата с много превъплъщения

„От сърце може да бъде приветствана първата централна партия на младата Румяна Барева в Националния ни оперен театър. Една Християния обаятелна, одухотворена, с овладяна конструкция на ролята и преодолени трудности на вокалния стил.“ Думи на Розалия Бикс, отпечатани след премиерата на „Зографът Захарий“ от Марин Големинов играна на 17 октомври 1972..

публикувано на 26.06.20 в 09:00