Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Съдържание на:

„Риголето”, опера в 3 действия от Джузепе Верди

Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго „Кралят се забавлява”
Премиера: 11 март 1851, Венеция, театър „Ла Фениче“

Действащи лица:
• Риголето – шут на херцога, баритон
• Джилда – дъщеря на Риголето, сопран
• Херцога на Мантуа, тенор
• Спарафучиле – наемен убиец, бас
• Мадалена – сестра на Спарафучиле, контраалт
• Джована – дойка на Джилда, мецосопран
• Граф Чепрано, бас
• Графина Чепрано – негова жена, мецосопран
• Матео Борса – придворен, тенор
• Граф Монтероне, баритон
• Маруло, баритон
• Разсилен в съдилище, бас
• Прислужница, мецосопран


Време и място на действието: Мантуа и околностите, шестнайсти век.

Първо действие
Първа картина
Италия през Ренесанса. Празненство в двореца на Херцога на града-държава Мантуа. Херцогът е заинтригуван от непознатата девойка, която от три месеца на всеки празник вижда в църквата. Придворните подозират, че Риголето – гърбавият шут на Херцога, има любовница, която ревниво крие. Риголето сипе остроти, без да щади нито съпруга на красавицата Чепрано, тази вечер отново ухажвана от Херцога, нито стария Монтероне, дръзнал да протестира заради озлочестената си дъщеря. Монтероне заклеймява развратния властелин и проклина Риголето, който, защитавайки цинизма на господаря си, се подиграва с бащинската драма…

Втора картина
Под тягостното впечатление от проклятието на Монтероне, Риголето се връща у дома, за да се увери, че нищо не заплашва дъщеря му. Пресреща го наемният убиец Спарафучиле и му предлага услугите си. Риголето му отказва, но узнава къде би могъл да го намери… Като отклонява молбата на Джилда да й открие кой всъщност е той, Риголето с умиление разказва за благородството на покойната й майка, която от състрадание обикнала него – „самотният, гърбав бедняк”… Той напомня на дойката Джована да бди зорко над дъщеря му и да не отваря никому. Но Джована, подкупена от Херцога, вече е улеснила срещата му с Джилда. Останала сама, Джилда се унася в мечти по прекрасния момък, представил се за беден студент по право… Намислили да отвлекат мнимата любовница на смешника, придворните приближават дома на Риголето, но неочаквано се натъкват на него. Те успяват да го заблудят, че уж ще откраднат жената на граф Чепрано, чиито дом е наблизо. Под предлог, че и те самите са маскирани, завързват очите му и го поставят да крепи стълба, опряна на висок зид. Но, чак когато отдалеч се чуват виковете на Джилда за помощ, Риголето разбира измамата и си спомня проклятието на Монтероне.

Второ действие
Зала в двореца на Херцога. Той е разгневен от тайнственото изчезване на девойката, с която снощи се е срещнал, но щом придворните му разказват как откраднали „любовницата” на шута и са я скрили в двореца, той отива при нея. Едва прикриващ отчаянието си, идва и самият Риголето, който търси Джилда. А когато тя неочаквано се появява, той хвърля маската си на смешник и изгонва придворните. Риголето се заклева да отмъсти. Напразните молби на дъщеря му да пощади Херцога, се прекъсват от Монтероне, когото стражата отвежда в затвора…

Трето действие
Вечер. Странноприемницата на Спарафучиле до реката, в края на града. Риголето води тук Джилда, за да я убеди в неверността на Херцога, сега вече увлечен по красивата танцьорка – сестрата на Спарафучиле. Скоро се появява и Херцогът, преоблечен като офицер. Риголето изпраща дъщеря си да вземе мъжки дрехи и да избяга с кон във Верона, където ще я последва. Той предплаща половината от цената за убийството на офицера и се оттегля до полунощ. Спарафучиле и сестра му се подготвят за уговореното убийство. Но Мадалена, очарована от офицера, успява да склони брат си да го замени с първия, който влезе в странноприемницата. Разразява се буря. Току-що върналата се Джилда става свидетелка на разговора им и бърза да спаси любимия.
Тя чука на вратата и те и отварят. Точно в полунощ Спарафучиле изнася чувала с трупа. Риголето тържествува, но в този момент, в стихналата нощ се понася безгрижната песен на Херцога. В чувала вместо него се оказва Джилда. С последни сили тя моли баща си за прошка и умира.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Чухте ли този концерт? Не? Вече можете да го направите в следващите дни

Радиото е магия, радиото е вълшебство, което достига до сърцето на всекиго. Не е необходимо кой знае колко – един приемник. Щракваш копчето и слушаш. Можеш да правиш и най-различни други неща. Проблемът е, че за жалост всичко отлита в ефира и не може да се повтори. Ето сега в сайта на програмата ще ви предлагаме някои концерти, излъчени преди..

обновено на 17.05.21 в 17:52
Рафаел Агире

Запис на концерта на радиосимфониците, посветен на Испания

Радиосимфониците и техният главен диригент – Марк Кадин, се завърнаха на сцената след доста дълго принудително отсъствие. Програмата на концерта беше обединена около испанския дух и темперамент и „червената нишка“. На 14 май зарадваха своите почитатели с няколко популярни и обичани творби, вдъхновени от гордата, независима страна и нейните пламенни ритми...

публикувано на 17.05.21 в 17:37

„Надпяване” – фолклорната класация на програма „Христо Ботев”, май 2021

В класацията „Надпяване“ всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма „Христо Ботев“ ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 16.05.21 в 09:41
Рене Флеминг в ролята на Русалка

Из архивите на Метрополитън опера – „Русалка“ от Антонин Дворжак

„Русалка“ под режисурата на Ото Шенк се появява на сцената на Мет през 1993 година, възобновена е през 2014 г. Декорът е дело на Гюнтер Шнайдер-Симсън, реалистичен и детайлен до „последното цветенце на горската поляна“. Това е една живописна и пъстра постановка, достойна за илюстриране на луксозна детска книга, затова и критикувана. На фона на..

публикувано на 15.05.21 в 07:50

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 май 2021

16 май 3.00 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Концерт в Ре мажор RV.513 за две цигулки и оркестър. Солисти: Никола Бенедети (цигулка) и Родолфо Рихтер (цигулка) 3.17 часа – Георг Фридирх Хендел (1685-1759), Кончерто гросо в Си бемол мажор, оп. 3 № 2. 3.29 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Концерт в ре минор RV.514 за две цигулки и оркестър...

публикувано на 14.05.21 в 16:38