Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Да се ожениш или да не се ожениш…

„Някой път като започнеш, така, в свободното си време да мислиш, току-виж накрая решиш най-после да се ожениш. Живееш, живееш и накрая ти става много гадно“.

В среднощното време за радиотеатър може да чуете „Женитба“ – великолепната комедия на Николай Василиевич Гогол, която не слиза от световните сцени.

Гогол определя пиесата си като невероятно събитие в две действия. Главният герой в „Женитба“ – Иван Кузмич Подкальосин, не е решителен човек, той по-скоро е човек на умуването. И така, да се ожени ли, да не се ли ожени… тъкмо това непоносимо умуване се превръща в хаос от безкрайни перипетии. Голяма суматоха, голям смях. Иван Кузмич май иска да вземе за жена Агафя Тихоновна, но и тя пък май, също като него, не знае какво точно иска. Излиза, че жененето не е никак лесна работа. Налага се сватовниците да запретнат ръкави, и най-вече сватовникът Кочкарьов, женен човек, при това нещастно женен.

Ако съдим по „Женитба“, както и по личния живот на Гогол, изборът да се посветиш на някого за цял живот е математическа задача, която никога не може да бъде решена. „Женитба“ е смешна и вечна класика освен заради драматургичната си стойност, и защото под повърхността на сюжетната комична бъркотия прозира отчаяното човешко объркване, което се лута, търси, избира и все не се насища. Затова събитието „Женитба“ наистина е в две действия, но съвсем не е невероятно.

Ще звучи съзвездие от прекрасни актьорски гласове: Апостол Карамитев, Георги Калоянчев, Стефан Гецов, Таня Масалитинова, Татяна Лолова, Леонтина Ардити, Славка Славова, Димитър Бочев и Светослав Карабоиков. Гласове, които фондът на Радиотеатъра грижливо и с почит пази.
Музикално оформление – Васил Маринов.
Режисьор – Моис Бениеш.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Рas de deux на границата между разум и лудост

Jazz Age/епохата на джаза е не само термин, който Франсис Скот Кий Фицджералд изобретява, но и набъбнала от противоречия реалност, която поставя в центъра на изображение на своите разкази и романи. Ранните 30-те, когато замисля и работи върху „Нежна е нощта“, са едни от най-мрачните години в живота му. През 1932 г. съпругата му Зелда е хоспитализирана..

публикувано на 06.08.20 в 13:20

Истории от спрелия свят

Нарекоха го „демон“, докато превземаше света неочаквано бързо и уби безброй хора. Лекари и учени търсеха знание и решения, докато той менеше „лицето“ си всеки ден. Започнаха да го наричат „Хамелеон“. През месец март в Бергамо, Италия, „умрелите са толкова много, че няма къде да ги погребват вече“, а месец по-късно в Ню Йорк „хладилните камиони седят зад..

обновено на 20.07.20 в 10:19

Мигове условност

„Условното наклонение изразява един евентуален или иреален факт, чиято реализация се разглежда като следствие от един предположен факт, от едно условие. Употребява се и за да се обозначи просто някаква фантазия, като случките се пренасят в полето на въображаемото. Например изначалната условност, използвана от децата, когато измислят нова игра.“..

публикувано на 19.07.20 в 09:05

Страст, емоция и топлина

Ингмар Бергман е сам по себе си необикновено благодатен автор за правене по радиото, дори съвсем не случайно пише и поставя радиопиеси, но режисьорът Григор Антонов с актьорското участие на Александра Василева, Юлиана Сайска, Стоян Алексиев, Мимоза Базова, Велислав Павлов и Леонид Йовчев надхвърля хоризонта на този принципен, пословичен шанс с една..

публикувано на 16.07.20 в 08:30

Клиничен миш-маш от обозримото бъдеще

Някъде в обозримото бъдеще. Градска атмосфера. Дъждовете са ежедневие. Непрекъснато прелитат хеликоптери. Звук на автомобилна катастрофа, смесен с вой на сирени, писукане на медицински уреди и апаратура… Радиопиесата „Миш-маш“ ни грабва още с началото, още с началните ремарки.  Авторът ѝ Станислав Лем, въпреки че по професия е лекар, става..

публикувано на 15.07.20 в 08:35