„Вътрешната архитектоника налагаше да бъдат изобразени някои характери, които накърняват по-изтънчения усет за добродетелта и карат да се възбунтуват благочестивите ни нрави. Всеки творец, който рисува човека, по необходимост трябва да постъпи тъй, щом иска да даде вярно копие на действителния свят, а не някакви идеални порождения, не някакви схематично-картонени фигури. В края на краищата светът е така устроен, че добрите се открояват релефно чрез лошите и добродетелта добива най-яркия си колорит само в контраст с порока. Който си е поставил целта да низвергне порока, той трябва да го разбули в неговата скверна голота и да го възправи пред очите на човечеството и неговите колосални измерения.“
Шилер за пиесата си „Разбойници“
Пиесата „Разбойници“ е първото драматично произведение на Йохан Кристоф Фридрих фон Шилер (1759-1805). Пише я през 1781 г. и през следващата година е поставена в Манхаймския театър. „Разбойници“ започва с цитат от Хипократовата сентенция: „Където са безпомощни лекарствата, там помага желязото; където е безпомощно желязото, там помага огънят.“ Така конфликтът е заложен от самото начало и не е конфликт между добрия и лошия, а между двама братя, които по различно неправилен път вървят към любовта и свободата. Пътищата им се преплитат, осеяни с хитрост, измами, своеволни бунтове, разочарования и несгоди.
Шилер е автор на поезия, драми, философски, исторически и медицински трудове. Пиесите му продължават да се играят по световните сцени.
Сега имате възможност да чуете „Разбойници“, запис на постановката на Театър „Българска армия“ от времето, когато се е наричал Театър на въоръжените сили. В главните роли участват актьорите: Никола Динев, Кирил Янев и Вера Динева. Постановката е дело на Неделчо Чернев.
Приятно слушане!
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg